Firma unui politician local a făcut lucrarea de peste 7 milioane de lei la podul prăbușit în Neamț. Legăturile sale cu statul
Direcția Națională Anticorupție a început o anchetă în cazul podului din Neamț prăbușit în Siret - cu două mașini pe el.
Procurorii suspectează fapte de corupție care vizează modul în care s-a reabilitat podul și împrejurările în care a fost deschis circulației.
Pe de altă parte, procurorii din Roman fac și ei cercetări în două dosare penale - unul de vătămare corporală și altul de abuz în serviciu. Armata a fost trimisă în zonă ca să rezolve problema traversării râului.
În bucățile rupte din podul care s-a prăbuşit se văd fire din metal ruginite, acoperite cu polistiren și zidărie. Sunt în interiorul stâlpilor care ar fi trebuit să suțină construcția și au cedat.
Radu Răcănel, Director Departamentul de Rezistență Poduri U.T.C.B.: „E greu de estimat ce a cedat mai întâi. Puteau să cedeze cablurile principale, hobanele. Podul ăsta a fost proiectat pentru o durată de viață de 50 de ani. El avea durata de viață expirată deja. Trebuie analizat dacă astfel de structuri merită să le reabilitezi.”
Instituția care a considerat ca podul merită reabilitat este Consiliul Județean Neamț.
Lucrarea de peste 7 milioane de lei a fost făcută de firma unui politician local - Petrică Rotaru - fost vicepreședinte al Consiliului Județean Neamț din partea PSD - tatăl lui Alexandru Rotaru, fost deputat PSD.
Potrivit platformei CONFIDAS, de monitorizare a firmelor, societatea lui Rotaru are aproape o sută de contracte cu statul și în ultimul an a avut o cifră de afaceri de circa 7 milioane de euro.
DNA a anunțat că a deschis un dosar penal care vizează felul în care s-a consolidat podul și împrejurările în care s-a deschis circulației. Sunt suspectate fapte de corupție.
DNA: ”S-a înregistrat (...) un dosar penal referitor la împrejurările în care s-a reabilitat, modernizat și consolidat, precum și împrejurările în care s-a redeschis circulația rutieră pe podul de la Luțca, județul Neamț, de peste râul Siret”.
La sediul firmei lui Petrică Rotaru, nu am găsit pe nimeni din conducere.
Anchete în cazul podului prăbușit fac și procurorii din Roman. Două dosare penale au ei în lucru. Unul de vătămare corporală pentru că doi șoferi surprinși cu mașinile pe pod în momentul prăbușirii au fost răniți, iar celălalt de abuz în serviciu.
Pușcasu Georgiana, Poliţia Neamț: „Cercetările sunt continuate în vederea stabilirii cu exactitate a modalităților de realizare a reabilitării podului”.
Adrian Niță, Prefectul Județului Neamț: „Înţeleg că experții au spus că podul este sigur. Nu am o informație clară care să-mi spună dacă procedural s-au făcut toate diligențele să existe documentații sau cine a permis traficul pe acest pod.”
Responsabilii încearcă să afle cine a lăsat mașinile să circule pe pod și i-a expus pe oameni riscurilor. Cercetează și dacă nu cumva este cineva din Consiliul Județean, unde s-ar fi știut de problemele podului.
Gabriel Partac, Consilier Județean USR: „În urmă cu 8 luni mai mulţi cetăţeni mi-au adus la cunoştinţă că podul prezintă fisuri şi crăpături iar pe mijloc este lăsat. Am fost imediat la CJ iar în cadrul şedinţei am vorbit cu reprezentantul departamentului transporturi din aparatul tehnic şi i-am adus la cunoştinţă aceste sesizări. Dumnealui m-a asigurat că podul este în regulă şi a trecut toate testele”.
Și totuși, s-a prăbușit. Prim ministrul Ciucă a cerut armatei să găsească o cale de traverasare a Şiretului în zona respectivă.
Unul dintre șoferii răniți este încă la spital - internat la chirurgie.
Ionel Aresene - președintele Consiliului Județean Neamț - nu a răspuns solicitărilor Știrilor PROTV de a transmite un punct de vedere referitor la prăbuşirea podului şi la modul în care a fost aleasă firma care a făcut lucrarea.
Acum trei ani, societatea și un reprezentant al ei au primit amenzi penale - după ce s-a aflat că au extras ilegal balastru dintr-o zonă mărginașă a orașului Roman.