Primii 5 kilometri din drumul expres Cluj, inaugurați după lungi întârzieri. Ce promit în schimb autoritățile până în 2027
Putem circula pe aproape 130 de kilometri de drumuri expres în toată țara. Joi, după lungi întârzieri, s-au inaugurat primii 5 kilometri din șoseaua de mare viteză care leagă Autostrada Transilvania de Drumul Național 1, în județul Cluj.
În urmă cu 10 ani, politicienii promiteau peste două mii de kilometri de șosele de mare viteză până în 2030, însă abia jumătate au fost inaugurați până acum.
După o întârziere de șase luni, prima bucată din șoseaua de mare viteză care ar trebui să lege A3 de nordul județului Cluj, până în Dej, a fost inaugurată.
Noul traseu are 5 kilometri, însă, în ciuda lungimii, este extrem de important pentru șoferi.
De acum toți șoferii care vin dinspre sud pe Autostrada Transilvania nu mai trebuie să treacă prin Turda ori prin Cluj-Napoca pentru a-și continua drumul spre nordul țării.
Șofer: „Străbăteam Turda în 2 ore până acum.”
Băiat: „Economisesc timp, combustibil.”
Investiția depășește 500 de milioane de lei și vorbim despre cel mai scump drum expres românesc: pe lângă structura complexă — care include 7 poduri înalte și viaducte — are și 2 bretele de legătură cu DN1 și A3.
Ionuț Ciurea, director Asociația Pro Infrastructură: „Am fi putut să avem niște soluții mai ieftine. Bretelele astea sunt foarte lungi și au foarte multe consolidări pe ele, care au mâncat foarte mult beton, deci costuri foarte mari.”
De asemenea, segmentul Brăila-Galați se află în ultima etapă de execuție, iar autoritățile susțin că vom putea circula pe acolo în septembrie.
Porțiunea face parte din Drumul Expres 6 și se continuă cu podul peste Dunăre la Brăila.
Tot pentru 2025, autoritățile promit că șoferii vor putea merge neîntrerupt de la Craiova până la Constanța, dar și pe alte sute de kilometri care includ și autostrăzi.
Cristian Pistol, director general CNAIR: „Vorbim de autostrăzi și drumuri expres. Peste 200 de kilometri vor fi puși în circulație.”
Și lucrările la traseul care va uni Oradea de Arad, de peste 120 de kilometri, trebuie să fie gata până în 2027.
Drumul face parte din Via Carpatia, șoseaua de mare viteză care va asigura conexiunea între nordul și sudul continentului european.
Pe de altă parte, Drumul Expres 5A, care va lega Piatra Neamț de Autostrada Moldovei, este încă la stadiul de licitație, fără niciun kilometru deschis sau în execuție.