Pentru prima oară după Revoluție, statul redevine acționar majoritar într-o companie privatizată
Pentru primă dată dupa Revoluție, statul redevine acționar majoritar într-o companie privatizată. Este vorba despre Șantierul Naval Mangalia, unde coreenii de la Daewoo bătuseră palma deja cu olandezii de la Damen să le vândă acțiunile.
Guvernul a vrut să naţionalizeze șantierul, dar nu a făcut decât să blocheze timp de câteva luni negocierile şi să ţină cei 1.700 de muncitori în impas.
Într-un final, Ministerul Economiei a anunţat că olandezii au acceptat să cedeze 2% din acţiuni, astfel încât statul să devină acţionar majoritar. Fostul premier Mihai Tudose anunţa că ar vrea să facă la Mangalia fregate pentru Armata Română.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
La Șantierul Naval Daewoo, la sud de Constanța, inginerii lucrează în umbra uriașelor structuri de oțel. Acesta este unul dintre cele mai mari șantiere navale ale Europei. Durează cam 8 luni să construiască o navă comercială. Construiesc din tablă, bucată cu bucată, folosint materiale de peste tot din lume.
Povestea de succes a coreenilor la Marea Neagră a ţinut 20 ani. Peste 150 de nave construite de la zero şi alte sute reparate sau modernizate. În 2013 Becky Anderson de la CNN făcea un reportaj despre şantier şi spunea într-un interviu pentru Ştirile PROTV că a fost impresionată de ce a văzut la Mangalia.
Becky Anderson: "Am fost la Șantierul Naval Daewoo Mangalia, care este un port satelit (n.r. al Constanței) și am văzut construcția acelor nave de 300 de metri lungime, ceea ce e fascinant.”
Şantierul Naval Mangalia este acum aproape pustiu. După un an de negocieri intre sud-coreenii de la Daewoo şi olandezii de la Damen, în ianuarie anul acesta premierul Tudose anunţa că vrea să cumpere, pe baza dreptului de preempţiune al statului, acţiunile aflate la vânzare.
Numai că fusese deja încheiat un contract de vânzare în toamna lui 2017, când cea mai mare companie navala din Olanda bătuse palma pentru pachetul majoritar de la Mangalia, pe 26 de milioane de dolari.
Totul s-a blocat, iar compania aflată în prag de faliment număra pierderi de aproape 500 de milioane de lei şi datorii de peste 5,3 miliarde lei, potrivit datelor publice pe anul 2016. Zilele acestea ministrul economiei Dănuț Andrușca a anunţat triumfal într-un comunicat că "Este pentru prima dată în ultimii 28 de ani când statul român preia controlul asupra unui obiectiv industrial strategic privatizat." Cine vor fi acţionarii minoritari?
Olandezii de la Damen vor prelua mai întâi acţiunile Daewoo, apoi vor ceda 2% din ele statului. Construiesc nave la Galaţi din 1999 şi au marcat mai multe premiere în domeniu, iar recent au anunţat că vor face aici pentru statul Australian, un spărgător de gheaţă de peste 23 de mii de tone, pentru misiuni ştiinţifice în Antarctica.
Au existat voci care susţineau că ar fi vorba şi despre o preluare strategică, la Mangalia. Olanda ne-ar putea susţine acum pentru intrarea în Schenghen - deşi în trecut votul a fost negativ.