Vânzările de Paște au depășit cu 28% valoarea celor din 2020, cu tot cu creșterea generală a prețurilor.

Ieșirea din starea de alertă și ridicarea restricțiilor au schimbat însă preferințele cumpărătorilor. Cele mai căutate mau fost produsele de curățenie și de înfrumusețare, dar și mâncarea gata preparată. S-au vândut și mai mulți cozonaci, față de anul trecut: 6 milioane de bucăți, au plecat din magazine.

Sărbătorile pascale au fost un motiv de bucurie pentru reprezentanții marilor magazinelor. Clienții au plecat acasă cu sacoșele mai pline decât anul trecut.

Ridicarea restricțiilor s-a resimțit serios și în ce au cumpărat românii în perioada vacanței de Paște. Semn că s-au pregătit temeinic pentru musafiri, oamenii au pus în coș mai multe produse pentru îngrijirea casei, cum sunt de exemplu lavetele și pămătuful pentru șters praful, care s-au vândut cu 126% mai mult față de anul trecut. Și pentru că întâlnirile cu familia extinsă și prietenii, dar și călătoriile nu au mai fost restricționate, au crescut cu 90% și vânzările la produsele de înfrumusețare, machiaje și tratamente pentru păr.

Nu au lipsit din coș nici ingredientele pentru masa de sărbători: ulei, margarină sau ouă, care s-au vândut mai bine decât anul trecut. La mare căutare au fost și mâncărurile gata preparate.

Oamenii au lăsat totuși și mai mulți bani la casele de marcat. În timp ce creșterea accelerată a prețurilor a însemnat pentru unii porții mai mici, pentru alții masa de sărbători a rămas la fel de plină.

Reporter: "Cât ați cheltuit pentru masa de Paște?".

Cumpărător: "Cam 1.000 de lei".

Reporter: "Mai mult, mai puțin decât anul trecut?".

Cumpărător: "Mai mult un pic, da. Cam în general ce cumpăr în fiecare an am cumpărat și anul acesta, doar mielul l-am luat în cantitate mai mică. Eu, în general, la sărbătorile astea nu prea renunț, le iau indiferent".

Și cozonacii s-au vândut bine, însă nu la fel de mulți ca înainte de pandemie.

Aurel Popescu, președintele Rompan: "Comparativ cu anul trecut, suntem mai bine cu circa 400.000 de cozonaci. Comparativ cu 2019, 2020 stăm mai rău. În anii aceia aveam 7 milioane jumătate de cozonaci vânduți și fabricați. Anul acesta probabil și faptul că am ieșit din pandemie destul de târziu și oamenii s-au obișnuit să își facă cozonaci în casă și faptul că prețurile au fost în creștere, puterea de cumpărare în scădere, n-am avut decât 6 milioane 200.000".

În perioada de Paște, valoarea totală a vânzărilor a fost cu 28% mai mare decât în 2021 și cu 51% mai mare decât în 2019.