Arafat anunță măsurile luate în cazul sistemului 112. Ce spune despre cartelele prepay


Ultimul update: Miercuri 07 August 2019 21:16
Data publicarii: Miercuri 07 August 2019 20:10
Categorie: Stiri actuale
arafat

Secretarul de stat Raed Arafat, preşedinte al Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenţă 112 a prezentat măsurile pe termen scurt, mediu și lung pe care urmează să le ia.

VIDEO cu declarațiie lui Raed Arafat:

 Principalele declarații ale lui Raed Arafat:

În raport, a fost analizată situația actuală a serviciului 112, a dispecerizării și problemei localizării. A fost analizată implementarea sistemului AML, dar după implementare, nu trebuie să ne oprim aici.

Au fost stabilite 14 măsuri la finalul raportului, împărțite pe termene: scurt - până în 12 luni, mediu - 12 - 36 luni, lung - până la 60 de luni. Se poate să se rezolve unele termene mai rapid.

În cadrul ordonanței, veți regăsi și aspectul cu cartelele prepay. Din cele 47,70% apeluri non-urgente efectuate în primele 6 luni din 2019, 81% din cele abuzive au fost realizate de pe cartele.

În ordonanță, referirea la cartelele prepay este referitoare doar la apelul 112. Când se apelează nr. 112, furnizorul divulgă numele și datele posesorului cartelei. 

Măsura 2: Încheierea unui protocol de colaborare cu Google. 

Măsura 3: Reconfigurarea infrastructurii de operatorii de telefonie mobilă. Termenul e de 8 luni. Aici răspun operatorii de telefonie mobilă.

Măsura 4: Promovarea aplicației apel 112, astfel încât să funcționeze ca o măsură temporară până la dezvoltarea sau implementarea AML.

Măsura 5: Continuarea implementarii a dispeceratelor comune.

Măsura 6: Constituirea și încadrarea a două centre de formare, București și Mureș, pentru instuirea dispecerilor. Ținta noastră e să ajungem la dispeceri profesioniști. De această măsură răspunde MAI, Ministerul Sănătății, STS.

Măsura 7: Modernizarea sistemului 112. Este responsabilitatea STS. Ce dorim e ca licitația să se finalizeze cât mai rapid și să încearcă implementarea care va dura maxim 36 de luni.

Referitor la costul implementării sistemului AML pentru partea STS-ului, vorbim despre 600.000 de euro fără TVA. Costul a fost depus după un calcul amănunțit.

Măsura 8: Îmbunătățirea și armonizarea măsurilor de coordonare și gestionare a apelurilor pentru situații deosebite.

Măsura 9: Implementarea altor tehnologii complementare de localizare. AML este principala, însă nu e suficientă, pentru că are limitările ei. Nu este o soluție 100% garantată, chiar dacă e implementată complet în țară. Are limitări de la acoperirea GPS, cât durează apelul, unde se află apelantul.

Măsura 10: Instituirea unui mecanism de verificare periodică a gradului de acuratețe a sistemului de localizare. 

Măsuri pe termen lung, între 36 și 60 de luni:

Măsura 11: Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regionar. Crearea unui nr. de dispecerate foarte profesioniste, foarte bine dotate. Să răspundă cum dispeceratul de la București răspunde de București și Ilfov.

Măsura 12: Pregătirea, formarea continuă a dispecerilor. Există un program care începe acum, prin pregătire. Nu e suficientă doar prima parte, prin fonduri europene, ci e o măsură continuă. 

Măsura 13: Derularea procesului de integrale a tuturor agențiilor ce țin de dispeceratele unice. 

Măsura 14: Armonizarea continuă a legislației, cu măsurile ce urmează să fie adoptate la nivelul UE. Ce începem să facem acum e posibil să sufere modificări pe directive ce țin de partea de localizare.”

În ceea ce privește existența unui singur operator care lucra în ziua în care Alexandra a sunat la 112, Raed Araft a precizat că vor pregăti mai întâi persoane din sistem și, dacă se suplimentează personal, va intra în cursul de pregătire.

