Procurorii incearca sa faca lumina in cazul avionului cazut in Braila. Marturia copilotului: "N-am simtit ca va fi finalul"

×
Codul embed a fost copiat

Procurorii Parchetului de pe langa Curtea de Apel Galati au inceput urmarirea penala pentru vatamare corporala din culpa si nerespectarea indatoririlor personalului aviatic, in legatura cu accidentul aviatic petrecut sambata.

Potrivit procurorului general adjunct Virgil Luparu, mecanicul de bord, care se afla internat la Spitalul Judetean din Braila, a fost audiat, acesta povestind ca, in timp ce se afla in aer, avionul a intrat intr-un viraj necontrolat din cauza vantului, care a condus la prabusirea aeronavei.

"Persoana vatamata, supravietuitorul, a relatat ca in timp ce se aflau in aer avionul a intrat intr-un viraj necontrolat din cauza vantului care, ulterior, a condus la prabusirea aeronavei", a precizat, duminica, Virgil Luparu.

Procurorul a adaugat ca, din ce i s-a comunicat verbal, raportul medico-legal referitor la victima accidentului arata ca, dupa prabusirea avionului, pilotul avea politraumatisme provocate de fracturile suferite in urma prabusirii avionului. Urmeaza ca in functie de raportul medico-legal amanuntit, care va fi trimis Parchetului de pe langa Curtea de Apel Galati, sa se stabileasca toate circumstantele decesului.

Totodata, Virgil Luparu nu a putut inca sa se pronunte cu privire la ipoteza legata de posibila blocare a mansei avionului, spunand ca prabusirea a condus la distrugerea acesteia.

Citește și
Avion - GETTY
Clipe de groaza intr-un avion cu 323 de oameni, dupa gasirea unui telefon mobil: "Doamne, asta ne-a fost. E o razbunare!"
Ucrainenii uciși de un rus în Germania erau soldați răniți în război care se recuperau medical în Bavaria

Totusi, epava avionului prabusit a fost ridicata, duminica, de la Braila de specialistii Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIASAC), care vor stabili, la Bucuresti, daca prabusirea avionului s-a produs dintr-o eroare umana sau dintr-o defectiune tehnica a avionului.

"Aeronava a fost ridicata de catre specialistii din cadrul CIASAC. Acestia, alaturi de Parchetul Curtii de Apel Galati, au si desfasurat investigatii la fata locului. Urmeaza a fi efectuata o expertiza cu privire la aceasta aeronava", a precizat Virgil Luparu.

Sambata, la o orezarie din localitatea Stancuta s-a prabusit un aeroplan care efectua lucrari de erbicidare. In urma accidentului a rezultat ranirea grava a pilotului, Costica Valcu, de 59 ani, si ranirea mai usoara a mecanicului de bord, Viorel Frant, 59 ani.

Pilotul urma sa fie transportat cu un elicopter SMURD Galati la Spitalul Floreasca din Bucuresti, insa acesta a intrat in stop cardio-respirator si, in ciuda eforturilor de resuscitare, si-a pierdut viata. Costica Valcu era pilot cu o vasta experienta, avand peste 6.000 de ore de zbor.

Un martor a povestit cum s-a prabusit avionul

Primele informatii arata ca avionul utilitar care s-a prabusit sambata dimineata in judetul Braila a avut o defectiune tehnica, foarte probabil la comenzi.

Pilotul, foarte experimentat, a incercat sa aterizeze, dar s-a izbit de sol. Barbatul in varsta de 57 de ani a suferit leziuni grave si a murit chiar inainte sa plece elicopterul ce trebuia sa il duca la un spital din Bucuresti. Mecanicul de zbor a fost ranit si el, dar este acum in afara oricarui pericol.

