iLikeIT. În 2020, ”retro este cool”: televizoare din 1945, radiocasetofoane și tonomate cu vinyl-uri
Tehnologia e mână-n mână cu nostalgia anul ăsta! Am văzut cu ochii noștri, la CES. Iar trendul...nu se lasă dus nici acum, în primăvară. Avem telefoane de ultimă generație dar cu clapetă, iar pe Instagram filtrele retro fac furori în rândul puștimii.
Sigur, ne-ar fi plăcut să fi avut cum, lângă noi, un tonomat care știe wi-fi, pentru un demo încântător. Ori măcar un dispozitiv tip arcade modern - poate ne aude cineva și ne alegem cu un invitat, pentru săptămânile următoare, cine știe?!
Până atunci, haideți să mai aducem câteva argumente pentru ideea că ”retro este cool”.
Televizoare din 1945, radiocasetofoane în diferite forme și culori, tonomate cu vinyl-uri...dar conectate, pick-up-uri care au trecut testul timpului și jocuri clasice de-acum aproape trei decenii, inclusiv celebrul NBA JAM. A fost ediția în care Compania Americană de Radio a aniversat centenarul. Ocazie perfectă de se lăuda la CES cu primele radiouri mai aproape de ceea ce știm în prezent. Și, mai ales, cu primele televizoare intrate în casele americanilor.
RCA a dominat piața americană de electronice mai bine de cinci decenii. Au fost printre pioneri: la începtul anilor '20 nu doar că au propus primele receptoare radio, dar și au lansat prima rețea radionațională, urmând ca apoi să uimească o lume întreagă cu primele televizoare alb - negru.
Muzica bună s-a auzit și de la tonomatele produse de Crosley.
Iulia Ionescu: ”Cât costă acesta? Acesta costă 14.000 de dolari, dar toate modelele astea sunt construite manual, sunt de cea mai bună calitate. Toate apartele sunt extrem de solide, sunt din aluminiu, au interioare de lemn. Nu folosim plastic. Aceste aparate vor rezista pe aceasta planetă mai mult decât noi doi. Acest model va rezista 40 - 80 de ani. Ne stă bine împreună, nu-i așa? Ai 14.000 de dolari la îndemână? Nu, ok!”
Sunt, totuși oameni care dau bani pe așa ceva. Producătorii spun că cele mai multe jukebox-uri merg în Franța, Olanda, Belgia - există clienți chiar și din Bulgaria! Cât și, evident, la americani.
Iulia Ionescu: ”Ce fel de oameni cumpără genul acesta de jukebox-uri? Aparatele ajung în mare parte la oameni pasionați. Oamenii le folosesc în camerele de relaxare. Mulți le pun în bucătărie, zone unde se relaxează cu familia. Vindem multe și companiilor. Ei le montează în punctele lor centrale. Este ceva interesant la care te poți uita când intri în clădirea lor. Multe dintre aparatele noastre sunt personalizate. Companiile își pot trece numele pe aparat. Vom lansa în următoarea perioada câteva modele personalizate foare interesante. Ați putea face unul pe care să scrie PRO TV ROMÂNIA? Da, cu siguanță! Cât ne-ar costa asta? Probabil ar costa în jur de 15.000 de lire, dar dă-mi un telefon și o rezolvăm!”
Dacă aveți deja o colecție impresionantă de viniluri acasă - știți voi, moșteniri de pe la părinți, Salcia, Povestea Porcului, Ileana Sărăroiu ori vreun Phoenix, și nu vă permiteți un jukebox de ultima generație...nu le scoateți la vânzare. Uitați-vă și la pick-up-uri, că sunt la mare modă! Am găsit modele la 80, 40 și 20 de dolari.
Iulia Ionescu: ”Încă se mai vând pick-uri în Statele Unite? Oamenii sunt pasionați de așa ceva? Toți artiștii care sunt pe val au și vinyl- uri acum. Se vând foarte bine. Ceea ce este amuzant este că o bună parte din tehnologia folosită pentru aceste modele există de mai bine de 70 de ani și nu s-a schimbat, dar le-am adăugat receptoare bluetooth, iar nouaa generație, cei care folosesc Apple Music sau Spotify, pot asculta muzica și asa.”
Deși suntem în plină eră a streaming-ului, anul trecut au fost vândute aproape 19 milioane de vinyl-uri în Statele Unite ale Americii. Beyonce, Taylor Swift, Ariana Grande sau Billie Eilish sunt printre artiștii care scot albume și pe acest suport. Regi nedetronați rămân însă "greii": Beatles, Queen ori Michael Jackson.
Iulia Ionescu: ”Toate modelele acestea au boxe incorporate, iar astea nu au boxe și ești nevoit să cumperi boxele separat, iar acesta, modelul 662, vine la pachet cu boxe. Pentru 200 $ poți să-ți cumperi un pick-up modern și boxe.”
Retro este cool. Iată o realitate care ne-a lovit...plăcut în Las Vegas. La CES a fost plin de dispozitive tip arcade.
Iulia Ionescu: ”Acesta este cel mai mare joc de tip Arcade pe care l-am văzut în viața mea. Tocmai ne-am jucat NBA JAM. Un joc foarte vechi. Cred că este de pe vremea lui Michael Jordan. Vestea bună este că am câștigat, 6-4 pentru mine și o altă veste bună este că și voi puteți să vă achiziționați, mai ales dacă sunteți fani ai stilului retro, un astfel de joc arcade, pe care acum îl puteți conecta și la Wi-Fi. Asta înseamnă că puteți juca cu diverși adversari din orice colț al lumii.”
Până la sfârșitul anului jocurile vor ajunge în Europa.
Iulia Ionescu: ”Iată că avem și variante în miniatură. Acesta este un joc Galaga. Unul dintre cele mai vechi shootere, de genul acesta. Asta înseamnă că a fost lansat undeva la începutul anilor 80. Asta îmi spune producătorul meu. Deci, de inainte de a mă naște eu.”
Stand-ul celor de la Arcade1Up a fost cu siguranță printre cele mai vizitate. Jurnaliști, bloggeri, vloggeri - toți au pierdut noțiunea timpului aici. Sau au recuperat-o, având în vedere că vorbim despre ceva din trecut?!
În fine, prea multă filosofie strică...Cert e că nu a existat cetățean interesat de subiect care să nu fi încercat și jucăria celor de la Stern Pinball. Un "flipper", cum i se spunea în anii '90, inspirat de un serial-cult, Stranger Things.