Inflația a devenit spaima europenilor. Cum se descurcă românii cu coșul zilnic
Inflația mare a devenit spaima europenilor, inclusiv a noastră. 66% dintre români sunt tot mai supărați din cauza scumpirilor venite în valuri, aşa că și-au schimbat inclusiv modul în care fac cumpărături.
Au renunţat la micile magazine, mai scumpe, în favoarea hipermarketurilor, unde vânează oferte. La rândul lor, milioane de britanici, francezi, italieni și spanioli luptă zi de zi pentru a pune mâncare pe masă, şi pentru facturi.
O femeie cumpără legume și fructe doar de la piață. Iar pentru cumpărăturile mari, merge la hipermarket și tot mai rar la magazinul de lângă bloc.
Cumpărători: „Prețurile sunt... de-ți zboară fesul, dar nu avem ce face...mai răruț, că-i mai drăguț.”
(...)
„Noi mergem mai mult la supermarketuri că sunt prețurile mai ieftine, să găsim oferte, să ne descurcăm.”
„O dată pe săptămână, când e nevoie. Moderat, cum eram și înainte, n-am făcut rabat.”
În ultima lună și jumătate, 80% dintre români și-au schimbat comportamentul când merg la cumpărături, arată un studiu realizat de compania de consultanță McKinsey&Company. Au ales produse de uz casnic mai ieftine și au pus în coș mai multe produse marcă proprie ale marilor retaileri, care costă mai puțin.
30% au și schimbat magazinul. Comercianții mai mici și cei specializați au pierdut din clienți în favoarea hipermarketurilor și a magazinelor de tip discount.
Oamenii săraci au o speranță de viață mai redusă
Christian Năsulea, Institutul European pentru Studii Economice: „Deși avem produse la care prețurile au crescut cu o medie de 40%, de exemplu uleiul de gătit, vedem că românii încearcă să-și aloce banii către produse din aceeași categorie, să găsească soluții pentru a-și menține consumul. Este un efect pe termen lung când trebuie să alegi între mâncare și medicamente, de aceea oamenii săraci au o speranță de viață mai redusă.”
Inflația afectează pe toată lumea, dar nu în aceeași măsură, potrivit cercetătorilor de la Institutul European pentru Studii Economice. În cazul românilor cu cele mai mici venituri, aproape jumătate din cheltuielile de consum pe care le fac sunt pentru mâncare și băuturi. În schimb, persoanele cele mai înstărite alocă mai puțin de un sfert pentru același coș de cumpărături. Cheltuielile cu energia, încălzirea și transportul sunt și ele mai mari pentru populația cu venituri modeste. Nu e de mirare că, în cazul a 66% dintre români, inflația este principala îngrijorare. Față de alți europeni, doar britanicii sunt mai preocupați de scumpiri decât românii. La noi, inflația e 16%, la ei - 11%, dar Regatul se confruntă cu costuri uriașe la întreținere și chirii.
Tash Grant, mamă: „Uneori trebuie să alegi între hrană, căldură, lucruri pentru copii... chestii de bază, cum ar fi haine sau încălțăminte."
Nici în Franța, lucrurile nu stau mult mai bine. Inflația trece de 6%.
Joseph Toguyera, șofer de taxi: „Inflația e prea mare și, dacă prețurile ar scădea în noul an, ar fi un cadou minunat de Crăciun."
În alte țări, situația e şi mai gravă. În Estonia, prețurile au crescut cu 21% în luna noiembrie, față de aceeași perioadă a anului trecut.