INFOGRAFIC INTERACTIV. "Ce celula de criza?" Rolul lui Radu Stroe in PIRAMIDA ERORILOR ce au urmat dupa tragedia din Apuseni

×
Codul embed a fost copiat

Raportul prezentat miercuri la Guvern indica multi responsabili care au actionat in culpa. Si iese in evidenta lipsa coordonarii, de la centru.

Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, a anuntat, joi, ca a decis sa isi depuna demisia in semn de onoare, pentru apararea demnitatii pompierilor IGSU, care in ultimele trei zile au primit acuzatii nedrepte, desi ei sunt eroii care salveaza vieti.

"Am decis sa imi dau demisia in semn de onoare, pentru apararea demnitatii pompierilor, pentru ca pompierii sunt eroii care au salvat si vor salva vieti. Ei nu trebuie sa plateasca din cauza decidentilor politici", a spus Radu Stroe, intr-o conferinta de presa sustinuta la Ministerul Afacerilor Interne.

Radu Stroe a spus ca foarte curand se va demonstra ca nu MAI sau IGSU sunt responsabile in ce priveste cautarea si localizarea avionului care a aterizat fortat in Muntii Apuseni.

PIRAMIDA ERORILOR

Citește și
Adrian Iovan
"Va ramane un mare erou." Romanita Iovan a vorbit "La Maruta" despre moartea pilotului Adrian Iovan

S-au pierdut 6 ore pretioase, o jumatate de zi, pentru ca operatiunile au fost pasate pe plan local, in timp ce, la Bucuresti, autoritatile au comunicat cu mare intarziere.

Seful Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta pe tara a vorbit la ora 16 cu medicul ranit, dar a cerut la STS localizarea ranitilor abia la ora 20.

Miercuri, generalul Ion Burlui si-a dat demisia, dupa ce s-a incurcat in declaratii. Acelasi raport, intocmit de autoritati nu spune nimic despre raspunderea ministrilor de la Interne si Transporturi, desi acestia aveau prin lege atributii clare in organizarea unor celule de criza.

Raportul facut public odata cu declaratiile premierului dezvaluie balbele autoritatilor ce s-au tinut lant in lipsa unei coordonari eficiente.

Totul a inceput la ora 16.01, cand copilotul Razvan Petrescu isi anunta tatal ca a facut o aterizare fortata, undeva intre Pestera Scarisoara si Belis. Dupa acest anunt, raportul nu mai precizeaza daca vreuna dintre autoritati a mai incercat sa reia legatura cu copilotul, care putea oferi explicatii in special la Romatsa, privind sistemul de avertizare al avionului. O explicatie ar fi ca avea fracturi la picioare, dar era constient, de altfel asa a fost gasit si dus la ambulanta. Nu e precizat daca STS sau Romatsa i-au cerut datele de la bordul aeronavei inregistrate inainte de aterizarea fortata.

Concomitent cu telefonul dat de copilot tatalui sau, doctorul Radu Zamfir ii suna pe profesorul Irinel Popescu de la Institutul Fundeni si pe Victor Zota, de la Agentia de Transplant. Acestia il anunta pe secretarul de Stat RAED ARAFAT, care la randul sau, la 16 si 5 minute il anunta de prabusirea avionului, printr-un sms, pe ION BURLUI, seful Inspectoratului National pentru Situatii de Urgenta.

ION BURLUI este cel care il suna pe Radu Zamfir pe telefon, un minut mai tarziu, si ii cere amanunte privind localizarea. Afla despre starea victimelor, dar primeste ca puncte de reper Scarisoara-Belis, o zona destul de mare. Este singurul apel in care medicul ranit a fost sunat de vreo autoritate, asa cum reiese din raport.

DE CE ION BURLUI, sau alti specialisti din subordinea sa nu au revenit pentru detalii, daca nu erau lamuriti? Cert este ca un minut mai tarziu, conform raportului, Burlui alerteaza ISU Alba si Mures, pentru procedurile de cautare.

Ne intrebam de ce generalul Burlui nu a anuntat imediat STS sau SRI, in conditiile in care nu aflase mare lucru de la doctorul ranit? De altfel raportul precizeaza ca ATENTIE, abia la 20 si 15 minute, dupa dupa 6 ore de cautari haotice, "IGSU a solicitat Ministerului de Interne Colaborarea cu SRI si STS pentru localizarea exacta a telefoanelor mobile."

Apelul catre STS a fost facut tardiv la Bucuresti, cu doua minute inainte ca la fata locului, un localnic sa ii gaseasca pe raniti. Am cerut explicatii de la Ion Burlui, care si azi s-a balbait in declaratii - anuntase de dimineata ca vrea sa-si dea demisia, dar ca nu i-a fost acceptata. La pranz a plecat in tromba sa dea explicatii ministrului RADU STROE si nu a dorit sa comenteze situatia.

4 ore mai tarziu a iesit din minister, lamurit: "Am demisionat din demnitate..." 

Inexplicabil este si de ce ministrul internelor RADU STROE nu a solicitat o celula de criza, si nu a preluat coordonarea operatiunilor. Orele treceau iar el avea aceste prerogative. Mai grav este ca nici nu si-a pus problema constituirii unei celule de criza.

Coordonarea inspectoratului pentru situatii de urgenta cu STS a fost un fiasco, dupa cum reiese din raport: La 16.16 doctorul Zamfir suna la 112, este transferat la STS, care anunta ISU Cluj de prabusirea avionului, si nu Alba sau Mures, cum anuntase Burlui.