Costica Valcu era instructor pe avionul usor de tip Antonov 2. La 57 de ani avea aproape 9.000 de ore de zbor pe acest model. Dimineata, impreuna cu mecanicul de zbor, Viorel Franț, trebuia sa imprastie ingrasamant peste o plantatie de orez de langa localitatea Stancuta, din Braila. Aeronava avea la bord 900 de litri de azot. Abia se ridicase de la sol aproximativ 25 de metri in aer, potrivit martorilor, cand pilotul a sesizat, se pare, ca are comenzile blocate. A incercat sa aterizeze in siguranta, dar s-a izbit de sol cu aripa stanga si cu partea din fata.

Un angajat italian al plantatiei de orez a vazut cum s-a intamplat totul.

Egidio Biliato: "S-a inaltat, apoi s-a rotit si a cazut. Am vazut pilotul iesind afara din avion, iar mecanicul era agitat, pentru ca nu stia cum sa iasa. A deschis usa avionului, celalalt l-a ajutat, l-a prins de brat si l-a tras."

Mihalache Ciocan, directorul plantatiei: "Am vorbit cu comandantul imediat dupa ce a cazut, ca era constient, si nici el nu stia precis ce s-a intamplat. Era in urma socului si probabil avea dureri, nu se putea concentra. Ei au iesit singuri, mecanicul si pilotul. Azi era ultima zi, mai aveau 6 zboruri si terminau lucrarea."

Mecanicul de zbor a suferit rani usoare. Pilotul, in schimb, a fost ranit grav la coloana vertebrala. Medicii spitalului din Braila, au cerut ajutorul unui elicopter SMURD ca sa-l transporte de urgenta la Bucuresti. Chiar inainte de a decola, insa, starea lui Costica Valcu s-a agravat brusc.

Dr. Viorica Uscatu, medic al Ambulantei Braila: "Pacientul a intrat in stop cardiorespirator, am inceput manevrele de resuscitare, continuate atat in elicopter, ulterior in ambulanta si si la UPU unde a fost adus."

Din pacate, pilotul n-a mai putut fi salvat. Epava avionului a fost imprejmuita, iar anchetatorii au adunat probe pentru a afla cum s-a produs accidentul. Acest tip de avion de talie mica nu are cutie neagra, de aceea marturia mecanicului de bord e cruciala in ancheta. Daca s-au blocat comenzile avionului, la distanta mica de sol, pilotul nu a mai avut timp sa impiedice prabusirea. Biplanul s-a izbit de pamant.

Procuror general adjunct Virgil Luparu, Parchetul Galati: "In cauza Parchetul de pe langa Curte de Apel Galati efectueaza cercetari pentru a stabili conditiile in care s-a produs acest eveniment si pentru a stabili daca s-au produs infractiuni prevazute in Codul Silvic sau infractiuni de vatamare corporala din culpa."

Avionul Antonov 2 era inchiriat de o firma din Timisoara, care presteaza servici aviatice agricole. Din primele verificari, rezulta ca era cu revizia tehnica la zi.

Primele declaratii ale copilotului aeronavei
Viorel Frant, copilot: "Din decolare, avionul n-a mai raspuns la comenzi. Si a luat-o cu viraj pronuntat pe partea stanga, a pierdut portanta si a venit in pamant pe partea pilotului, da!" Secundele dinaintea prabusirii il vor bantui pe mecanicul de zbor. Acesta este vizibil marcat cand povesteste cum s-a luptat cot la cot cu pilotul Costica Valcu sa readuca avionul de tip Antonov 2 pe linia de zbor.

"A fost un moment foarte scurt in care nu stiu cum colegul de langa mine a ajuns jos. Deci momentul asta nu-l stiu, ca probabil a fost aruncat pe geam, nu stiu. Dar eu m-am chinuit, dupa aia, sa ies din fiarele contorsionate. N-am simtit nicio clipa ca va fi finalul. Chiar daca ne apropiam de sol, nu, n-am simtit nicio clipa!"

