Metoda „crowdfunding”. Cum pot firmele să obțină finanțare de la public prin intermediul platformelor online
„Crowdfundingul”, metoda prin care micile afaceri pot obține finanțare de la publicul larg prin intermediul platformelor online, este de acum reglementat și la noi.
Potrivit unei legi intrate recent în vigoare, antreprenorii care își publică ideile de afaceri și caută investitori pentru a le pune în practică sunt obligați să dezăluie o serie de informații esențiale despre proiectele lor. În acest fel, oamenii vor ști în ce proiect investesc și ce riscuri își asumă.
Prin intermediul platformelor de „crowdfunding”, oricine poate investi într-o afacere promițătoare, în loc să-și țină ecomomiile în bancă ori să „joace” la bursă.
Antreprenorii care au nevoie de capital pot ceda părți sociale din firmele lor sau pot împrumuta bani pe care să-i ramburseze când ideile încep să dea roade.
Investitorii sunt protejați
Noua lege transpune un regulament european și are grijă ca investitorii să fie protejați.
Andrei Dudoiu, co-fondatorul unei platforme de „crowdfunding”: „Investițiile în startup-uri sunt supuse unor riscuri ridicate. Tot felul de obstacole pot interveni, inclusiv schimbări macroeconomice sau schimbări de legislație care să le afecteze. Nimic nu e garantat din punctul de vedere al banilor investiți”.
Ca să nu dea greș, oamenii trebuie să poată analiza afacerea pe care au de gând să o finanțeze. Autoritatea de supraveghere financiară va avea grijă ca acest lucru să se întâmple.
Platformele de „crowdfunding” vor trece printr-un proces de autorizare, iar dezvoltatorii de proiecte vor fi obligați să redacteze o fișă cu informații esențiale, care trebuie făcută publică.
Ovidiu Petru, director general în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF): „Date de contact, identitate conducere, indicatori financiari. Sunt foarte importanți factorii de risc. Trebuie trecute riscurile legate de finanțarea participativă. Drepturile investitorilor, foarte importante, drepturi esențiale anexate valorilor mobiliare, condiții de retragere a investitorilor”.
Platforme de „crowdfunding”, reglementate și în România
În România, funcționează mai multe platforme de „crowdfunding” prin intermediul cărora antreprenorii strâng sume cuprinse între câteva mii de lei și sute de mii de euro.
Cel mai des sunt finanțate, astfel, crearea de aplicații, noi tipuri de servicii și produse inovative. Odată cu listarea pe platforme, dezvoltatorii își asigură și promovarea.
Ion Neculai a folosit metoda încă din 2015 pentru a lansa o serie de jucării educative, dar a oferit investitorilor doar produse gratuite.
Ion Neculai, antreprenor: „A mers foarte bine. Noi ne-am depășit suma pe care ne-am propus să o strângem. Au devenit clienți super fideli, fie au căutat să ne sprijine prin intermediul organizațiilor în care lucrau, promovând și achiziționând produse pentru companiile respective de la noi”.
Vlad Căpușan a strâns prin „crowdfunding” o parte din banii necesari pentru a deschide o sală de escaladă. Ulterior, afacerea s-a dezvoltat.
Vlad Căpușan, antreprenor: „Am făcut o campanie prin care am încercat să adunăm fonduri pentru a face primul pas: pentru a cumpăra niște prize, pentru a lansa acest concept în Cluj. Am fost surprinși să vedem că atât de mulți oameni s-au implicat și ne-au ajutat”.
Reprezentanții platformelor de finanțare participativă spun că rata de succes a fondatorilor care caută investitori ajunge la aproximativ 85%.