Nu stim daca intre cele 3 inspectorate judetene a existat colaborare, cata vreme la fata locului, odata cu lasarea intunericului, conducatorii lor nu isi puteau coordona cautarile.

De altfel, STS mai anunta la aceeasi ora Romatsa, Salvamontul din Brasov, si un echipaj de la elicopterul Smurd de la Targu Mures. Nici la acel moment IGSU nu cerea detalii despre localizarea telefoanelor, nici de la STS, nici de la Romatsa privind epava avionului. Adjunctul de la Alba vorbea de mai multe variante: 7-8.

Si in timp ce oficialii bajbaiau, doctorul Zamfir a sunat de 6 ori in urmatoarele 3 ore, la 112. Raportul nu spune insa daca specialistii STS l-au sunat pe medicul socat pentru a-l ajuta sa comunice pozitia cu ajutorul telefonului. Documentul arata ca nici seful ISU Alba, cel insarcinat pe plan local cu cautarile, NU l-a apelat pe Zamfir, ci a trimis 4 echipe in 4 directii pentru a scotoci un perimetru urias, de 200 de km patrati. Mai exact de marimea Bucurestiului.

Iar cautarile au fost dispuse la 18,15, in 4 directii, desi Radu Zamfir vorbise cu ISU Alba inca de la ora 16.42 de minute, cand a sunat la 112 si a fost transferat.

DE CE ISU nu a comunicat imediat cu STS, dupa convorbirea lui Ion Burlui cu una dintre victime?

DE CE STS, anuntat de Zamfir la 16 si 16 minute, prin 112, nu a localizat pana seara telefoanele?

DE CE Romatsa nu a colaborat cu ISU, Ministerul Apararii si STS?

DE CE ministerul de interne nu a coordonat operatiunile intre aceste institutii?

"Imi reprosez ca s-a intamplat tragedia in mandatul meu..."

Inexplicabil este si de ce in raportul Guvernului nu e precizat nimic despre raspunderea Ministerului Transporturilor. Sa nu fi stiut cei care l-au intocmit ca inca din 2008 exista un Regulament privind gestionarea situatiilor de urgenta generate de producerea unui accident de aviatie civila?

Nu apare nicaieri in raport ca la ministerul Transporturilor trebuia sa actioneze imediat un centru operativ pentru situatii de urgenta. E vorba practic de o celula de criza, alta decat ar fi trebuit sa existe la Interne. Iar in regulament scrie negru pe alb ca Centrul de la Transporturi "trebuie sa gestioneze informational situatiile de criza create de producerea unui accident de aviatie civila si, in acest scop, aduna date si creeaza informatii pentru decidenti" Adica pentru oficialii de la Ministerul de Interne, ISU si STS. Concret, sa monitorizeze activitatea de cautare a aeronavei, sa comunice unui Comitet interministerial si direct ministrului transporturilor despre stadiul operatiunilor de cautare, dar si sa ceara si sa primeasca de la Romatsa informari privind identificarea epavei.

Centrul trebuia sa asigure legatura intre Romatsa, turnuri de control, si autoritatile de interventie in situatii de urgenta. Despre raspunderea ministrului Transportului RAMONA MANESCU nu se vorbeste absolut nimic in raportul citit la Guvern. Cert este ca ieri, inainte de intocmirea documentului, la ministerul de interne s-a aflat si sotul doamnei ministru, Rares Manescu- primar la sectorul 6. Iar in aceasta seara, in urma cu o ora, a ajuns acolo si doamna ministru.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Tragedie ca intr-un roman de Kafka. Adrian Iovan si-a salvat toti pasagerii, autoritatile i-au omorat pe doi dintre ei
Tragedie ca intr-un roman de Kafka. Adrian Iovan si-a salvat toti pasagerii, autoritatile i-au omorat pe doi dintre ei

"Ai senzatia ca citesti un roman de Kafta. Exista un apel, in care cineva suna la 112, apoi este redirectionat in 4 minute catre 6 operatori", a declarat jurnalistul Lucian Mandruta, La Maruta.

"Va ramane un mare erou." Romanita Iovan a vorbit "La Maruta" despre moartea pilotului Adrian Iovan

Romanita Iovan este socata. Acuza greselile facute dupa prabusirea avionului si gasirea victimelor.

Mai destepti ca STS. Doi plutonieri din Constanta aveau solutia pentru localizarea victimelor accidentului din Apuseni
Mai destepti ca STS. Doi plutonieri din Constanta aveau solutia pentru localizarea victimelor accidentului din Apuseni

Serviciul de Telecomunicatii Speciale, institutia care ar trebui sa se priceapa cel mai bine la comunicatii, e sub nivelul plutonierilor de pompieri Parconie si Bucuroaia. Nu stiti cine sunt cei doi? Au gasit victima unui accident doar cu smartphone-ul.

Recomandări
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție

Începe o săptămână de foc pentru partidele pro-europene care negociază formarea noului Guvern. Liderii PSD, PNL, USR și UDMR se vor reuni pentru a discuta despre programul comun de guvernare, pe baza datelor din buget.

Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h
Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h

Iarna pare că își intră în drepturi, cel puțin la altitudini mari. Meteorologii anunță că, de la ora 10:00, până marți seara, la ora 21:00, în zona de munte va bate vântul cu până la 90 de km pe oră.

Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989
Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989

Ziua de 16 decembrie 1989 a rămas în istorie ca reprezentând începutul sfârşitului pentru regimul condus de Nicolae Ceauşescu.