Copilotul are doua coaste fracturate si suporta dureri crunte. Multumeste lui Dumnezeu ca este in viata si spera ca va merge acasa peste cateva zile. Trauma se va vindeca insa mult mai greu. A pierdut in accident un prieten drag cu care lucra de 7 ani. Autopsia arata ca pilotul de 57 de ani nu mai avea nicio sansa de supravietuire, pentru ca suferise, la impact, rani mult prea grave.

Doctor Gina Ilie, sef Serviciul de Medicina Legala, Braila: "Atata timp cat toracele era distrus de numeroase fracturi, coloana, de asemenea, cu fracuri, plamanii in soc, nu aveau cum!"

Apropiatii sau elevii pe care pilotul i-a invatat sa zboare, au scris pe Facebook impresionante mesaje de adio. In acest moment, epava avionului este desfacuta bucata cu bucata. Toate aceste segmente vor ajunge la Centrul de Investigatii si Analiza pentru Aviatie Civila, acolo unde specialistii trebuie sa raspunda la cea mai grea intrebare: din ce cauza s-a produs tragedia aviatica. Procurorii asteapta verdictul specialistilor pentru a interpreta marturiile copilotului despre accidentul aviatic.

 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Anunțul momentului la Rapid: ”99 la sută el va fi noul antrenor”
NEWS ALERT Anunțul momentului la Rapid: ”99 la sută el va fi noul antrenor”
Citește și...
Un avion militar s-a prabusit in Columbia, cu 11 oameni la bord. FOTO si VIDEO de la locul accidentului
Un avion militar s-a prabusit in Columbia, cu 11 oameni la bord. FOTO si VIDEO de la locul accidentului

Accident tragic in nordul Columbiei, unde o aeronava a armatei s-a izbit de sol dupa o defectiune la motor.

Clipe de groaza intr-un avion cu 323 de oameni, dupa gasirea unui telefon mobil:
Clipe de groaza intr-un avion cu 323 de oameni, dupa gasirea unui telefon mobil: "Doamne, asta ne-a fost. E o razbunare!"

Capitanul cursei aeriene TK79, operata de liniile aeriene turcesti, a decis sa efectueze o aterizare de urgenta in Polonia dupa ce a gasit un telefon mobil in avion - temandu-se de un atentat terorist.

Un avion utilitar s-a prabusit in judetul Braila. Pilotul a scapat din carlinga, dar a murit in mainile medicilor
Un avion utilitar s-a prabusit in judetul Braila. Pilotul a scapat din carlinga, dar a murit in mainile medicilor

Un avion utilitar s-a prabusit sambata dimineata pe un camp de langa comuna Stăncuţa, in judetul Braila. La bord se afla pilotul si inca o persoana, care au supravietuit, initial, impactului.

Recomandări
„Țânțarul” care îl scoate din minți pe Putin. Cum epuizează Ucraina motorina și benzina din Rusia
„Țânțarul” care îl scoate din minți pe Putin. Cum epuizează Ucraina motorina și benzina din Rusia

Ucraina știe exact unde să lovească Rusia pentru a-i crea mari probleme. Kievul folosește o tactică în urma căreia țara lui Vladimir Putin are mult de suferit.

Iohannis se pensionează din funcția de profesor. Postul pe care l-a ținut blocat 27 de ani, scos la concurs
Iohannis se pensionează din funcția de profesor. Postul pe care l-a ținut blocat 27 de ani, scos la concurs

Catedra de profesor de Fizică a preşedintelui Klaus Iohannis de la Colegiul Naţional „Samuel von Brukenthal” a devenit vacantă şi poate fi ocupat de un titular.

Cauza surpării străzii din Slănic. Primele concluzii ale specialiștilor. Locatarii evacuați încă nu se pot întoarce acasă
Cauza surpării străzii din Slănic. Primele concluzii ale specialiștilor. Locatarii evacuați încă nu se pot întoarce acasă

Autoritățile din Prahova au prezentat, marți seară, concluziile cercetărilor făcute în cazul surpării de teren din orașul Slănic, care a dus la evacuarea a peste 40 de oameni.