Procurorii incearca sa faca lumina in cazul avionului cazut in Braila. Marturia copilotului: "N-am simtit ca va fi finalul"
Procurorii Parchetului de pe langa Curtea de Apel Galati au inceput urmarirea penala pentru vatamare corporala din culpa si nerespectarea indatoririlor personalului aviatic, in legatura cu accidentul aviatic petrecut sambata.
Potrivit procurorului general adjunct Virgil Luparu, mecanicul de bord, care se afla internat la Spitalul Judetean din Braila, a fost audiat, acesta povestind ca, in timp ce se afla in aer, avionul a intrat intr-un viraj necontrolat din cauza vantului, care a condus la prabusirea aeronavei.
"Persoana vatamata, supravietuitorul, a relatat ca in timp ce se aflau in aer avionul a intrat intr-un viraj necontrolat din cauza vantului care, ulterior, a condus la prabusirea aeronavei", a precizat, duminica, Virgil Luparu.
Alegeri 2024
14:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
12:53
Candidații la alegerile prezidențiale 2024. În ce ordine apar pe buletinele de vot de duminică, 24 noiembrie
12:16
Cine intră în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Cotele pe care le au candidații la casele de pariuri
12:08
Cine intră în turul 2. Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr
Procurorul a adaugat ca, din ce i s-a comunicat verbal, raportul medico-legal referitor la victima accidentului arata ca, dupa prabusirea avionului, pilotul avea politraumatisme provocate de fracturile suferite in urma prabusirii avionului. Urmeaza ca in functie de raportul medico-legal amanuntit, care va fi trimis Parchetului de pe langa Curtea de Apel Galati, sa se stabileasca toate circumstantele decesului.
Totodata, Virgil Luparu nu a putut inca sa se pronunte cu privire la ipoteza legata de posibila blocare a mansei avionului, spunand ca prabusirea a condus la distrugerea acesteia.
Totusi, epava avionului prabusit a fost ridicata, duminica, de la Braila de specialistii Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIASAC), care vor stabili, la Bucuresti, daca prabusirea avionului s-a produs dintr-o eroare umana sau dintr-o defectiune tehnica a avionului.
"Aeronava a fost ridicata de catre specialistii din cadrul CIASAC. Acestia, alaturi de Parchetul Curtii de Apel Galati, au si desfasurat investigatii la fata locului. Urmeaza a fi efectuata o expertiza cu privire la aceasta aeronava", a precizat Virgil Luparu.
Sambata, la o orezarie din localitatea Stancuta s-a prabusit un aeroplan care efectua lucrari de erbicidare. In urma accidentului a rezultat ranirea grava a pilotului, Costica Valcu, de 59 ani, si ranirea mai usoara a mecanicului de bord, Viorel Frant, 59 ani.
Pilotul urma sa fie transportat cu un elicopter SMURD Galati la Spitalul Floreasca din Bucuresti, insa acesta a intrat in stop cardio-respirator si, in ciuda eforturilor de resuscitare, si-a pierdut viata. Costica Valcu era pilot cu o vasta experienta, avand peste 6.000 de ore de zbor.
Un martor a povestit cum s-a prabusit avionul
Primele informatii arata ca avionul utilitar care s-a prabusit sambata dimineata in judetul Braila a avut o defectiune tehnica, foarte probabil la comenzi.
Pilotul, foarte experimentat, a incercat sa aterizeze, dar s-a izbit de sol. Barbatul in varsta de 57 de ani a suferit leziuni grave si a murit chiar inainte sa plece elicopterul ce trebuia sa il duca la un spital din Bucuresti. Mecanicul de zbor a fost ranit si el, dar este acum in afara oricarui pericol.
Costica Valcu era instructor pe avionul usor de tip Antonov 2. La 57 de ani avea aproape 9.000 de ore de zbor pe acest model. Dimineata, impreuna cu mecanicul de zbor, Viorel Franț, trebuia sa imprastie ingrasamant peste o plantatie de orez de langa localitatea Stancuta, din Braila. Aeronava avea la bord 900 de litri de azot. Abia se ridicase de la sol aproximativ 25 de metri in aer, potrivit martorilor, cand pilotul a sesizat, se pare, ca are comenzile blocate. A incercat sa aterizeze in siguranta, dar s-a izbit de sol cu aripa stanga si cu partea din fata.
Un angajat italian al plantatiei de orez a vazut cum s-a intamplat totul.
