"Parca era Turnul Babel." Marturia unui salvamontist despre balbele din teren. A fost ignorat, desi a aflat locul tragediei
Din pacate, doar haosul s-a transmis perfect de la centru in teritoriu, nu si informatiile vitale.
Daca responsabilii din Capitala n-au fost capabili sa constituie o celula de criza si sa gestioneze eficient situatia, pe teren echipele de urgenta au cautat acul in carul cu fan.
Si au aflat ca un localnic a descoperit avionul bazandu-se pe detaliile furnizate de chirurgul Radu Zamfir: grosimea stratului de zapada, dintr-o anumita zona a padurii. Culmea absurdului, seful Inspectoratului de Urgenta Alba a condus echipele stand in birou, pentru ca nu i s-a parut necesar sa mearga pe teren.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
La cateva minute dupa prabusire, locul a fost indicat de copilotul Razvan Petrescu tatalui sau: Pestera Scarisoara si localitatea Belis. Aceleasi repere au fost confirmate si de doctorul Zamfir, dupa cum se spune in raportul autoritatilor dupa ecranul radar al aparatului de zbor.
Spre locul indicat au pornit echipe de salvare din patru judete. O zona uriasa, impadurita si mult indepartata de locul prabusirii, de aproape 200 de kilometri patrati.
"Avem informatii, dar nu sunt verificate. Nu stim nimic... Degeaba stam pe drumul principal, inca nu avem nimic concret" s-au plans echipele de salvatori.
Insa din acest moment, nimeni nu a preluat conducerea acestor aproape o suta de salvatori, plus peste 300 de localnici voluntari.
Baza de cautare a fost localitatea Horea. De aici au pornit pe munte echipe de militari si voluntari pe un traseu gresit.
Mai exact spre Fantanele, Marisel, adica zeci de kilometri de strabatut in noapte, desi ranitii si epava se aflau la cel mult o ora de Horea.
"Voi trei plecati pe aici cu un localnic, facem alta echipa care pleaca pe partie in sus si o echipa ramane la baza partiei sa avem comunicare. Numai un localnic sa mearga acolo si cealalta sa mearga sus" a comunicat un salvamontist.
Pe un alt traseu, echipele de salvare au plecat din judetul Bihor.
La fel, un traseu gresit, in zona Fantanele, pentru ca mai tarziu oamenii sa fie trimisi spre Rachitele unde s-au intalnit cu alte echipe de cautatori. De aici au plecat cu totii spre Dealul Bumbului.
"Datorita neclaritatii localizarii incidentului, noi am fost trimisi intai spre o locatie, apoi spre alta locatie si, undeva la vreo 10 km de Belis ne-am intalnit cu grosul fortelor care deja cautase in zona si era clar ca nu se afla acolo epava avionului si-atunci s-a revenit la Poiana Ursoaia", a spus Adrian Marin - vicepresedinte Salvamont - Salvaspeo Bihor.
Intreaga operatiune era coordonata de adjunctul Isu Alba, depasit evident de situatie.
"Este o localizare spre Crucea Iancului, acolo ne deplasam acuma", anunta Cornel Oprisa Adjunct ISU Alba.
Orele treceau si variantele de traseu se tot inmulteau. Timpul se scurgea dureros pentru raniti care aveau nevoie extrema de ajutor.
"Pana acum dupa atatea ore nu am ajuns sa ii identificam. Cat timp a trecut de cand s-a prabusit, informatiile noastre au pornit la 16 si 16 si acum e tarziu au trecut 4 ore", constata Gheorghe Vuscan, Prefect Cluj.
Cel care s-a apropiat cel mai mult de locul unde cazuse avionul este unul dintre membrii clubului "Salvaspeo" din Cluj, un salvamontist experimentat, care cunostea zona cu ochii inchisi.
Zadarnic, insa, spune el: coordonatele lui, care indicau locul prabusirii la aproximativ un kilometru de locul unde cazuse, de fapt, aparatul, au fost ignorate total de autoritatile carora le-a comunicat.
"Initial, am estimat ca echipa trebuia sa mearga pana aici (arata pe harta), adica 4 km, repet, informatia asta am dat-o inainte de ora 19!"
