Românii renunță la tradiții și cumpără tot mai multe produse de patiserie congelate. Explicația sociologilor
Produsele de patiserie congelate sunt tot mai cerute în magazinele noastre, potrivit unei analize de piață.
Cei care nu au timp ori nu se pricep să frământe un aluat preferă să cumpere o plăcintă gata făcută, care mai are nevoie doar de un popas în cuptorul încins. Astfel, vânzările au crescut, iar fabricile produc inclusiv sortimente noi.
Într-o fabrică din Iași, zeci de mii de tone de aluat congelat sunt produse săptămânal, în flux continuu. Produsele de acest fel ajung pe rafturile supermarketurilor și se vând rapid, potrivit unei companii de cercetare a pieței. Datele arată că, la nivel național, vânzările de produse de patiserie congelate au crescut față de anul trecut cu aproape 5% în volum și cu 10% în valoare.
Iulia Pencea, director executiv al companiei de cercetare: „Domină aluatul de plăcintă și plăcintele gata preparate, dar congelate, iar dacă ne uităm în paralel cu categoriile de patiserie sau prăjituri semipreparate, dar care stau pe raft, acelea scad, în timp ce congelatele cresc.”
Cum explică sociologii schimbarea?
Sociologii spun că este vorba despre o schimbare de comportament în rândul românilor, care preferă mai degrabă să economisească timp și bani, cumpărând desertul gata făcut.
Femeie: „De obicei cumpărăm aluatul, practic pentru foietaj, pe care îl umplem noi cu diverse umpluturi, fie sărate, fie dulci. Le las la dezghețat, când ajung acasă doar porționez, am umplut cu gem, ceva, l-ai băgat la cuptor 25 de minute și sunt gata.”
Dr. Romeo Asiminei, sociolog în cadrul Universității Al. Ioan Cuza: „O economisire consistentă de timp, dar aș mai adăuga și încă o dimensiune legată de diversificarea gusturilor clienților. Este o combinație: preț mai avantajos, confort, dar și o schimbare a gusturilor și o căutare de noi experiențe culinare.”
Așa se face că marii producători și-au diversificat, în ultimul an, oferta.
Adrian Păsărică, director de marketing la o companie: „Din ce în ce mai multă lume, întorcându-se din vacanțe prin Grecia sau prin alte țări, își dorește să regăsească experiența de acolo, și așa au apărut plăcinte cu brânză feta sau plăcinte cu gusturi chiar asiatice, indiene.”
Cele mai căutate rămân însă clasicele umpluturi cu ciocolată, mere, dovleac sau vișine.