Sicrie pe sine. Doua din trei tramvaie ar trebui scoase din uz
Carnagiul din centrul Iasiului se poate repeta in orice minut si in orice colt al Romaniei. Toata tara este plina de tramvaie vechi, iar oamenii se urca in ele fara sa stie ca au probleme uriase la sistemul de franare.
Autoritatile noastre ridica din umeri. N-au bani sa cumpere vagoane noi si accepta harburi aruncate de tarile civilizate. Problema este ca nici nu le testeaza. De pilda, cel care, ieri, a omorat un om si a zdrobit sase vehicule, nu fusese verificat in panta.
Anchetatorii recunosc ca dezastrul putea fi mult mai mare. In orice clipa a existat riscul ca toate masinile spulberate sa bubuie pentru ca aveau benzina in rezevor. Frustrant este ca nimeni nu poate sa spuna clar ce s-a intamplat. Insa explicatii ar fi destule.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
La fel ca in toata tara, si tramvaiele din Iasi au cel putin 30 de ani vechime. Cel care ieri a semanat moarte a fost facut in '73. Noi l-am primit de la elvetieni acum trei luni. Anchetatorii sunt siguri ca avea revizia facuta si ca sistemele de franare au functionat, nu cum s-a plans vatmanul.
Doar ca in orasul celor sapte coline, plin de strazi in panta, probele se fac intr-un hangar pe loc drept si nu pe traseu ca sa vada toata lumea daca masinaria chiar functioneaza.
Investigatorii cred ca vatmanul, cunoscut ca vitezoman cu mai multe accidente la activ, avea 50-60 de km la ora. Foarte mult, pentru un tramvai care incepe sa coboare un deal. Cand a simtit ca se intampla ceva, omul a apasat pe rand toate cele trei sisteme de franare.
Prima maneta actioneaza asupra motorului, a doua blocheaza rotile, iar un buton activeaza o greutate si ar trebui sa il opreasca de tot. Si totusi tramvaiul s-a dus ca o sanie peste masini si oameni nevinovati.
De fapt, cam toate tramvaiele noastre au probleme la sistemul de franare. Am facut un experiment cu unul din anii '60 si cu unul din anii '80. Primul, desi mergea cu 5 kilometri la ora, s-a oprit abia dupa un metru, desi omul a actionat maneta.
In Bucuresti, fiecare tramvai in parte este o legenda. Doar unul din trei este sigur. Peste 30% au un grad de uzura de peste 100% si ar trebui scoase din circulatie urgent si reparate.
Si Timisoara este plina de harburi.
Doar la Oradea am gasit zece tramvaie de ultima generatie.
Revenind la tragedia de la Iasi, procurorii au decis ca in aceasta noapte sa duca tramvaiul care a omorat un om in locul tragediei pentru reconstituire.