Peste 800 de persoane, prinse că munceau la negru pentru o platformă de ride-sharing. ITM a dat amenda maximă

×
Codul embed a fost copiat

Peste 800 de persoane au fost depistate că munceau la negru, în București, pentru aceeași firmă de transport de persoane.

Inspectorii de muncă, împreună cu cei de la ANAF, au mers pe firul banilor primiți de șoferi în conturile bancare și au descoperit că plățile nu erau acoperite de niciun fel de contracte de muncă. Șoferii implicați primeau comenzi pe platforme cunoscute de ride-sharing, dar nu declarau sumele câștigate.

Reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Munca Bucureşti au descoperit că 827 de persoane lucrau fără forme legale pentru o firmă de transport de persoane.


Constantin Bujor, șeful ITM București: „Aceste persoane primeau salarii în cont, sau salarii fără să aibă contracte în formă scrisă - și pe baza acestor informații, și cele de la ANAF, am putut să verificăm în REVISAL și apoi la fața locului. Persoanele respective nu beneficiază de asigurări sociale, de anumite facilități, ca atare nici la vechime, nici la pensie nu pot să beneficieze de această perioadă desfășurată acolo.”

Șoferii care munceau la negru foloseau pentru a primi comenzi platforme de tip ride-sharing cunoscute, spun surse apropiate anchetei. Suspiciunile au pornit de la faptul că aceștia primeau bani în conturi, dar care nu erau declarați nicăieri ca venituri. Acum, cei implicați au de dat explicații și Fiscului.

Citește și
Trafic
Un șofer al unei companii de ride sharing conducea fără să aibă permis, în Iași

Este cea mai mare abatere din ultimii ani

Cornel Grama, consultant fiscal: „Ar putea reîncadra activitatea acestor oameni, cei 827, ca salariați ai SRL-ului respectiv și să le considere toate contribuțiile sociale - CAS, CASS, deci la un salariu minim ar fi 1000 de lei taxele pe lună rotunjit - aproape 160.000 de euro pe lună, iar de acolo depinde de cât timp sunt încadrați. Făceau niște venituri din activitate economică nefiscalizată, practic asta e evaziune fiscală și pentru cei 800.”

Potrivit Inspectoratului Teritorial de Muncă, este cea mai mare abatere din ultimii ani ca număr de persoane descoperite că muncesc la negru. Peste jumătate dintre cei depistați că munceau la negru au avut, până în 2021, contracte de muncă, dar alți 300 nu avut nicio formă legală. Firma găsită cu nereguli a primit sancțiunea maximă de 200.000 de lei. După verificări, administratorii au început să înregistreze angajații, legal.

Specialiștii în resurse umane spun că astfel de situații de muncă la negru apar mai ales în cazul celor care lucrează pe cont propriu, sezonier, sau fără venituri stabile.

Aida Chivu, specialist resurse umane: „În situaţii de criza e foarte uşor pentru un client să renunţe la oamenii ăştia, sunt primii la care renunţă, aşa-numiţii colaboratori. Un angajat are mult mai multă siguranţă, pe lângă asigurări, în timp ce un freelancer trebuie să îşi plătească el toate taxele şi poate nu mai are de unde”.

Potrivit Eurostat, 70% dintre românii care lucrează pe cont propriu sunt expuși riscului de sărăcie. Asta ne situează pe primul loc în Uniunea Europeană, la mare distanță de următoarea clasată - Portugalia.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Cât câștigă un șofer cu Bolt. De ce să te apuci de curierat
Cât câștigă un șofer cu Bolt. De ce să te apuci de curierat

De aproximativ 8 ani, românii apelează la firmele de ride sharing pentru a se deplasa sau a-și comanda mâncare. Fie ca merg la serviciu, ies în oraș sau merg la cumpărături, tot mai mulți români apelează la aplicațiile de ride-sharing

Un șofer al unei companii de ride sharing conducea fără să aibă permis, în Iași
Un șofer al unei companii de ride sharing conducea fără să aibă permis, în Iași

Un șofer al unei cunoscute companii de ride sharing a fost prins, în Iași, conducând fără să aibă permis.

Proiect USR: Șoferii de ride-sharing să poată folosi banda specială destinată transportului public
Proiect USR: Șoferii de ride-sharing să poată folosi banda specială destinată transportului public

Deputatul USR Filip Havârneanu anunţă că a iniţiat un proiect de lege care prevede că şoferii care lucrează pentru companii de ride sharing gen Uber sau Bolt pot folosi banda destinată transportului public, aşa cum se întâmplă în cazul taxiurilor.

Românii, tot mai atrași de mașinile electrice închiriate direct de pe stradă. Cum funcționează acest lucru
Românii, tot mai atrași de mașinile electrice închiriate direct de pe stradă. Cum funcționează acest lucru

Cei care închiriază mașini electrice direct de pe stradă au tot mai mulți clienți la noi, în țară. Clienții preferă acest tip de transport în detrimentul celui în comun.

O mare companie de ride sharing se retrage din România. Care este motivul
O mare companie de ride sharing se retrage din România. Care este motivul

Aplicația de ride sharing Yango se retrage din România, după doar un an de zile, invocând legislația mult prea rigidă în domeniu.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.