Cum s-au adaptat afacerile la criza provocată de COVID-19. Principalele soluții adoptate de manageri
Pandemia a impus schimbarea modului în care se fac afaceri. Aproape 70% dintre managerii care au participat la un studiu publicat vineri recunosc că au fost nevoiți să se adapteze.
Au venit cu oferte noi și au încercat să taie cheltuielile cu sediile, în cea mai complicată perioadă de după criza financiară din 2009.
Aproape 3 din 5 directori de companii susţin că cifra de afaceri a firmei pe care o conduc e la jumătate faţă de cât era anul trecut şi trei sferturi spun că afacerea este afectată în mare măsură. Asta arată Barometrul Frames, un sondaj la care au participat 1.800 de manageri de companii de la noi şi care arată că doar 7 din 100 nu au fost afectaţi până acum de criză.
Atenţie, este vorba despre influenţa asupra afacerii, nu e neapărat de rău - influenţa poate fi şi bună. Iată cum s-a adaptat o companie IT din Constanța.
Mihai Bocai, CEO companie de IT: "Biroul este deschis, respectăm toate regulile, cine doreşte să vină să lucreze de la birou poate să vină, cine nu, poate să lucreze de acasă. Vei putea să vii la birou pe bază de rezervare."
Georgiana Manea, project manager: "Mie îmi place să vin mai mult la birou decât să stau acasă. Pot să separ mai bine viaţa de la muncă cu viaţa personală. Acasă era puţină aglomeraţie, cu de toate şi nu mai reuşeam să separ cele două lucruri."
E clar că aşa cum multe obiceiuri nu mai pot fi ca înainte de pandemie şi afacerile trebuie să se adapteze. Să vină cu alte oferte, în primul rând, apoi să reducă creditul furnizor - este o variantă la creditul comercial cel dat de bănci - acesta la furnizor de fapt e o amânare de plată pentru o marfă. La fel ca într-o familie, şi într-o firmă trebuie eficientizate procesele şi reduse cheltuielile - cele pentru spaţii sunt primele care cad.
Vlad Dîrle, consilier imobiliar: "La nivel naţional, undeva între 30-35% cererea este mai mică faţă de anul anterior. Majoritatea firmelor aleg să renegocieze contractele sau se se relocheze în spaţii cu suprafaţa utilă mai mică. Dacă aveau închiriaţi 2.000 de mp, acum probabil le e suficient 700-800 de mp. Între 15% şi 20%, preţurile au scăzut."
Concedierile sunt abia pe locul 4 la soluţii de luat, în această listă de lucruri de făcut - ”to-do list”, semn că locurile de muncă sunt încă sigure. Ba chiar cei de la resurse umane spun că angajările sunt mult mai dinamice decât înainte de criză.
Claudia Indreica, director general companie de recrutare: "Pot să mă duc în locaţia X în Iaşi, şi în locaţia Y în Bucureşti şi în felul ăsta pot să accesez talente din locuri diferite, din cartiere diferite. Mai ales unde infrastructura e o problemă, şi traficul e o problemă”.
Aşteptările managerilor pentru anul viitor sunt că se va termina pandemia - 82% au menţionat asta. Nu sunt predicţii, ci mai degrabă speranţe bazate pe anunţurile autorităţilor că vom avea un vaccin în a doua parte a anului care vine.