60 de km de autostrada ce par imposibil de construit. Ce urmeaza dupa al treilea esec in zece ani pentru Comarnic - Brasov
Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi renunta la concesiunea autostrazii Comarnic - Brasov. Cu alte cuvinte, constructia uneia dintre cele mai asteptate sosele de viteza din tara sufera un nou esec, al treilea in ultimii 10 ani.
Consortiul format din trei constructori nu a reusit sa atraga imprumuturi din partea Bancii Europene de Investitii si Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, iar finantarea de la bancile private ar fi fost prea scumpa.
"Sper ca in aprilie sa ne urcam pe excavator, pe buldozer, pe ce o fi, sa ii dam drumul odata", spunea la mijlocul lui ianuarie 2014 premierul Victor Ponta.
Premierul nu a mai avut ocazia sa urce pe excavator. A trecut mai bine de un an de la aceasta declaratie optimista si s-au schimbat 2 sefi la ministerul Transporturilor, Rus si Sova, dar coada de masini intre statiunile montane este aceeasi.
Astazi, surse din cadrul Companiei Nationale Drumuri au anuntat ca Romania renunta la concesiunea autostrazii Comarnic - Brasov. Consortiul format din Aktor, Strabag si Vinci nu au reusit sa atraga finantare cu dobanzi mici de la Banca Europeana pentru Investitii si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Singurii finantatori, patru banci private, ar fi avut dobanzi prea mari, greu de suportat de statul roman. Pe scurt, cheltuielile de constructie ar fi fost mult mult prea mari - spun surse oficiale din cadrul CNADNR.
Autostrada de aproape 60 de kilometri pentru care s-ar fi platit 1,8 miliarde de euro ar fi costat 8 miliarde de euro in 30 de ani in care s-ar fi platit si dobanzi.
Cu alte cuvinte, ne intoarcem de unde am plecat. Avem un studiu de fezabilitate pentru autostrada, dar care trebuie completat cu un studiu geologic in munti si... noi promisiuni.
Nici nu au anulat bine vechea concesiune si reprezentantii CNADNR au lansat noi promisiuni. Planul este, spun ei, ca primii 7 km de la Rasnov pana la Predeal sa se construiasca cu bani de la buget. La fel s-ar intampla si in cazul primilor 5 km dinspre Comarnic spre Brasov.
Restul de 46 de kilometri, bucata de autostrada care traverseaza muntii, vor fi construiti printr-un alt proiect public privat. Adica alte licitatii, alt termen de finalizare - anul 2018. Taxa pe aceasta autostrada ar ajunge la aproape 5 euro pe suta de kilometri.