Când vom putea circula prin primul tunel de autostradă din România. Ar putea fi gata înainte de termin
Lucrările avansează pe șantierul Autostrăzii Sibiu–Pitești, iar în acest an se va lucra simultan la mai multe tuneluri prin Munții Carpați.
Pe anumite tronsoane, constructorii sunt în avans și sunt șanse ca unele porțiuni să fie inaugurate înainte de termen.
În schimb, în zonele montane, ritmul este mai lent, iar autoritățile din transporturi iau în calcul noi restricții de circulație.
Cu 600 de muncitori și 200 de utilaje în teren, constructorul are un avans bun între Tigveni și Curtea de Argeș, secțiunea 4 a autostrăzii Sibiu–Pitești.
S-a ajuns la un stadiu fizic de 75%, iar autoritățile speră la o inaugurare înainte de termen. Pe acest lot se află primul tunel forat pe o autostradă: Momaia.
În primăvară au fost gata galeriiile de pe ambele sensuri: Pitești–Sibiu și Sibiu–Pitești.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: „Avem în lucru tunelul de la Momaia, secțiunea 4, care are 1,3 km, are două galerii și acum se lucrează la cămășuiri și la hidroizolații, urmând să se lucreze și la partea carosabilă și la tot ce ține de circulația în bune condiții.”
În total, autostrada va avea 8 kilometri de tuneluri prin dealuri și munți. Cel mai lung, de 1,7 kilometri, se află pe lotul 3, între Tigveni și Cornetu. Tunelul Poiana este format din două galerii, iar constructorul va folosi un utilaj TBM, cunoscut sub numele de „cârtiță mecanică”.
Va săpa tunelul și va instala segmente de beton pentru a-i întări pereții. Același echipament este folosit și la săpăturile de la viitoarea magistrală de metrou din Băneasa.
Lotul 3 Cornetu–Tigveni are 37 de kilometri. Lucrările nu înaintează însă la fel de bine pe lotul vecin, de 31 de kilometri, între Cornetu și Boița, zona unde va fi construit un viaduct cu o lungime de 700 de metri.
Ionuț, Asociația Pro Infrastructura: „Lotul 2, de la Cornetu până la Boița, acolo unde antreprenorul turc nu este bine mobilizat... Avem promisiuni, se lucrează la proiectare, este pe ultima sută de metri, așteptăm încă o autorizație de construire. Deocamdată a primit fond de lucru pe câteva viaducte, așteptăm să intre serios și la primul tunel. Secțiunea 2 are nu mai puțin de 7 tuneluri. Vorbim de lucrări foarte complexe: 50 de pasaje, traversări ale Oltului, care vor fi dificile, și lucrări complicate în DN7.”
Autoritățile au în plan să introducă noi restricții de trafic, în funcție de evoluția lucrărilor.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: „Vom stabili restricțiile pe Valea Oltului. Mari cantități de versant pot cădea pe DN7. În funcție de evoluția lucrărilor și de graficele de mediu, vom ști când să venim cu aceste restricții. Vom face perioadele de restricții zilnice ceva mai scurte decât au fost anul trecut, dar nu vom putea renunța la restricții.”
Drumul de la București la Sibiu înseamnă 270 de kilometri, iar durata călătoriei variază între 4 și 6 ore, în funcție de trafic.
Se circulă în regim de autostradă doar până la Curtea de Argeș, apoi urmează Valea Oltului – o zonă cu serpentine, restricții și blocaje frecvente.
Autostrada Sibiu–Pitești este cel mai important proiect rutier din România și ar trebui să fie gata în 2028.
Atunci, traseul dintre cele două orașe va fi complet pe autostradă, iar timpul estimat de parcurs ar putea scădea la aproximativ 3 ore.
Autostrada Sibiu–Pitești are 123 de kilometri și este împărțită în cinci secțiuni. Șoferii care vor să treacă munții mai au la dispoziție DN7 sau DN1.