S-a schimbat legea garanțiilor la gadget-uri și softuri din comerț. Noi obligații pentru producători
Cum tot mai multe echipamente electronice funcţionează cu programe şi aplicaţii speciale, iar comerţul de produse cu conţinut digital e în creştere, Guvernul a adoptat noi reguli pentru protecţia consumatorilor.
Aceștia nu mai trebuie, de pildă, să-și schimbe mereu telefoanele mai vechi. Producătorii şi vânzătorii sunt obligaţi să ofere garanţie de cel puţin doi ani şi să se asigure că sistemele de operare funcţionează în acest timp.
Telefoanele, televizoarele şi chiar frigiderele au aplicaţii speciale, iar legislaţia nu prevedea ce se întâmplă dacă aceste softuri nu mai funcţionează. Lucrurile se schimbă din ianuarie.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Florin Spătaru, ministrul Economiei: "Pentru un telefon mobil, un smartphone, dacă perioada de garanţie este de doi ani, neconformitatea şi cerinţele în ceea ce priveşte garaţia acestui produs este aplicabilă atât telefonului cât şi softului de baza cu care acest produs a fost cumpărat. Deci, producătorul are obligaţia ca pe perioada garanţiei să asigure soft-ul corespunzător astfel încât acest produs să satisfacă cerinţele de la momentul cumpărării".
Cu alte cuvinte, vor fi evitate situaţiile în care dispozitivele funcţionează greu, pentru că au fost dezvoltate noi sisteme de operare, iar producătorii îi forţează astfel pe clienţi să cumpere produsele noi. În plus, aceştia sunt obligaţi să asigure si actualizări ale programelor cu care funcţionează produsele.
Cosmin Costea, expert ecommerce / ecommasters.ro:
"Updates înseamnă lucruri care fac dispozitivul să funcţioneze, nu sunt upgrades, lucruri care fac dispozitivul să funcţioneze mai bine. De exemplu, mă gândesc la monitorizarea somnului de la un ceas smart, dacă monitorizarea somnului era atunci când am cumpărat ceasul, da update-urile pe sistemul de operare îmi vor continua dreptul meu şi beneficiul meu ca şi consumator să am monitorizarea somnului".
Noua legislaţie aliniază şi termenele de garanţie la standardele europene. Produsele cu o durată de utilizare mai mică de cinci ani, precum telefoanele mobile, vor avea garanţie cel puţin doi ani, iar cele care depăşesc acest prag, peste cinci ani. Ultimele se referă în special la produse digitale. În cazul celor sub formă de abonament, de exemplu un serviciu de stocare în cloud, garanţia este valabilă atât timp cât plătim abonamentul.
Noile norme au fost aprobate încă de acum doi ani la nivel european, şi România risca amenzi uriase daca mai întârzia să le transpună în legislaţia naţională.