Electronicele și electrocasnicele vor avea o garanție mai lungă și vor putea fi reparate mai ușor
Electrocasnicele, telefoanele sau chiar centralele de apartament vor avea o durată de viață mai lungă și vor putea fi reparate mai ușor.
Cel puțin așa ar trebui să se întâmple după ce Parlamentul European și-a propus să reducă din cantitatea de deșeuri si chiar a elaborat un regulament în acest sens. Fiecare aparat va avea o etichetă pe care va scrie perioada în care producătorul este obligat să îl repare și să ofere piese pentru el, un obstacol de care acum ne lovim mai tot timpul.
Cu 544 de voturi pentru și doar 18 împotrivă, Parlamentul European a votat noul regulament care va schimba piața electronicelor și electrocasnicelor. Mai exact, le va prelungi durata de viață pentru că vor putea fi reparate mai ușor.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Regulamentul votat joi va fi obligatoriu pentru toate țările Uniunii Europene care nu au dreptul să facă modificări.
Vlad Gheorghe, europarlamentar: „Reglementarea pune capăt practicii producătorilor de a refuza repararea unui produs care are poate daune minore. Respectiv, acest termen de reparare este obligatoriu, dar și procentul, asta înseamnă că pentru un defect minor producătorul nu mai poate să refuze repararea sau să ne oblige să cumpărăm unul nou cu o valoare foarte mare. Eticheta va conține și măsura în care bunul poate fi reparat, respectiv de la 100%, adică în întregime sau un procent mai mic”.
Mai exact, producătorii vor fi obligați să asigure piese de schimb - totul în funcție de o etichetă pe care o va avea fiecare produs, inclusiv după expirarea garanției.
Iar în cazul în care un obiect nu poate fi reparat, cumpărătorii trebuie să fie informați înainte să-l cumpere.
Iar piesele originale le vom găsi în mai toate service-urile, nu doar în cele autorizate de fiecare producător în parte, cum se întâmplă acum. Va fi o soluție mai eficientă și mai ieftină, spun specialiștii din domeniu.
Tudor Ionuț Sorin, manager service: „Consumatorul va avea ocazia să își repare produsul mult mau ușor, mai ieftin și evident nu va fi legat de un singur service sau două care sunt autorizate de producători. Aceste intervenții vor fi posibile atât în timpul garanției, cât și după expirarea acesteia, ceea ce ne face să înțelegem că un produs nu va fi aruncat doar pentru că are o baterie defectă sau un cablu stricat care poate fi foarte ușor reparat”.
Modificări vor fi și la baterii.
Elena Gaspar Ion, președinte SNRB: „Desginul produselor care urmează a fi modificate astfel încât utilizatorul final să poată să scoată în orice moment de viață al obiectului bateria, deci nu vor mai fi peste câțiva ani obiecte cu baterii incluse pe care să nu le mai putem scoate”.
Potrivit datelor Agenției Europene de Mediu, un telefon are o durată medie de viață gândită de producător de 2 ani, timp în care va primi actualizările de care are nevoie. Deși aceleași date arată că oamenii își doresc ca același telefon să reziste 5 ani. La fel se întâmplă și cu electrocasnicele.
Cu toții am pățit ca după ce expiră garanția să nu avem unde să reparăm un produs stricat. Sau meșterul spunea că e prea scump de reparat, mai bine luăm ceva nou.
Legea aceasta încearcă să prelungească durata de funcționare a produselor și îi obligă pe producători să pună la dispoziție servicii de reparații și piese de schimb și după ce expiră garanția - evident, contra-cost dar la prețuri decente.
Fiecare produs va avea un scor de reparație - cu cât va fi mai ușor de reparat, cu atât va avea un scor mai mare. Și ca să obțină acest scor, producătorii trebuie să regândească produsele - să nu vă mire dacă o să vedem din nou telefoane cu baterie detașabilă sau care vor putea fi reparate de noi, acasă - fără să avem un echipament special, ca într-un service. Acum este foarte greu și costistitor să repari un telefon mobil.
Produsele vor primi actualizări de software pentru perioade mai lungi de timp, chiar și după 4 ani de la data lansării. Se întâmplă deja la televizoare care după o perioadă de timp pe care nu mai funcționează diverse aplicații.