Fenomen ingrijorator in Galati, din cauza nivelului scazut al Dunarii. Ce a aparut chiar pe mijlocul fluviului
Nivelul Dunarii este atat de scazut incat la Galati au aparut insule de nisip chiar pe mijlocul fluviului.
Fenomenul a fost vizibil si anul trecut, in perioada secetei din vara. Navigatorii spun ca sunt obisnuiti sa se descurce si in astfel de conditii si, cu ajutorul radarelor, ocolesc insulele care i-ar putea face sa esueze dramatic.
Fasia de pamant a aparut doar de cateva zile, de cand cotele Dunarii sunt cu mult sub media multianuala. Si debitele, la intrarea in tara, la Portile de Fier 1, sunt cu o mie de metri cubi pe secunda mai mici decat in alti ani, la sfarsit de septembrie.
Din cauza nivelului scazut al Dunarii, pe mijlocul fluviului, la Galati, au reaparut insulele de nisip care au fost vizibile si in vara anului trecut. Navigatorii se tem, de aceasta data, ca Dunarea ar putea sa inghete la iarna din cauza cotelor mici.
Barbat: "A plouat putin. Debitul e scazut fiindca n-au fost ploi. Si apoi mai e si o chestie: mai trebuie dragat. Eu nu am prea mai vazut dragare pe Dunare de ani buni."
Pescar: "Din cauza ca inainte se draga terenul, iar acum nu se mai dragheaza. Iar aluviunile, intotdeauna, in fiecare an, se depun unde are adancimea mai mica."
Pescar: "Cat n-au fost digurile alea, n-au aparut niciodata insulele astea. Fiindca indiguind a schimbat cursul apei. Si tot curentul cel mai mare e pe senal, aici."
Navigatorii spun ca insulele au aparut in afara senalului navigabil, asa ca doar o eroare de pilotaj i-ar putea face sa esueze. Capitanii care traverseaza Dunarea, intre judetele Galati si Tulcea, sunt nevoiti sa fie mai precauti si fac un ocol.
Leonard Gheorghiu, capitan nava: „Ocolim, dar ne incadram in program.
Reporter:E mai dificila traversarea?
Capitan nava: Un pic mai dificila, dar nu sunt probleme. Ocolim cam vreo cincizeci de metri, o suta, amonte."
Nivelul Dunarii este, luni la Galati, de numai 125 de centimetri si e in scadere, la fel ca in aproape toate sectoarele din tara noastra.