Ce pași trebuie să urmezi dacă ți s-a anulat zborul în ultimul moment. Cum îți poți recupera ușor banii
Călătorii al căror zbora fost anulat trebuie să știe că au anumite drepturi pe care fiecare companie aeriană are obligația de a le respecta.
Un zbor anulat poate da peste cap planurile de călătorie ale pasagerilor, mai ales dacă aceștia sunt informații cu câteva zile înainte de data plecării.
Ce să faci dacă o companie aeriană îți anulează zborul
Conform regulamentului Parlamentului European al Consiliului Uniunii Europene cu privire la anularea sau întârzierea zborului, companiile aerie au obligația de a oferi pasagerilor să aleagă una dintre următoarele variante:
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
1. Rambursarea prețului biletului
2. Redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie
3. Redirecționarea la o dată ulterioară agreată de călător în condiții de transport comparabile și în funcție de locurile disponibile.
Călătorii trebuie să aleagă una dintre cele trei variante menționate mai sus, însă în funcție de distanța de zbor și de întârzierea înregistrată în raport cu ora de sosire prevăzută initial pot să primească și despăgubiri suplimentare.
În cazul în care călătorii se află pe aeroport și optează pentru redirecționare, au dreptul la mese și băuturi răoritoare, iar în funcție de timpul de așteptare au dreptul și la două apeluri telefonice, mesaje sau e-mailuri.
În cazul în care redirecționarea are loc a doua zi, călătorii au dreptul la cazare peste noapte și, în funcție de circumstanțe, pot primi compesații financiare.
În cazul în care călătorii au fost informați de anularea zborului cu mai puțin de 14 zile înainte de data programată a plecării au dreptul la despăgubiri.
Pe de altă parte, dacă zborul a fost anulat din cauze extraordinare, care nu au putut fi evitate, compania aeriană nu trebuie să plătească despăgubiri călătorilor.
Printre evenimentele care pot fi considerate circumstanțe extraordinare se numără deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile.
Pentru a dovedi anularea zborului din cauze extraordinare, compania aeriană trebuie să arate extrase din jurnale de bord sau rapoarte referitoare la incidete. Compania aerianpă trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente
Dacă distanța de zbor este mai mică de 1.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 250 de euro.
Dacă distanța de zbor este între 1.500 și 3.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 400 de euro.
Dacă distanța de zbor este mai mare de 3.500 de km, călătorii primesc o despăgubire de 600 de euro
Conform regulamentului Parlamentului European al Consiliului UE cu privire la anularea sau întârzierea zborului, drepturile pasagerilor se aplică în următoarele situații:
• Dacă zborul se face pe teritoriul UE (indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE)
• Dacă aterizarea se face pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE
• Dacă decolarea se face de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE
În acest context, UE însemană cele 27 de state membre, inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare.
În cazul în care compania aeriană nu oferă posibilitatea de a alege între rambursare și redirecționare, ci decide să ramburseze prețul biletului inițial, călătorii au dreptul la o rambursare suplimentară a diferenței de preț dintre biletul nou și cel inițial.
Dacă zborul de plecare și zborul de întoarcere au fost rezervate separat și sunt operate de companii diferite iar zborul de plecare se anulează, călătorii au dreptul la rambursare doar pentru zborul anulat.
Dacă cele două zboruri sunt operate de companii diferite, dar sunt incluse pe aceeași rezervare, dacă se anulează zborul de plecare, călătorii au următoarele drepturi:
1. Despăgubire
2. Posibilitatea de a alege între rambursarea prețului întregului bilet (dus-întors) și redirecționare pentru zborul de plecare
Costul biletului trebuie rambursat în 7 zile de la anularea zborului. Plata unei despăgubiri depinde de motivul pentru care a fost anulat zborul, dar normele UE nu prevăd un termen-limită pentru efectuarea acesteia.
În mod alternativ, companiile aeriene pot oferi despăgubiri și prin intermediul cupoanelor de călătorie sau al altor servicii, dar numai cu acordul semnat al pasagerului.