"Pe la ora 18:10 din proprie intiativa am sunat la 112. M-au bagat in conferinta, care era ca si Turnul lui Babel, aprox. 50 de oameni vorbeau....La un moment dat imi pica fisa. Il intreb GPS-ul de pe avion merge? E praf.. se auzea bine semnalul era bun. Este google maps, dar mi-a zis ca nu stie sa citeasca coordonatele. L-am rugat spune ce vezi, unde e punctual albastru? Adica pozitia lui GPS ca localizarea o facem asa...Am intrebat vezi un drum national? Ce e? DN1 F. Este la est sau la vest? La est... In acel moment toate echipajele erau la vest...frunza-n cucuruz" a povestit Codrin Roman, "Salvaspeo" Cluj.
Codrin Roman sustine ca le-a spus autoritatilor ca ar fi bine sa trimita echipele de salvare pe varful Pietroasa, practic, la un kilometru de locul dezastrului.
"Am inceput sa fac calcule. Din prima se vede clar in centru punctul pe care il caut. Ultimul telefon vorbit cu cei de la ISU a fost la 18:45. Daca se ajungea in acea zona nu trebuia facut decat mers pe creasta pana se gasea."
Reprezentantii ISU s-au bazat insa pe o alta localizare si a urmat o balbaiala in teren, care a durat ore in sir.
La ora 20:00, adjunctul ISU, Colonel Cornel Oprisa inca nu stia unde se afla ranitii.
"S-ar parea ca aproape, se confirma spre Varful Pietroasa! Ce distanta e pana acolo? N-am informatii!"
Echipele au pierdut aproximativ doua ore, facand si refacand acelasi traseu, de circa 50 kilometri. De altfel, si in raportul autoritatilor se spune ca la ora 19 si 17 minte, Zamfir suna din nou la 112 sa dea coordonate. Deja doi dintre raniti erau inconstienti.
"Cele trei echipe au venit fara rezultat dupa 3 ore, pentru ca s-au prezentat coordonate sau rezultate contradictorii", a declarat Viorel Crainic, primar comuna Belis.
Ca in final, la ora 21:00, ranitii sa fie gasiti de un localnic dupa indicii care nu au legatura cu tehnologia.
"Cum a zis zapada, ca am vorbit cu domnul doctor la telefon si a zis ca are zapada, stiam ca aici e zapada mai mare ca in alte zone e zapada mai mica", a povestit Gheorge Trif, localnic.
Operatiunea bajbaita a fost condusa de adjunctul ISU Alba si de seful lui care insa nu a considerat necesar sa mearga la fata locului.
Reporter: De ce nu ati fost dumneavoastra in teren?
Dorel Sofica, sef ISU Alba: Pentru ca noi, in primul moment, nu era necesar.
Reporter: Si cum ati coordonat aici, din birou?
Dorel Sofica, sef ISU Alba: Imi puneti acum... sa decriu intregul proces...?
Reporter: Cu cine tineati legatura? Cui raportati ce se intampla pe teren, daca erati in birou?
Dorel Sofica, sef ISU Alba: Noi centralizam datele, domnul prefect a venit impreuna cu mine in acest punct de comanda...Imi raportau ca cu lanterna nu vad la zece metri, inclusiv am vazut declaratiile domnului doctor care relata ca nu puteau sa identifice nici cerul deasupra capului.
Desi ranitii se aflau la o ora distanta de prima localitate, operatiunile de cautare au durat sase ore. Autoritatile nu cred ca au fost depasite de situatie, ba mai mult sustin ca au actionat ca in regulament.
Reporter: Cand ati vazut ca sunteti, totusi, depasiti de situatie, cui ati cerut ajutorul?
Dorel Sofica, sef ISU Alba: Nu, nu am fost depasiti de situatie in sensul mobilizarii resurselor locale de interventie.
Reporter: Cui ati cerut ajutorul?
Cornel Oprisa: Am actionat in functie de informatiile pe care le-am avut de la fata locului.
Reporter: Ce informatii primeati si de la cine?
Cornel Oprisa: Informatiile pe care le-am primit intitial privind coordonatele care dadeau judetul Cluj, si dupa aceea informatiile care au venit pe 112.
Cat despre Gheorghe Trif, localnicul care a ajuns primul la locul accidentului, raportul spune ca este lucrator silvic. Dar el a declarat ca este taran si creste animale. In plus, nu l-a cautat nimeni de la guvern inainte de intocmirea raportului. Si nici nu se asteapta sa-l caute cineva. Isi doreste sa fie gasiti vinovatii si cineva sa plateasca pentru ce s-a intamplat.