Meseria bănoasă, dar ocolită de români. Salariul poate să ajungă și la 3.000 de euro
Țara noastră se confruntă cu o lipsă acută de șoferi profesioniști. La nivel european deficitul este de aproape 40%, arată o analiză recentă a Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri.
Printre soluțiile oferite de organizații și federații, se află și o propunere legislativă care ar urma să reducă vârsta de obținere a permisului de șofer profesionist de la 21, la 18 ani. Proiectul de lege a ajuns acum la Camera Deputaților.
Chiar cu câteva ore înainte să susțină examenul, Mariana mai face câteva manevre împreună cu instructorul. Își dorește să devină șofer profesionist pentru a străbate toată Europa alături de soțul ei, și el șofer de TIR.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Mariana Varga, candidată: "Vrem să plecăm împreună. Mi se pare cam greu la salariile de aici și avem alte oportunități acolo."
Tot mai multe cupluri sunt atrase de această meserie
Este și cazul Alinei, care de aproape șase ani este colegă de cabină cu soțul ei, Andrei.
Împreună, câștigă peste patru mii de euro. Ne spune că i-a fost greu la început, departe de casă și de cei dragi, însă cu timpul s-au obișnuit. Și cu bune, și cu rele.
Andrei și Alina, șoferi de camion: "Este meserie grea. Este nevoie de atenție, la furturi, accidente. Am avut câteva incidente. Au intrat hoții peste noi în camera de hotel la pauza de 45, ni s-a spart remorca, ne-au furat paleții din lăzi."
Și Paula a decis să meargă alături de soțul ei la începutul pandemiei. În câteva luni a învățat cum să încarce sau să descarce marfă și cum să completeze avize de marfă. Cel mai greu a fost, însă, să-și lase acasă copiii, cu bunicii.
Paula Dinu, șofer de camion: "M-am convis eu singură să urmez meseria asta de când a început pandemia. Nu a mai mers lucrul acasă, am avut o mică afacere și a trebuit să pun lacăt pe afacere și să plec pe camion."
În orașele mari, la școlile de șoferi profesioniști, numărul candidaților crește de la an la an, spun instructorii.
În cei doi ani de pandemie au fost eliberate peste 80 de mii de permise de conducere. Însă chiar și așa pe piața muncii există un deficit enorm.
Alexandru Bentea, administrator societate comercială: "Este nevoie de șoferi. Salariul este mare. Pentru omul de rând. Poate să ajungă și la trei mii de euro. Nu ai unde să obții banii aceia, oriunde ai lucra în România."
Robert Lăcătuș, candidat: "Am prieteni care lucrează în diferite locuri. Mi-au zis că este ok. Eu zic că merită să încerc pentru un trai mai bun."
Mihai Olaru, candidat: "Am o familie de întreținut și de asta, chiar dacă este greu, aleg să fac acest pas."
De câți șoferi are nevoie România
În România este nevoie de 71.000 de soferi de camion. Cea mai mare criză este în Germania cu o sută de mii de locuri neocupate, urmată de Polonia cu 80 de mii.
Roxana Ilies, reprezentat Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri: "La acest moment faptul ca legislatia româneasca impune varsta minima de 21 de ani pentru
obținerea permisului de conducere necesar unui conducător auto profesionist dezavantajează transportatorii români față de competitorii lor din alte state membre."
Un studiu recent arată că vârsta medie a șoferilor de camion din Europa este de peste 47 de ani.