La 34 de ani, Mita este unul dintre primii piloti romani, antrenati sa piloteze un avion F16: "Il folosim ca pe o arma"
Doi ani dureaza sa inveti sa pilotezi un avion F 16. Au aflat-o romanii plecati in Portugalia sa se antreneze pentru a schimba in cel mai scurt timp posibil Migul 21 Lancer cu supersonicul american.
Militarii nostri sunt obligati sa stea in tot acest timp in baza portugheza, asa ca familiile i-au urmat acolo. Antrenamentul lor dureaza de dimineata pana seara, iar la finalul fiecarei etape de pregatire sunt evaluati.
Mihaita Marin, zis Mita, este unul dintre primii piloti romani de MIG care a venit sa se specializeze pe F16 in Portugalia. Are 34 de ani, iar in baza aeriana din Monte Real a ajuns in septembrie anul trecut. A reusit sa zboare deja peste 70 de ore pe supersonicul american. Daca la inceput avea alaturi un coleg portughez, acum detine singur controlul aeronavei.
Mihaita Marin, pilot: "Am ajuns la un nivel la care folosim F16 ca o arma, ceea ce e si scopul lui, e un avion adevarat, se zboara usor cu el, dar e greu de intrebuintat la adevarata lui capacitate".
Romanii sunt de parere ca F16 este mai simplu de manevrat decat MIG 21 Lancer, batrana aeronava ruseasca neavand atatea sisteme automatizate.
Lui Mita ii place sa zboare pe F16, iar asta se vede. Strainii au la adresa lui numai cuvinte de lauda , mai ales cel care i-a fost instructor.
Mika -pilot portughez: "Mita e un pilot extrem de serios si foarte bine pregatit, a fost atent la tot ce am explicat si pune foarte repede in aplicare ce ii aratam, de altfel toti romanii sunt extrem de capabili".
Daca Mita are deja 8 luni vechime, Vlad Cretu e abia la inceput. Asa ca deocamdata invata teoria, iar apoi va trece pe simulator. Abia peste cateva luni va putea sa se urce la adevarata mansa.
Vlad Cretu - pilot: "Eu am 80 de kg si trebuie sa fiu antrenat pentru ca la ce se intampla in aer efectiv iti pierzi cunostinta si poate fi fatal si pentru asta trebuie sa fim pregatiti si fizic".
Si Mita si Vlad vor sta in Portugalia mai bine de un an, alaturi de sotii si de copiii lor. La finalul cursului, vor aduce acasa primele 6 aeronave F16. In Portugalia se vor antrena in total 9 piloti romani si 75 de maistri si ingineri.
Cei mai buni, trei dintre ei, vor fi instructori pentru pilotii care au ramas acasa. Cu escadrila de F16, Romania va putea face politie aeriana si va executa misiuni de aparare a spatiului aerian.