Peste 30.000 de cadre didactice, la examenul de titularizare. Care sunt cele mai vânate posturi din învățământ
Peste 30.000 de cadre didactice din toată țara au susținut examenul de titularizare – care le oferă un post pe perioadă nedeterminată într-o unitate de învățământ.
Cei mai mulți își doresc un post de educator, învățător, profesor de educație fizică sau de limba română, însă se plâng că în orașele mari sunt puține locuri. Examenul în sine este depășit și nu încurajează performanța, spun experții în educație.
După patru ore, candidații au ieșit încrezători din sală. Pentru mulți, nu a fost primul examen.
Candidat: „La mine este al treilea an de când dau. Au fost subiecte accesibile. În fiecare an am obținut notă de trecere, peste 7, dar nu au fost posturi. Îmi doresc foarte mult să fie cu noroc, da’ nu-i nicio problemă, m-am obișnuit să mă plimb prin tot Bucureștiul să predau. Dacă tot sunt la geografie, mă obișnuiesc cu drumurile.”
În total, au fost 119 discipline pentru care candidații au dat examen. Cei mai mulți își doresc un post de educator, învățător, profesor de educație fizică, de limba română ori de engleză.
Indiferent de materia pe care o predau, candidații se plâng că posturile sunt prea puține.
Discuție reporter–candidat: „Sunt doar 5 școli muzicale specializate de artă și posturi din ce în ce mai puține și concurenți din ce în ce mai mulți.
– A fost prima dată când ai dat examen?
– Nu, a doua oară. Prima dată a fost mai nașpa. Acum a fost mai ok.”
Discuție reporter–candidat: „Unde îți dorești să predai?
– În București. Acum să vedem câte locuri libere sunt. Am mai aflat câte ceva de la colegii mei și m-am demoralizat.”
Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată, candidații trebuie să obțină de la 7 în sus, atât la proba scrisă, cât și la proba practică, iar pentru angajarea pe perioadă determinată, de la 5 în sus.
Marian Staș, expert în educație: „Acest examen este depășit de timp, a devenit și el un fel de dinozaur al sistemului de învățământ. Titularizarea omoară performanța și conservă și consfințește mediocritatea. În momentul în care mă titularizez, adică mă angajez pe perioadă nedeterminată, ce stimulent am ca activitatea mea profesională să fie una performantă? Răspuns corect – niciun fel de stimulent. Soluția ar trebui să fie una de secol 21, adică deschiderea mecanismului de resurse umane către ceea ce înseamnă implicarea școlilor direct în piața forței de muncă.”
Între timp, s-au afișat rezultatele de la definitivat, primul examen important din cariera unui profesor, unde au promovat 65% dintre candidați.