Fructele și legumele vor deveni tot mai rare în Europa din cauza coronavirusului

Fructele și legumele vor deveni tot mai rare în Europa din cauza coronavirusului
Getty

Fructele şi legumele proaspete vor deveni din ce în ce mai rare în Europa, avertizează furnizorii, deoarece pandemia de coronavirus afectează mişcările globale ale produselor şi oamenilor de care ar fi nevoie pentru a strânge culturile.

 

Guvernele caută modalităţi prin care să contracareze orice deficit de aprovizionare, inclusiv prin introducerea unor ”culoare verzi”, pentru a permite produselor proaspete să treacă uşor prin graniţele UE, iar în paralel intenţionează să recruteze o ”armată din umbră” de culegători şi să relaxeze regulile de călătorie pentru muncitorii emigranţi.

Chiar dacă supermarketurile din Europa susţin că obţin în continuare majoritatea produselor de care au nevoie, au început să apară presiuni la sursa de unde se aprovizionează, inclusiv în Africa, un furnizor cheie de produse proaspete pentru Europa.

Probleme la exportatorii din Africa

Citește și
aeroport
Călători izolați în aeroporturi: „Tot ce ne-a rămas este să sperăm și să ne rugăm”

De exemplu, în Kenya, un furnizor important de fasole şi mazăre, jumătate din lucrătorii din sectorul agricol au fost trimişi acasă din cauza incapacităţii industriei de a transporta comenzile primite, chiar dacă cererea venită din partea retailerilor europeni este în creştere.

Livrările din Africa de Sud, un alt furnizor important, sunt din ce în ce mai dificile având în vedere că această ţară urmează să intre în carantină pentru 21 de zile.

”Din ce în ce mai multe zboruri sunt anulate aşa că mă aştept al întreruperi importante”, a declarat Hans Muylaert-Gelein, director operaţional la Fruits Unlimited, o companie din Africa de Sud care exportă fructe şi legume în Marea Britanie.

În plus, avioanele care continuă să zboare percep preţuri mai mari. Operatorii au triplat preţurile, până la trei dolari pentru un kilogram de produs transportat cu avionul, subliniază Hosea Machuki, preşedintele Asociaţiei producătorilor şi exportatorilor de produse proaspete din Kenya.

Nu mai sunt șoferi, navigatori și containere

La rândul lor, lanţurile de aprovizionare din Occident se confruntă cu probleme, variind de la lipsa de şoferi de camioane şi până la restricţii impuse navigatorilor, care afectează livrările de bunuri susţin transportatorii de marfă. 

Chiar şi produsele care rezistă mai mult, precum citricele, care în mod normal sunt transportate pe mare, ar putea fi afectate din cauza lipsei de containere ca urmare a închiderii Chinei, avertizează Hans Muylaert-Gelein.

”Portocalele şi lămâile sunt la mare căutare. De asemenea rădăcinoasele, morcovii, varza, oamenii au început să facă stocuri de orice are proprietăţi medicinale”, susţine Hans Muylaert-Gelein.

Problemele sunt agravate de lipsa de muncitori emigranţi care riscă să afecteze producţia în mai multe state europene mari producătoare de produse proaspete, inclusiv în Spania, cel mai mare exportator de fructe şi legume din UE.

Muncitorii nu mai pot ajunge în Europa

Aproximativ 16.000 de lucrători marocani sezonieri, majoritatea femei, erau aşteptaţi să ajungă în regiunea Huelva din Spania pentru a culege căpşuni potrivit unui acord convenit de cele două ţări.

Însă până la data de 12 martie doar jumătate au ajuns la destinaţie, deoarece Marocul a închis graniţele, susţine Abdelmounaim Madani, preşedintele Agenţiei de promovare a locurilor de muncă din Maroc.

La rândul său, Philippe Binard, delegat general la Freshfel Europe, care reprezintă industria de produse proaspete din Europa, susţine că principal problemă este lipsa de muncitori sezonieri, în special pentru culturi intensive precum căpşunele şi sparanghelul.

