Proiectul USR de micșorare a amenzilor pentru biciclişti a fost adoptat de Senat
Senatul a adoptat luni cu 86 voturi ”pentru”, 2 voturi ”împotrivă” şi 6 abţineri proiectul USR prin care se micşorează amenzile pentru biciclişti.
Iniţiativa, depusă în luna martie de mai mulţi parlamentari USR, vizează modificarea Codului rutier în sensul reducerii amenzilor pentru biciclişti de la 870 – 1.160 lei, cât sunt în prezent, la 290 – 435 lei. Iniatorii argumentează, pe de o parte, că din cauza sumelor prea mari, poliţiştii nu îi sancţionează pe bicicliştii care încalcă regulile de circulaţie, iar pe de altă parte nivelul mare al amenzilor îi descurajează pe mulţi să utilizeze bicicleta ca mijloc de transport alternativ.
Parlamentarii USR propun practic sancţionarea bicicliştilor cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni din Codul rutier, adică 2 sau 3 puncte de amendă (290 sau 435 lei), scrie news.ro.
În prezent, nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni, adică de la 6 la 8 puncte de amendă (între 870 şi 1.160 lei).
Mai exact, propunerea legislativă depusă de USR la Parlament prevede abrogarea punctului 8 de la alin. (1), articolul 101 din OUG 195/2002 (Codul rutier) – ”nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor”. Articolul 101 al Codului rutier stabileşte nivelul amenzilor din clasa a III-a de sancţiuni (de la 6 la 8 puncte de amendă).
Totodată, iniţiatorii propunerii legislative cer ca ”nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor” să fie inclusă la articolul 99, alin. (1) din Codul rutier. Respectivul articol stabileşte nivelul amenzilor din clasa I de sancţiuni (2 sau 3 puncte de amendă).
Parlamentarii USR îşi motivează iniţiativa prin faptul că bicicletele ar trebui incluşi în aceeaşi clasă de sancţiuni precum mopedele, vehiculele cu tracţiune animală sau conducătorii de coloane militare, cortegii, grupuri organizate şi animale. ”Pericolul social al nerespectării prevederilor legale este rezonabil apropiat pentru toate grupele mai sus menţionate. În pofida abordării unitare a acestor categorii, tratamentul lor din punct de vedere al sancţiunilor aplicate este diferenţiat (…) nivelul amenzilor (pentru biciclişti – n.red.) fiind de trei ori mai mare”, se arată în expunerea de motive a propunerii legislative.
”O asemenea reglementare face de multe ori ca încălcări ale legii de către biciclişti să nu fie sancţionate, poliţiştii fiind descurajaţi de nivelul exagerat al sancţiunilor să amendeze bicicliştii aşa cum ar face, de exemplu, cu pietonii (…) Prin urmare, un nivel mai mic al amenzilor ar face ca şi bicicliştii care încalcă regulile de circulaţie să fie sancţionaţi, ducând astfel pe termen lung la însuşirea şi respectarea prevederilor din Codul rutier”, mai scriu parlamentarii USR în expunerea de motive.
Un alt argument al iniţiatorilor este că ”actualul nivel al sancţiunilor mai are ca efect descurajarea utilizării bicicletei de către cei pentru care aceasta reprezintă un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sănătăţii, a poluării şi a traficului, pentru care bicicleta nu este o alegere, ci o necesitate”.
Propunerea legislativă este semnată de către deputaţii USR Sergiu Cosmin Vlad, Cosette Chichirău, Vlad Duruş şi Iulian Bulai şi de către colegul lor senator Adrian Wiener.
Senatul este primă cameră sesizată în acest caz, urmând ca forul decizional să fie Camera Deputaţilor.