Reporter: De câți oameni e nevoie?

Arafat: Fiecare ageție va veni și va spune că are nevoie de atâta personal. În prima fază în pregătire, cei 650 sunt preluați din oamenii care lucrează în sistem.

Reporter: Luați în calcul o evaluare a operatorilor care lucrează la 112?

Arafat: Instruirea care urmează să o facem vine cu aspecte noi. Prevede ca un dispecer de la pompieri și de la ambulanță să poată să se ajute unul pe celălalt.

Am recomandat proceduri pentru cazuri de răpire, persoana să fie ținută pe linie. 

Reporter: Un orizont de timp pentru suplimentarea personalului. Când s-ar putea aștepta cetățenii României ca toate părțile din sistem să răspundă corespunzător.

Arafat: Pe zi, se primesc mii de apeluri. Marea parte, dacă nu toate, sunt tratate corespunzător. Există probleme, cum a fost la Caracal, și sistemul trebuie corectat. Niciun sistem nu e infailibil și fără greșeli. Recunoaștem vulenrabiitățile. Vor muri foarte mulți oameni dacă populația își pierde încrederea în sistem. 

Reporter: În 2014, după Apuseni, ați promis îmbunătățirea sistemului de localizare. 

Arafat: Când a fost Apuseni, eu nu am fost deloc în țară. Toată lumea leagă Apuseni de Arafat, asta nu eu am făcut-o. Acest lucru e în mentalul populației. Dar nu e corect să mi se spună că sunt un personaj comun în ambele situații. Nu e vorba despre cine e de vină, ci despre ce e de făcut. Ați întrebat de Apuseni. Apuseni era o zonă montană, unde nu s-a putut să se localizeze fix acolo, fiind situația care a fost. Avionul a fost găsit în 5 ore și jumătate, căutând într-o zonă extrem de prietenoasă: pădure, ceață, zăpadă. Dacă azi s-ar întâmpla Apuseniul, este aplicația lansată de STS, dar în zona montană, tot ar putea să apară situații inexacte și cu asta ne-am confruntat când a căzut elicopterul SMURD în pasul Tihuța. Fiecare chestie are limitările ei. Faptul că nu s-a implementat sistemul AML până azi poate avea mai multe explicații. S-a lucrat în ultima perioadă și a început să se lucreze pentru implementare. De ce azi nu îl avem și dacă azi putea să ajute e altă întrebare. Sistemul AML are limitări. Trebuie văzut dacă terminalul telefonic folosit în apelarea 112 a fost un smartphone. 

Reporter: De ce nu s-a făcut corect localizarea?

Arafat: Nu mă ocup de anchetă, acest lucru va fi evidențiat de anchetă. Comisia nu a analizat ce s-a întâmplat în Caracal, ci a sistemului 112. Nu e domeniul nostru și nu e responsabilitatea și competența noastră. Vor ieși aceste lucruri în raportul Pachetului, DIICOT-ului.

Reporter: Sunteți mulțumit de sistemul de localizare?

Arafat: E un pas. Nu e soluția optimă, pentru că este o aplicație care trebuie descărcată. Puteam să o facem mai repede, dar nu pot eu să spun de ce nu s-a făcut mai repede. Pentru că competența pe 112 nu cade sub DSU, nici măcar sub MAI. De ce s-a lucrat doar recent să se implementeze?

Reporter: Puteți să garantați dvs. că nu vom aștepta încă 5 ani până la un nou episod Caracal?

Arafat: Termenii sunt foarte realiști. În 8 luni vom avea sistemul, cu condiții: să avem cei 600.000 de euro, să avem legislația. Nu cred să fie o problemă. Chestiunea e de aprobare a legislației și de începere a implementării. S-au stabilit în raport și responsabilitățile. 

Reporter: Garantați cu funcția?

Arafat: Nu, că nu depinde de nimeni. 

Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon! 

 Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!  

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!

Sursa: Pro TV

VIDEO PROTVPLUS.RO