Ordonanţa pentru organizarea alegerilor anticipate, atacată de Avocatul Poporului la CCR


Ultimul update: Vineri 21 Februarie 2020 13:04
Data publicarii: Vineri 21 Februarie 2020 12:50
Categorie: Stiri actuale
CCR, Curtea Constitutionala

Curtea Constituțională a României a fost sesizată cu excepția de neconstituționalitate privind OUG care reglementează organizarea alegerilor anticipate.

Avocatul Poporului a atacat la CCR ordonanţa de urgenţă dată de Guvernul Orban chiar înaintea moţiunii de cenzură, ordonanţă prin care se reglementa organizarea alegerilor anticipate. 

 

Ce prevede ordonanţa privind alegerile anticipate


Actul normativ prevede că în ţară alegerile se desfăşoară duminică, în timp ce pentru diaspora sunt alocate trei zile.  De asemenea, alegătorii vor putea vota la orice secţie de vot din ţară sau din străinătate, în baza unui act de identitate valabil în ziua votării.

OUG prevede şi situaţia în care ”alegerile parlamentare anticipate nu pot fi organizate la altă dată decât cea a alegrilor locale generale din anul 2020”, situaţie în care alegătorii vor vota în aceleaşi secţii de votare, prezenţa la vor fiind consemnată în lise separate pentru cele două tipuri de scrutin.

Marţi, Preşedintele interimar al PSD, Marcel Ciolacu, preşedintele Pro România, Victor Ponta, şi preşedintele ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu, au cerut Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituţională în legătură cu această OUG, susţinând că ordonanţa are implicaţii imediate şi directe asupra drepturilor electorale, libertăţilor şi îndatoririlor prevăzute de Constituţie.

Comunicatul Avocatului Poporului

 

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României cu excepția de neconstituționalitate referitoare la prevederile O.U.G. nr. 26/2020 privind modificarea şi completarea unor acte normative în materia alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor, precum şi unele măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor parlamentare anticipate.

Avocatul Poporului atrage atenția, între altele, că modalitatea de organizare a alegerilor pentru Parlamentul României nu poate fi legiferată pe calea ordonanței de urgență, fiind împotriva întregii arhitecturi constituționale (voinței Constituantei) ca modalitatea de alegere a organului „reprezentativ suprem al poporului român” să fie dată Guvernului prin delegare.

Este important de spus că, în domeniul electoral, competența Guvernului este aceea de organizare a alegerilor și de reglementare normativă a măsurilor care se impun în acest sens, și nu de stabilire efectivă a sistemului electoral național care reprezintă un drept suveran al Parlamentului. În plus, O.U.G. nr. 26/2020 este neconstituțională, întrucât prevederile sale operează modificări în privința drepturilor electorale, pentru care Constituția interzice, în mod expres, efectuarea de modificări de ordin legislativ pe calea ordonanței de urgență. 

Este necesar, așadar, ca modificările reglementărilor sistemului electoral să fie făcute prin lege organică adoptată în cadrul dezbaterilor parlamentare. În plus, modificarea legislației în materie de alegeri parlamentare prin ordonanța de urgență survine cu aproximativ 10 luni înaintea mandatului noului parlament și la mai puțin de 9-10 luni până la organizarea la termen a următoarelor alegeri parlamentare. Termenul este mult redus, la doar 3-4 luni, în eventualitatea organizării unor alegeri parlamentare anticipate.

În consecință, Avocatul Poporului observă faptul că Guvernul nu respectă Codul bunelor practici în materie electorală, adoptat de Comisia de la Veneția, care recomandă, între altele, modificarea sistemelor de scrutin cu cel puțin un an înainte de alegeri.

Pe de altă parte, din textul O.U.G. nr. 26/2020, reiese posibilitatea organizării alegerilor parlamentare anticipate la aceeași dată cu alegerile locale generale în mod excepțional în anul 2020. În context, Avocatul Poporului menționează că legile trebuie să reglementeze pentru viitor toate situațiile posibile care se pot ivi, fără a se limita la doar una dintre ele. Or, prevederea din actul normativ susmenționat se referă doar la situația anului 2020, nereglementând posibilitatea aplicării ei și pentru alte situații posibile viitoare, ulterioare anului 2020. 

Acceptarea unui asemenea text ar însemna că oricând legiuitorul - inclusiv guvernul, abuzând de atributul delegării legislative - ar putea crea excepții în funcție de interesul politic de moment al organizării mai multor alegeri în aceeași dată. Avocatul Poporului mai constată faptul că, prin ordonanța de urgență susmenționată s-a păstrat sistemul de vot pe liste județene de candidați, dar s-a acordat posibilitatea de exprimare a votului oriunde pe teritoriul țării. Or, acest lucru era posibil doar concomitent cu modificarea sistemului electoral cu vot pe liste naționale ale competitorilor electorali, ceea ce nu s-a realizat.

În fine, Avocatul Poporului atrage atenția că în textul O.U.G. nr. 26/2020 există prevederi care afectează dreptul de vot și dreptul de a fi ales, deoarece posibilitatea cetățenilor de a-și exercita dreptul de vot la orice secție de votare, indiferent de circumscripția electorală, conduce inclusiv la distorsionarea rezultatelor alegerilor prin alterarea voinței politice, exprimate prin vot, a cetățenilor circumscripțiilor electorale, al căror număr stă la baza calculului normei de reprezentare, respectiv ale căror voturi ar trebui să asigure reprezentativitatea Parlamentului.

Astfel, există posibilitatea teoretică ca un număr de voturi exprimate într-o circumscripție electorală să fie mai mare decât numărul cetățenilor rezidenți, ajungându-se la situația în care norma de reprezentare va deveni ineficientă, fapt ce va determina lezarea dreptului de a fi ales al candidaților la alegerile parlamentare.
 

Sursa: Pro TV

VIDEO PROTVPLUS.RO