Instituțiile se contrează în ancheta exploziei de pe Autostrada Moldova. Executantul ar fi excavat și înainte în zonă
Au apărut noi informații din ancheta exploziei de pe șantierul autostrăzii Moldovei, în care patru oameni au murit carbonizați și cinci au fost răniți.
În zona deflagrației, conducta ar fi rămas îngropată la doar 60 de centimetri, după ce constructorul - susține Transgaz - ar fi făcut nepermis lucrări de decopertare, și s-a ajuns că viitoarea șosea să treacă în toată lățimea ei peste aceasta. Nu ar fi existat nici un contract de supraveghere a lucrărilor, afirmă un fost ministru al transporturilor, în timp ce premierul spune că ar trebui verificat modul în care s-a proiectat autostrada.
Primele date strânse în anchetele pornite în cazul exploziei arată că și înainte de deflagrație constructorul făcuse lucrări peste conducta magistrală - deși nu avea voie să le execute într-o zonă de 20 de metri în stânga și în dreapta ei.
Perimetrul în care s-a încălcat interdicția este reprezentat pe schița care a fost suprapusă peste o imagine aeriană a șantierului.
Marius Grama, corespondent PROTV: „Acolo unde vedeți macaraua roșie din spatele meu a avut loc explozia. Și această conductă, de fapt, a fost îngropată sub profilul autostrăzii. Iese dincoace, unde sunt acești muncitori de la Transgaz.”
Reporter: Asta înseamnă că drumul traversează peste conductă în punctul astă?
Nicușor Halici, prefectul județului Vrancea: „Da”.
Reporter: Și Transgazul zicea că trebuie să fie la 20 de metri de conductă.
Nicușor Halici, prefectul județului Vrancea: „Să răspundă”.
Reporter: Aici, din ce vedem noi, s-au făcut lucrări înclusiv de bătătorire a pământului, adică au bătut pe țeavă.
Nicușor Halici, prefectul județului Vrancea: „Da, da.”
Peste conductă, în zona supusă restricțiilor, au avut loc cel puțin două decopertări ale solului, pe traseul viitoarei autostrăzi a Moldovei. Surse din Transgaz au pus la dispoziția Știrilor PROTV rezultatele unor măsurători făcute de specialiști topografi care sugerează că acestea ar fi subțiat periculos de mult stratul de deasupra conductei.
În zona unde s-a produs explozia, încercuita aici cu roșu, adâncimea la care este magistrala de gaz variază între 0,6 și 1 metru, în timp ce acolo unde constructorul nu a făcut lucrări este de peste un metru.
Alexandru Macoveiciuc, purtător de cuvânt Transgaz: „Acolo s-au făcut escavări în zonă. Se vede din imagini că este diferență de nivel între locul în care s-a întâmplat tragedia și 50 m mai sus unde e porumbul. Potrivit avizului, la 20 m stânga-dreapta nu se puteau face niciun fel de lucrări.”
Dar totuși cineva a decis ca peste conducta magistrală de gaz să continue lucrările la viitoarea autostradă a Moldovei. Am încercat să aflăm cine. Primul pe listă, şeful echipei de muncitori care lucrau pe șantier în noaptea exploziei. Era și el acolo. Nu a supraviețuit.
Constructorii refuză să comenteze
Mai departe, firma unde el era angajat - Tehnosdrade, care împreună cu Spedition UMB și SA&PE Construct se ocupau de lucrările la lotul de autostradă unde a avut loc explozia. Toate aparțin familiei lui Dorinel Umbrărescu.
Reprezentanții companiei care lucrează la acest prim segment al autostrăzii A7 au anunțat că nu au nimic deocamdată de comentat.”
Am mers mai departe, la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Ne-a răspuns la telefon Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al instituției - care a încercat să inducă ideea că firma care a lucrat la autostradă peste conducta magistrală de gaz nu știa că aceasta trece pe acolo.
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: „Fusese înainte cu o zi o echipă de la Transgaz care a zis că acolo nu e nicio problemă să se lucreze. Normal că constructorului, dacă i-ai zis că se poate lucra, a lucrat.”
Reporter: Oamenii știau că lucrează peste o conductă?
Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR: „Așa, la mintea cocoșului, este că în mod normal dacă cei de la Transgaz au zis că nu e acolo țeava de gaze, nu știau că lucrează pe țeava de gaze.”
Declarația lui Alin Șerbănescu este contrazisă cel puțin de un plan de încadrare în zonă al unui studiu de fezabilitate, în care CNAIR și Ministerul Transportului arată clar cum conducta magistrală de gaz intersectează traseului șoselei de viteză. Zona este marcată cu pixul și are trecute și coordonate.
În ancheta procurorilor se verifică și varianta existenței unor fisuri apărute în conducta magistrală înainte de momentul exploziei. Transgaz respinge această idee.
Alexandru Macoveiciuc, purtător de cuvânt Transgaz:„Dacă era o scurgere de gaze, o pungă de gaze, cum s-a vorbit, oamenii de pe șantiere ar fi simţit mirosul. Dacă era o scăpare de gaze, scădea presiunea în conducte. Nu a existat în dispecerat această avertizare.”
Cătălin Drulă acuză lipsa unui diriginte de șantier
Fost ministru al transporturilor, Cătălin Drulă, acum lider USR, este de părere că s-a ajuns să se lucreze la autostradă peste conducta magistrală și pentru că nu exista un contract de supraveghere a lucrărilor.
Cătălin Drulă, fost ministru al transporturilor, lider USR: „Nu există contract de dirigenție de șantier, de supervizare, licitațiile trenează. Această supervizare e preluată temporar de regionalele de drumuri prin personal propriu, care nu are aceiași calificare. Un astfel de contract de supervizare cu o firmă specializată se ridică la sume mari, e un procent din valoarea lucrărilor. Acest supervizor e baubaul constructorilor.”
Reporter: O instituție a statului superviza lucrările, credeți că cineva totuși a greșit?
Marcel Ciolacu, prim ministru: „Sunt ferm convins că veţi afla tot adevărul. Eu aș pleca de la proiectare, s-a proiectat peste magistrala de gaz.”
Porțiunea de conductă care a explodat urmează să fie supusă unei expertize. S-a cerut ajutorul specialiştilor de la Institutul Național de Cercetare pentru Protecție Antiexplozivă - INSEMEX.
Sora unei victime: de vină, „toți care ne conduc”
Deocamdată, ancheta este coordonată de Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea.
Nicolae Pîrcălăbescu, Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea: „Urmează să solicităm acte de la societățile care desfășoară activități, și să fie audiate ulterior.”
Audierile ar urma să înceapă de luni. Deocamdată, unii supraviețuitori au dat declarații la Poliție și a fost finalizată identificarea cadavrelor - după ce s-a solicitat și expertiza genetică. Familia lui Emil Țepeș, care îl căuta pe șantier, a primit confirmarea decesului bărbatului.
Reporter: Cine este de vină?
Veronica, sora lui Emil Țepeș: „Toți care ne conduc, de la cel mai mare la cel mai mic, care a semnat și a făcut studiul de fezabilitate, România lucrului bine făcut”