Egidio Biliato: "S-a inaltat, apoi s-a rotit si a cazut. Am vazut pilotul iesind afara din avion, iar mecanicul era agitat, pentru ca nu stia cum sa iasa. A deschis usa avionului, celalalt l-a ajutat, l-a prins de brat si l-a tras."
Mihalache Ciocan, directorul plantatiei: "Am vorbit cu comandantul imediat dupa ce a cazut, ca era constient, si nici el nu stia precis ce s-a intamplat. Era in urma socului si probabil avea dureri, nu se putea concentra. Ei au iesit singuri, mecanicul si pilotul. Azi era ultima zi, mai aveau 6 zboruri si terminau lucrarea."
Mecanicul de zbor a suferit rani usoare. Pilotul, in schimb, a fost ranit grav la coloana vertebrala. Medicii spitalului din Braila, au cerut ajutorul unui elicopter SMURD ca sa-l transporte de urgenta la Bucuresti. Chiar inainte de a decola, insa, starea lui Costica Valcu s-a agravat brusc.
Dr. Viorica Uscatu, medic al Ambulantei Braila: "Pacientul a intrat in stop cardiorespirator, am inceput manevrele de resuscitare, continuate atat in elicopter, ulterior in ambulanta si si la UPU unde a fost adus."
Din pacate, pilotul n-a mai putut fi salvat. Epava avionului a fost imprejmuita, iar anchetatorii au adunat probe pentru a afla cum s-a produs accidentul. Acest tip de avion de talie mica nu are cutie neagra, de aceea marturia mecanicului de bord e cruciala in ancheta. Daca s-au blocat comenzile avionului, la distanta mica de sol, pilotul nu a mai avut timp sa impiedice prabusirea. Biplanul s-a izbit de pamant.
Procuror general adjunct Virgil Luparu, Parchetul Galati: "In cauza Parchetul de pe langa Curte de Apel Galati efectueaza cercetari pentru a stabili conditiile in care s-a produs acest eveniment si pentru a stabili daca s-au produs infractiuni prevazute in Codul Silvic sau infractiuni de vatamare corporala din culpa."
Avionul Antonov 2 era inchiriat de o firma din Timisoara, care presteaza servici aviatice agricole. Din primele verificari, rezulta ca era cu revizia tehnica la zi.
Primele declaratii ale copilotului aeronavei
Viorel Frant, copilot: "Din decolare, avionul n-a mai raspuns la comenzi. Si a luat-o cu viraj pronuntat pe partea stanga, a pierdut portanta si a venit in pamant pe partea pilotului, da!" Secundele dinaintea prabusirii il vor bantui pe mecanicul de zbor. Acesta este vizibil marcat cand povesteste cum s-a luptat cot la cot cu pilotul Costica Valcu sa readuca avionul de tip Antonov 2 pe linia de zbor.
"A fost un moment foarte scurt in care nu stiu cum colegul de langa mine a ajuns jos. Deci momentul asta nu-l stiu, ca probabil a fost aruncat pe geam, nu stiu. Dar eu m-am chinuit, dupa aia, sa ies din fiarele contorsionate. N-am simtit nicio clipa ca va fi finalul. Chiar daca ne apropiam de sol, nu, n-am simtit nicio clipa!"
Copilotul are doua coaste fracturate si suporta dureri crunte. Multumeste lui Dumnezeu ca este in viata si spera ca va merge acasa peste cateva zile. Trauma se va vindeca insa mult mai greu. A pierdut in accident un prieten drag cu care lucra de 7 ani. Autopsia arata ca pilotul de 57 de ani nu mai avea nicio sansa de supravietuire, pentru ca suferise, la impact, rani mult prea grave.
Doctor Gina Ilie, sef Serviciul de Medicina Legala, Braila: "Atata timp cat toracele era distrus de numeroase fracturi, coloana, de asemenea, cu fracuri, plamanii in soc, nu aveau cum!"
Apropiatii sau elevii pe care pilotul i-a invatat sa zboare, au scris pe Facebook impresionante mesaje de adio. In acest moment, epava avionului este desfacuta bucata cu bucata. Toate aceste segmente vor ajunge la Centrul de Investigatii si Analiza pentru Aviatie Civila, acolo unde specialistii trebuie sa raspunda la cea mai grea intrebare: din ce cauza s-a produs tragedia aviatica. Procurorii asteapta verdictul specialistilor pentru a interpreta marturiile copilotului despre accidentul aviatic.