Secareanu si alte 7 persoane, arestate. DNA: Cum ar fi protejat Blejnar reteaua
Fostul sef al SIPI Constanta, Dan Secareanu, si alte sapte persoane din dosarul evaziunii fiscale de peste 15 milioane de euro au fost arestate preventiv pentru 29 de zile, in timp ce fostul sef al Vamilor a primit interdictie de a parasi tara.
Sorin Blejnar, cel care a condus Fiscul, Viorel Comanita, fostul sef al vamilor, si Codrut Marta, mana dreapta a lui Blejnar, au oferit protectie unor oameni de afaceri banuiti de evaziune fiscala cu produse petroliere.
Iata ce sustin procurorii anticoruptie in documentul prin care cer arestarea preventiva a 7 persoane, printre care si fostul sef al vamilor.
11 persoane au fost retinute luni noapte in acest dosar. Avocatii lor au reclamat faptul ca Sorin Blejnar este liber in timp ce clientii lor, nu. Blejnar este urmarit penal pentru complicitate la evaziune fiscala si sprijinirea unui grup infractional organizat.
Viorel Comanita, seful vamilor in mandatul lui Sorin Blejnar, impreuna cu oamenii de afaceri Radu Nemes, George Guliu, Dumitru Juganaru, Andrei Florin si Ioan Moldovan sunt in acest moment retinuti si acuzati de DNA de evaziune fiscala si constituirea unui grup infractional organizat.
Potrivit referatului de arestare, suspectii controlau un complex mecanism de evaziune fiscala prin intermediul mai multor firme din Constanta, Bucuresti si vestul tarii.
Inculpatii, spun procurorii, importau motorina prin firma Inkasso, coordonata de George Guliu, de la firme din Singapore, Elvetia si Cipru. Motorina o depozitau in portul Constanta, in curtea companiei de stat Oil Terminal.
Inkasso vindea apoi motorina in acte catre firma Excela, controlata de Radu Nemes, unde in documente era transformata in pacura. Potrivit anchetatorilor, aici avea practic loc evaziunea fiscala deoarece in loc de 358 de euro pe tona de motorina se plateau doar 15 euro. De acolo, tot in acte, marfa era plimbata prin mai multe firme fantoma, ultima dintre ele o vindea mai departe benzinariilor din vestul tarii. In acte, tonele de motorina schimbau atatia de multi proprietari, incat isi pierdeau urma.
Multe dintre firmele fantoma erau detinute de interpusi, oameni saraci, batrani sau tineri cu multi copii, care nici macar nu stiu ca pe numele lor s-au facut afaceri cu petrol.
In realitate, odata intrata in tara, motorina era transportata cu tiruri din Constata direct la destinatie fara sa treaca prin toate firmele mentionate in documente si fara sa fie transformata intr-un alt produs petrolier. Practic pentru fiecare cisterna transportata, grupul de oameni de afaceri castiga din evaziune fiscala cate 15.000 de euro, spun anchetatorii.
Reteaua era atat de bine organizata, incat fiecare cisterna avea un antemergator care deschidea drumul si dadea de vestea daca pe traseu sunt controale. In plus, afirma procurorii, firmele de transport primeau informatii de la seful DGIPI Constanta despre eventualele controale in trafic si rutele pe care ar trebui sa o ia ca sa le ocoleasca. Majoritatea transporturilor aveau loc in toiul noptii.
Potrivit DNA, toata aceasta grupare complexa de firme, interpusi si oameni de afaceri era protejata de Sorin Blejnar, Codrut Marta si Viorel Comanita.
Codrut Marta era omul cheie care facea legatura dintre Radu Nemes, capul retelei de evaziune, si sefii de la Fisc. De cele mai multe ori, acestia vorbeau fata in fata, fie in casa sefului vamii, fie la restaurante de lux din Bucuresti si din tara. Anchetatorii au descoperit ca Blejnar s-a intalnit cu Marta si la Londra. Toate aceste intalniri erau monitorizate de ofiteri sub acoperire.
Potrivit referatului, Codrut Marta, disparut din tara din mai 2012, s-a intalnit ultima oara cu Sorin Blejnar la resedinta acestuia in ianuarie anul acesta.
In iarna, liderii gruparii au facut tot posibilul sa il convinga pe Sorin Blejnar sa ramana la sefia ANAF, pentru ca ei sa poata beneficia in continuare de protectie, asta in conditiile in care seful Fiscului era pe punctul de a demisiona in urma presiunii premierului Ungureanu.
Oficial, fostul sef de la ANAF este vizat si el de acuzatii de coruptie. Procurorii spun ca prin filiera Blejnar-Marta-Comanita-Nemes s-au vandut in Romania in 2011, 33.000 de tone la care nu s-au achitat accize in valoare de peste 15 milioane de euro, bani care ar fi trebuit sa intre la bugetul de stat. La perchizitiile din acest dosar au participat si peste 100 de inspectori ANAF care au fost pusi practic in situatia de a ancheta firmele protejate de fostul lor sef.