O provocare o constituie transportul muncitorilor de la locul de cazare până la fermă, păstrând însă distanţa socială.
”Înainte erau transportaţi câte opt-nouă cu o dubiţă şi la sfârşitul zilei erau aduşi înapoi. Acum aceste transporturi colective nu mai sunt posibile”, spune Philippe Binard.

Potrivit acestuia lanţurile de supermarketuri ar putea să se orienteze spre produse care sunt mai uşor de mecanizat.

Se caută lucrători sezonieri

În Germania, unde sectorul agroalimentar se bazează în fiecare an pe 286.000 de muncitori sezonieri, ministrul Agriculturii a cerut companiei aeriene Lufthansa să analizeze dacă ar putea transporta cu avionul muncitorii sezonieri, dacă aceştia dovedesc că nu sunt infectaţi.

Alte idei analizate sunt relaxarea temporară a intervalului de timp pentru muncitorii sezonieri dincolo de limita actuală de 70 de zile.

În Franţa, ministrul Agriculturii, Didier Guillaume a făcut un apel către ”armata din umbră” a celor care nu au un loc de muncă şi care ar putea să lucreze pe câmp.

Problema este că restricţiile introduse pentru a opri răspândirea coronavirusului afectează şi mişcarea produselor în interiorul UE, timpul de aşteptare fiind de până la 18 ore la unele puncte de trecere a frontierei.

Măsuri pentru ”culoarele verzi”

Comisia Europeană a cerut celor 27 de state membre să adopte măsuri pentru a asigura traficul fără probleme a mărfurilor de-a lungul unor aşa numite ”culoare verzi”.

Însă preşedintele comisiei de agricultură din Parlamentul European, Norbert Lins, a apreciat că aceste ”culoare verzi” trebuie să fie valabile şi pentru produse esenţiale pentru fermieri precum seminţe, nutreţ, îngrăşăminte şi produse pentru protecţia plantelor.

În aceste condiţii, retailerii europeni urmăresc cu atenţie situaţia.

Un purtător de cuvânt de la lanţul de supermarketuri Aldi Nord a spus că în Germania nu sunt probleme cu aprovizionarea cu fructe şi legume.

”Chiar şi aşa urmărim evoluţiile actuale şi facem în fiecare zi o nouă evaluare”, a spus purtătorul de cuvânt.

 

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Specialiștii Institutului de cercetare din Timișoara lucrează la un vaccin împotriva Covid-19
Specialiștii Institutului de cercetare din Timișoara lucrează la un vaccin împotriva Covid-19

În plină epidemie, specialiștii din biochimie și înaltă tehnologie caută soluții împotriva virusului care a ucis deja 18 români.

Călători izolați în aeroporturi: „Tot ce ne-a rămas este să sperăm și să ne rugăm”
Călători izolați în aeroporturi: „Tot ce ne-a rămas este să sperăm și să ne rugăm”

Valerie Azure, cetățean rus, a petrecut ultimele trei nopți dormind pe podeaua unui aeroport din Malaezia împreună cu fiul ei, după ce țările din sud-estul Asiei au închis granițele și au anulat zborurile în urma pandemiei de coronavirus, transmite Reuters.

Papa Francisc a fost testat pentru coronavirus, iar rezultatul a ieșit negativ
Papa Francisc a fost testat pentru coronavirus, iar rezultatul a ieșit negativ

Papa Francisc a fost testat negativ la noul coronavirus, au informat două ziare italiene.

Recomandări
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug

Discuțiile aprinse din jurul coaliției de guvernare sunt aproape de sfârșit. Liderii pro-europeni au fost duminică la consultări cu președintele Klaus Iohannis, care a amânat să anunțe propunerea de premier.  

Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”
Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”

“Doar iau ceva repede din magazin și gata”. Asta și-au spus încrezători majoritatea românilor, în ultimul weekend dinaintea Crăciunului. Apoi s-au trezit la capătul numeroaselor cozi, formate de alți optimiști ca ei.  

Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern
Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern

Partidele pro-europene care negociază pentru formarea Guvernului au ajuns, duminică seară, la un acord, atât asupra împărţirii ministerelor, cât şi asupra celor care vor prelua portofoliile.