Avocatul Poporului, noi explicații despre atacarea OUG privind Codul Administrativ la CCR
Avocatul Poporului a explicat de ce a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a OUG 57/2019 privind Codul administrativ.
Renate Weber a explicat că a contestat trei aspecte ale Codului administrativ.
"Primul este cel care vizează situația extraordinară și de urgență și în conformitate cu prevederile constituționale, motivarea urgenței ea însăși trebuie analizată atunci când facem o apreciere și concluzia noastră a fost că prin motivare nu se justifică de fapt urgența.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
O a doua chestiune de neconstituționalitate se referă la raporturile dintre Parlament și Executiv, pentru că așa cum știți Codul Administrativ a fost declarat neconstituional în totalitate de CCR, s-a întors în Parlament, care a respins. Și acțiunea Guvernului poate fi interpretată ca o sancționare a Parlamentului, ceea ce nu este normal, pentru că în realitate Parlamentul controlează Guvernul.
Al treilea aspect la care ne-am referit este legat de faptul că din condițiile pe care le prevede noul Cod Administrativ, pentru numirea ce membru al Guvernului a dispărut condiția incompatibilității. La momentul numirii nu trebuie să mai fii incompatibil. Există chiar și un text expres care dă 15 zile noului membru al cabinetului să iasă din incompatibilitate. Dacă nu iese, își pierde calitatea. Am considerat că asta fragilizează poziția Guvernului și în felul acesta este afectată o instituție publică fundamentală a statului. AI persoane care nu doar că sunt numite, dar trec printr-o procedură care ține de Parlament, de Președinte și abia apoi au posibilitatea să iasă din incompatibilitate, iar dacă nu ies își pierd calitatea în Guvern. Nouă ni se pare că în felul acesta se vulnerabilizează Guvernul”", a declarat Weber într-o conferință de presă
Opoziția a criticat dur adoptarea Codului Administrativ, considerând că ar conține o serie de prevederi controversate, printre care introducerea pensiilor speciale pentru aleșii locali, aprobarea proiectelor care vizează administrarea patrimoniului cu majoritate absolută (jumătate plus unu din numărul consilierilor în funcție), față de două treimi cât era până acum, mutarea răspunderii pentru actele administrative ilegale de la primari către funcționarii publici.
În sesizarea transmisă CCR, Avocatul Poporului precizează că OUG nu răspunde exigenţelor Constituţiei privind delegarea legislativă, astfel cum aceasta a fost dezvoltată prin jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
″În urma analizării actului normativ, Avocatul Poporului a constatat, între altele, că în cuprinsul ordonanţei sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură şi nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susţinerea urgenţei şi situaţiei extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanţe. Avocatul Poporului consideră că maniera aleasă pentru soluţionarea situaţiei administraţiei publice centrale şi locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanţei de urgenţă prezintă un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situaţii extraordinare, urgente şi a căror reglementare nu poate fi amânată. Or, situaţia care a generat adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă este deja de notorietate şi a cunoscut anterior mai multe iniţiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea iniţiată în Parlamentul României, în cursul anului 2018 (PL-x nr. 369/2018 Proiect de lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaţilor a proiectului de lege”, arată Avocatul Poporului.
De asemenea, acesta susţine că ordonanţa contravine prevederilor constituţionale ale articolului 69 privind mandatul reprezentativ, ale articolului 109 referitoare la răspunderea membrilor Guvernului şi ale articolului 111 alin. (1) privind controlul parlamentar al activităţii Guvernului.
“Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituţionale dintre Parlament şi Guvern. Niciodată situaţia extraordinară şi urgenţa unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate ca o sancţiune a eşecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului şi unica autoritate legiuitoare. Principiul colaborării loiale dintre instituţiile şi autorităţile statului nu înlătură funcţia de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului şi nu inversează acest control”, menţionează Avocatul Poporului, în sesizare.
Potrivit sursei citate, OUG 57/2019 contravine articolului 115 alineatul (6) din Constituţie, întrucât afectează regimul instituţiilor fundamentale ale statului, în speţă Guvernul.
“Analizând noua soluţie legislativă, Avocatul Poporului constată că din condiţiile generale pentru ocuparea funcţiei de membru al Guvernului a fost înlăturată condiţia incompatibilităţii, ceea ce produce consecinţe negative prin fragilizarea statutului membrilor Guvernului şi a instituţiei în ansamblu. Eliminarea condiţiei de ocupare a funcţiei de către o persoană aflată într-unul din cazurile de incompatibilitate poate conduce la situaţii de fapt în care o persoană decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică în aplicarea Legii nr. 176/2010 să fie numită în funcţia de membru al Guvernului doar pentru ca mai apoi, când se constată interdicţia, să înceteze calitatea de membru. Similar, oferirea unui termen de 15 zile după învestire pentru a ieşi din situaţia de incompatibilitate afectează în mod negativ credibilitatea unei instituţii fundamentale a statului, întrucât permite declanşarea procedurilor constituţionale prevăzute de art. 103-104 (care implică Preşedintele României, prim-ministrul şi Parlamentul), în considerarea unei persoane aflate într-o situaţie de incompatibilitate”, precizează Avocatul Poporului.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!
Sursa: Pro TV
Etichete: CCR, avocatul poporului, renate weber, codul administrativ,
Dată publicare:
28-08-2019 12:07