Planoristul Mircea Craciun, cautat de 1.000 de oameni in 9 judete. "Eroarea de pilotaj este exclusa"
''Trebuie sa-l gasim pe Mircea Craciun!''- este singurul gand al celor care, de 5 zile, au pornit in cautarea unuia dintre cei mai buni planoristi romani.
Autoritatile au largit luni aria de cautare. Noua judete au fost periate la sol de peste o mie de oameni si survolate de 11 aparate de zbor. Fiul si nepoata pilotului au deschis chiar o pagina de Facebook prin care indeamna voluntarii sa li se alature. La aerodromul din Ghimbav, locul de unde a plecat joi Mircea Craciun, colegii disparutului pun pe hartie posibile rute pe care acesta le-ar fi putut urma.
Celor 1350 de angajati ai Ministerului de Interne li s-au alaturat sute de voluntari. Fiul si nepoata pilotului Mircea Craciun cer in continuare sprijin. Fosta alpinista, si sora pilotului merge umar la umar cu jandarmii, salvamontistii si pompierii.
Cu fiecare zi ce trece, se extinde harta cautarilor. La inceput au fost judetele Brasov, Arges si Dambovita. Au urmat Prahova, Buzaul si Sibiul, iar luni s-au adaugat Harghita, Covasna si Bacau.
Luni, echipele s-au concentrat la Poiana Tapului, acolo unde un parapantist sustine ca a vazut ceva ce-ar fi putut sa fie resturi de planor. Desi au periat de mai multe ori zona, cautatorii n-au gasit nimic.
Specialistii spun ca Mircea Craciun poate fi la sute de kilometri departare de punctul de lansare. El era unul dintre cei mai experimentati planoristi, si putea sa stea in aer o perioada foarte lunga de timp.
Planorist, prieten al lui Mircea Craciun: "Planoristul isi cauta curenti ascendenti, in acesti curenti ascendenti, el coboara in continuare, dar curentul ascendent urca mai tare decat coboara el. Si asta e toata stiinta in planorism, sa gasesti acesti curenti pe care, folosindu-i, sa te duci foarte departe de casa. Mircea, fiind foarte experimentat, poate a stat in aer 6 ore."
Rudele pilotului disparut le-au dat cautatorilor toate hartile cu traseele lui Mircea Craciun. Si duminica, echipele de cautatori au mers in zona Predeal, dupa ce un turist a venit cu o poza in care se vedea planorul.
Si La Aeroclubul Brasov nimeni nu doarme de cinci zile. Pe de-o parte sunt piloti care pornesc cu schimbul in zbor si survoleaza intreg centrul tarii.
Merg pe rute schitate de colegii planoristi, care incearca sa-si imagineze ce a avut in gand Mircea Craciun cand a pornit joi spre Postavaru.
Raed Arafat: "Acum ne scapa doar daca a iesit din zona si nu stim unde exista si posibilitatea aerian sa nu observam daca e cazut intre copaci, dar si terestru, sa nu vada din cauza densitatii padurii. Dupa ce periem toate zonele, ramane cautare a jandamrilor si salvamontistilor."
Anchetatorii au incercat sa ii localizeze telefonul mobil, insa una dintre practici este ca pilotii sa isi inchida celularul cand ajung la o altitudine mai mare. De asemenea se pare ca nici nu a luat legatura prin statia radio cu cineva de la sol.
Eroarea de pilotaj este exclusa, spun toti cei care il cunosc pe Mircea Craciun. Era un pilot impecabil, bine antrenat, stapan pe el si pe aparatul de zbor. Nici eventualele probleme de sanatate nu ar trebui luate in calcul, spun apropiatii.
O varianta demna de luat in calcul este cea a unei erori de asamblare. Planorul, de ultima generatie, fusese inchiriat de Mircea Craciun. Adus pe platforma, bucati, aparatul a fost montat la Aeroclubul de la Ghimbav, iar zborul de joi a fost primul dupa operatiune de asamblare. O scapare aparuta in cadrul acestei operatiuni ar fi putut duce la tragedie.
"Meseriasul", cum il alintau apropiatii pe Mircea Craciun, era multiplu campion national la planorism-distanta. Avea peste 3000 de ore la mansa si stabilise un record pentru tara noastra de 700 de kilometri intr-un singur zbor. Se pregatea sa atinga recordul mondial de 1000 de kilometri in zbor liber.