De 21 de zile pretul benzinei creste in SUA. Chiar si asa, americanii platesc jumatate cat noi
Americanii platesc, in medie, 3,72 de dolari pentru un galon, adica in jur de un dolar pe litrul de carburant. Asta inseamna jumatate din pretul de la noi.
Analistii estimeaza insa ca media nationala, in Statele Unite, ar putea atinge 4 dolari si 25 de centi pe galon, pana la sfarsitul lui aprilie. O adevarata lovitura pentru milioanele de americani dependenti de autoturisme.
Pretul unui baril de petrol creste constant de trei saptamani, ajungand de la 80 de dolari, la 110. Si motorina s-a scumpit - un galon depaseste acum 4 dolari, adica mai mult cu 15 procente decat benzina.
Alegeri 2024
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
America produce insa mai multa motorina acum. Dar, cum cererea e considerabil mai scazuta decat in Europa, rafinariile din State exporta o cantitate mai mare peste ocean.
"In ultimele sase luni nu doar ca n-am mai importat motorina, dar am inceput sa o exportam. Zilnic, pentru consumatorul american sunt mai putini 1,5 milioane de barili de motorina", spune analistul Fadel Gheit.
Companiile aeriene speculeaza insa situatia, pentru a-si proteja afacerile, si cumpara si mai mult combustibil, incurajand astfel cresterea pretului. In California, Hawai, New York, Alaska si Conneticut, un galon, adica 4 litri de benzina, se vinde cu 4,32 de dolari, dar media pe tara e de 3,72 de dolari.
"Primul lucru pe care-l vor spune politicienii e ca speculatorii sunt de vina. Insa, cand acesta e singurul vinovat pe care-l gasesc si nu sunt in stare in sa vorbeasca si de altceva, inseamna ca nu stiu ce zic", afirma T. Boone Pickens, investitor in domeniul petrolier.
De vina ar fi atat cererea globala tot mai mare, cat si posibilitatea ca Iranul sa opreasca exportul zilnic al celor doua milioane de barili de titei. Asta dupa ce Teheranul a amenintat ca va bloca stramtoarea Ormuz, pe unde trece 40 la suta din traficul maritim petrolier, in cazul in care Occidentul impune sanctiuni impotriva exporturilor petroliere iraniene. E drept insa si ca acest stat e dependent de veniturile aduse de aurul negru.