Premieră în România. Blocurile noi din Cluj-Napoca vor avea obligatoriu stații de încărcare pentru mașinile electrice
Cluj-Napoca devine primul oraș din România care obligă dezvoltatorii imobiliari și asociațiile de proprietari să amenajeze stații de încărcare pentru mașinile electrice, dacă solicită bani pentru reabilitarea imobilelor.
Deși avem o lege în acest sens, în puține locuri din țară primăriile au cerut respectarea acestor condiții.
Dacă din 2020 și până acum dezvoltatorii imobiliari trebuiau să asigure doar infrastructura pentru montarea ulterioară a echipamentelor pentru încărcarea mașinilor electrice, o ordonanță de urgență îi obligă acum să realizeze o stație de încărcare la 5 locuri de parcare.
OUG 14 din 15 martie 2023, pentru modificarea Legii nr. 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor
"Clădirile rezidenţiale şi nerezidenţiale noi, sau care vor fi supuse unor lucrări de renovare majoră, dacă au peste 10 locuri de parcare, vor trebui să aibă infrastructură pentru instalarea staţiilor de încărcare a vehiculelor electrice."
Ordonanța a fost propusă la solicitarea Comisiei Europene, pentru a primi tranșa a doua de bani prin PNRR si este deja in vigoare.
În plus, și asociațiile de locatari care solicită fonduri publice pentru reabilitare termică trebuie să îndeplinească aceleași condiții, spun autoritățile.
Administrația din Cluj-Napoca este prima din țară care a anunțat că nu va mai da autorizații de construire pentru clădirile rezidențiale, dacă proiectul nu prevede și stații de încărcare.
Dan Tarcea, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca: "Am impus aceste lucruri pentru că ne dorim să avem un oraș verde și pentru că acestea vor fi tehnologiile viitorului. Mergem în direcția asta, de a încuraja oamenii să își cumpere mașini electrice".
Și la astfel de blocuri vechi din Cluj-Napoca ar putea să apară stații de încărcare. Proprietarii trebuie să se pună de acord și să solicite finanțare de la primărie pentru izolarea clădirilor.
Mulți care nu au în apropiere o stație își amenajează singuri una.
Sorin Sucală, manager agenție imobiliară: "Avem proprietari care ne intreaba daca au posibilitatea sa isi monteze statii pentru ca au masini electrice multi nici nu stiu ca e obligatoriu pentru proiectele noi. Există niște costuri de amplasare, de achiziție, dar nu cred că se va reflecta atât de mult în prețul unui apartament".
Tânăr: "E un plus pentru cei care vor să își ia un apartament în acele blocuri. Cred că ar fi o idee bună".
Bărbat: "Depinde de administratorul blocului. Sunt care și-au pus și propriu să își încare mașina. Să umbli prin toate mall-urile, prin stații, pe unde sunt...".
România și-a propus să dezvolte o rețea de 30.000 de stații de încărcare electrică, dintre care jumătate până în 2026, prin PNRR. Un proiect ambițios de care, însă, puține administrații locale se ocupă în acest moment. O altă problemă este că, în multe locuri, rețeaua electrică veche ar trebui modernizata ca sa suporte alimentarea acestor prize electrice.