Românii se sufocă în trenuri fără aer condiționat. Un tânăr a venit cu ventilatorul de acasă
Este vârful sezonului estival, iar aeroporturile din toată Europa au probleme cu zborurile. Traficul crescut, canicula și grevele din sectorul aviatic duc la curse amânate sau reprogramate.
Nu scapă de necazuri nici cei care călătoresc cu trenul. Unele garnituri ajung în gări cu sute de minute întârziere, în timp ce călătorii suferă în vagoane fără aer condiționat.
Aeroportul Otopeni este aglomerat zi și noapte în această perioadă. Am găsit pe culoare oameni epuizați, înconjurați de bagaje, care așteaptă de ore bune să decoleze. Unii dorm pe scaune, alții privesc ecranele cu speranța că zborul lor va fi în sfârșit anunțat.
Călător: „Zburăm din Iordania spre Amsterdam. Suntem aici de la ora 7 dimineața și mai întârzie până la ora 17. Deci 10 ore de întârziere. Nu ne-au spus de ce.”
Situații similare și în cazul zborurilor charter.
Traian Mustață: „Charterul nostru spre Egipt era programat pentru ora 12:20. Cred că eram vreo 220 de pasageri. La poartă ni s-a afișat o întârziere inițială până la ora 18:10, care apoi s-a transformat în 19:10. În final am decolat la 19:30, după 7 ore și 10 minute de așteptare. Eram numai familii cu copii mici, veniți de la 9 dimineața pentru formalități. De când am plecat de acasă până am ajuns la hotel au trecut 14 ore.”
Reprezentanții companiilor aeriene și ai aeroporturilor spun că traficul aerian este la cote record în această perioadă, iar orice întârziere se propagă rapid în tot sistemul.
Miercuri la ora 13, pe Aeroportul Otopeni erau anunțate opt întârzieri. Însă aproape toate avioanele care au decolat de aici de dimineață au plecat cu întârziere, după cum arată și pagina web a aeroportului.”
Chiar și zborurile care teoretic se țin de program au mici întârzieri.
Călător: „Zburăm spre Riga. Avem întârziere o jumătate de oră deocamdată.”
Reporter: „Cum sunt condițiile în aeroport?”
Călător: „Foarte bune. Suntem mulțumiți.”
Trenuri fără aer condiționat
Și călătoria cu trenul este o provocare pentru mulți. O fotografie a fost surprinsă într-un tren care circulă pe ruta București - Craiova. Aerul condiționat nu funcționează, așa că un pasager a cumpărat un ventilator ca să reziste căldurii din vagon.
Femeie: „Suntem navetiști. În tren este trenul groazei. Nu se poate circula de căldură. Afară sunt 41 de grade, în tren sunt 60, în loc să bage aer, bagă căldură. Efectiv să murim. Avem apă, avem și evantai, dar cât să dai din mânuță. Acum am fost la trei magazine, la trei, să caut un ventilator mic de băgat măcar în priză, n-am găsit nicăieri. Ne e frică să ne urcăm.”
Pasagerii nu scapă nici de întârzieri.
Tânără: „Tocmai venim de la Beclean, am avut o întârziere de 5-6 ore. Abia am prins legătura cu trenul ăsta. A picat un copac pe calea ferată și am stat cinci ore până au reușit să remedieze situația. Se simte că trebuia să ajungem demult și deja e cald, suntem totuși obosiți.”
„Cred că în tren o să fie foarte cald pentru că e full”, spune altă călătoare.
Trenurile, în special cele care merg spre mare, sunt pline și, în unele situații, nu se mai găsește niciun loc liber în vagoane.
Ce puteți face dacă aveți probleme
În cazul zborurilor, pentru a evita situațiile neplăcute, verificați din timp informațiile despre zbor și să cereți asistență companiei aeriene. Este foarte important să păstrați toate documentele și chitanțele pentru cheltuielile pe care le faceți din cauza întârzierii.
Dacă întârzierea este mai mare de 3 ore, aveți dreptul la o compensație care poate ajunge între 250 și 600 de euro. În plus, compania trebuie să vă ofere mâncare, băuturi și cazare, dacă este nevoie.
Dacă aveți probleme și nu vă sunt respectate drepturile, puteți să faceți reclamație la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului.
Pentru viitoarele zboruri, puteți să luați în considerare și o asigurare de călătorie care să vă acopere întârzierile sau anulările.
În mod normal, potrivit regulamentelor europene, ar trebui să primiți compensații și atunci când mergeți cu trenul. Însă România a cerut autorităților europene o derogare de la aceste standarde, invocând infrastructura slabă și lipsa investițiilor. Astfel, în traficul intern, călătorii nu primesc despăgubiri financiare, iar singurele opțiuni sunt sesizările către CFR sau Autoritatea pentru Siguranța Feroviară Română, fără garanția compensării.