Inteligența artificială începe să ne înlocuiască la locul de muncă, iar fenomenul se va accentua în anii următori și în România.

Peste 40% dintre managerii români vor să crească productivitatea companiilor pe care le conduc prin automatizare, arată un studiu. Iar jumătate dintre aceștia spun că vor crește investițiile în digitalizare.

Clienții unui boutique-hotel din Brașov sunt întâmpinați de un recepționer virtual care le verifică documentele, încasează banii, le dă factura și apoi cheia camerei.

Dispozitivul - o premieră în materie - a fost conceput și produs de o companie asaltată acum de cereri.

Andreas Valentini, cofondatorul companiei: "Un recepţioner nu poate să stea 24 din 24, să știe toate procesele și să știe mai multe limbi, ceea ce înseamnă că reducerea de cost de personal este undeva la 50 la sută".

În marile magazine din întreaga țară sunt case de marcat de tip self pay - unde oamenii își scanează singuri produsele din coș.

Fată: "Decât o coadă interminabilă este mult mai ok o casă de genul acesta".

Există acum și aplicații mobile care micșoareză și mai mult timpul de plată la ieșirea din magazin.

Tot ce trebuie să faceți este să alegeți produsul dorit, să îl scanați, iar mai apoi acesta va fi adăugat într-un coș de cumpărături virtual. Va genera un cod pe care va trebui să-l prezentăm la casele de marcat automate, acolo unde vom putea plăti tot ceea ce am cumpărat.

Dumitrița Săbău – responsabil administrativ: "Angajații înlocuiți nu vor fi concediați, vor fi folosiți la pregătirea comenzilor online".

Una dintre cele mai mari firme de curierat din țară face și ea investitiții pentru a înlocui munca repetitivă.

Adrian Mihai, managerul unei firme de curierat: ”Avem în plan să achiziționăm un robot pentru a putea introduce facturile scrise de mână direct în sistem, fără ca cineva să stea să urmărească și să copieze acele date manual".

La rândul lor, roboții industriali folosiți în fabrici sau depozite sunt tot mai căutați.

Rareș Budușan, reprezentantul unei companii: "Avem partea de roboți industriali clasici. Avem roboții care merg pe zona food. Sunt speciali construiți pentru zona alimentară. Avem roboții colaborativi, care sunt de mai multe feluri".

Peste 40% dintre directorii generali din România sunt interesaţi să crească productivitatea prin automatizare, arată un raport PricewaterhouseCoopers (PwC).

Oana Munteanu, consultant resurse umane PwC: "Poate să însemne reducerea numărului de oameni de care ai nevoie, dar există și celălalt aspect. Avem nevoie de altfel de resurse, cu un grad ridicat de competențe digitale și de altfel de competențe în general, competențe care nu pot fi înlocuite de mașini".

Așadar școala trebuie să-i pregătească pe tineri pentru aceste schimbări din piața muncii.