Drumul românilor spre Vest blochează autostrăzile din România. Un singur muncitor pe șantiere
Autostrăzile României se construiesc în ritm de melc pentru că şantierele sunt practic pustii.
A aflat acest lucru şi ministrul Transporturilor, care a făcut câteva controale. Unii constructori se plâng însă că nu mai găsesc muncitori pentru că aceştia pleacă în Vest, unde au salarii cel puţin duble.
"Problema este că nu vor să le majoreze lefurile'', susţin autorităţile, asta în condiţiile în care un kilometru de autostrada la noi este mai scump decât în toată Uniunea Europeană.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Pe un pod al primei autostrăzi urbane din România am filmat un singur muncitor. Între timp, în alt capăt al şantierului, operatorul unui utilaj aştepta nervos camioanele cu balast care întârziau să apară.
Ministrul Transporturilor a văzut şi el cum stau lucrurile.
Lucian Șova, ministrul Transporturilor: "Lucrurile stagnează, ceea ce mă îngrijorează cel mai mult. La autostrada A3 mobilizarea este ca şi nulă. Dacă în câteva săptămâni lucrurile nu se schimbă, probabil vom rezilia şi acest contract"
Lucrările vor fi continuate de stat. Constructorul susţine însă că ritmul este bun.
Nikos Resvanis, reprezentantul constructorului: "Lucrările sunt programate şi planificate astfel încât să se finalizeze în 2018.
Reporter: "În august?"
Nikos Resvanis, reprezentantul constructorului: "Categoric în 2018."
Pe lângă lipsa forţei de muncă, prima autostradă urbană din România are şi probleme cu stâlpii de înaltă tensiune. Constructorii au cerut în repetate rânduri să fie mutaţi, însă nu s-a întâmplat nimic. Stâlpii stau pe loc, la fel şi lucrările pe autostrada din dreptul lor.
Ministrul Transporturilor a promis rezolvarea problemei şi susţine că firmele nu găsesc muncitori pentru că le dau bani puţini.
Lucian Sova, ministrul Transporturilor: "Kilometrul de autostradă costă uneori mai mult decât în alte ţări unde preţul forţei de muncă este mai mare, dar cu toate acestea, se pare că muncitorii din România nu sunt plătiţi la standardele corespunzătoare."
În vest, un kilometru de autostradă costă 5 milioane de euro, iar un muncitor are un salariu de 2 mii de euro. Ai noştri încă visează la 2 mii de lei.
Specialiştii în resurse umane susţin că firmele greşesc dacă mai consideră România o ţară cu muncitori ieftini. Aceştia vor pleca în străinătate pe posturi similare.
Reporter: "Și, ca să crească salariul ar trebui să taie din profit?
Elena Antoneac, expert în resurse: "Cu siguranţă, de undeva se reduce, din profit."
Pe de altă parte, constructorii se plâng ca productivitatea românilor este de două ori mai mică decât în Vest.
În plus, în afară camerelor, vorbesc de corupţia care le pune beţe în roate. Potrivit ministerului Transporturilor, din cele zece şantiere importante doar pe Lugoj Deva sunt destui lucrători.