În momentul în care călătorii se decid să călătorească cu avionul, trebuie să afie atenți când rezervă biletele, deoarece se pot produce anumite greșeli.
Greșelile minore pot fi verficate de către agenția de bilete împreună cu persoana în cauza și pot fi corectate ulterior. Însă, există și greșeli care nu pot fi corectate și care pun călătorii în situația în care li se poate anula zborul.
Greșeli care pot fi corectate
Prenumele și numele de familie trebuie să fie exact ca în documentul de identitate care se folosește pentru check-in.
În momentul în care completează numele și prenume se întâmplă ca oamenii să facă anumite greșeli minore de ortografie. De exemplu, în loc de "Alexandru Popescu" utilizatorul scrie: "Alexandr Popescu".
Pentru a evita aceste greșeli, utilizatori sunt rugați să verifice de două ori înainte de efectuarea plății, dar și după efectuare.
În cazul în care se sesizează greșeli după ce plata a fost făcută, utilizatorii trebuie să contacteze serviciul de Suport Clienți al agenției unde au rezervat biletele.
În funcție de companiile aeriene, corectarea greșelilor se face gratuit, dacă este vorba de maxim trei litere.
Utilizatorii au dreptul de a corecta o singură dată gratuit numele din rezervarea, după care se aplică anumite costuri, în funcție de compania aeriană.
În momenul în care se completează numele și prenumele, utilizatorii trebuie să pună prenumele într-un câmp și numele în celălalt câmp, exemplu: Prenume (Alexandru) și Nume (Popescu).
Chiar dacă sunt specificații clare privind completarea numelui și a prenumelui se întâmplă ca utilizatorii să încurce câmpurile și să completeze datele invers, adică în câmpul de nume pun prenumele și invers.
Daca ordinea prenumelui si numelui de familie nu a fost corectată, utilizatorii pot beneficia în continuare de rezervare.
Din 2019, companiile aeriene acceptă la îmbarcare pasagerii care au completat datele invers.
În momentul în care completează datele personale, utilizatorii trec greșit genul, însă această greșeală nu influențează rezervarea biletelor și implicit îmbarcarea.
De foarte multe ori se întâmplă ca utilizatorii să nu completeze tot prenumle, de exemplu dacă în actul de identitate este numele Ana Maria, și pe rezervare trebuie trecut tot numele, nu doar prima parte.
În cazul în care utilizatorii au nume dublu și au completat greșit doar prima parte, sau ultima parte, corectarea se poate face gratuit. În schimb, dacă rezervarea a fost făcută pe site-ul companiei aeriene, corectarea nu se poate face online. Pentru corectare, utilizatorii trebuie să contacteze un operator al companiei aeriene.
În momentul în care completează datele pentru check-in se întâmplă ca utilizatorii să completeze seria și numărul CNP-ului în locul seriei și numărului pașaportului.
Pentru a corecta, utilizatorii trebuie să contacteze un operator al agenției/companiei unde au fost rezervate biletele. Corectura se va face grauit, chiar și dupa ce au fost emise cărțile de îmbarcare.
Pentru a efectua o rezervare, utilzatorii trebuie să introducă o adresă de email valida și un număr de telefon de asemenea valid. Aceste date de contact sunt necesare pentru a trimite confirmarea rezervării, de a primi informații importante despre zbor.
Adresa de email și numărul de telefon incorecte nu afectează statutul rezervarii, dar utilizatorii nu o să fie contactați pentru a fi informații în legătură cu situațiile menționate mai sus. Pentru a corecta datele, utilizatorii trebuie să contacteze un operator call center.
Există o categorie de greșeli care nu pot fi corectate gratuit de agenție sau de compania aeriană care efectuează zborul.
Există utilizatori care completează greșit data de check-in. Dacă greșeala nu se observă înainte de afectuarea plății, utilizatorii trebuie să știe că pot schimba data conform condițiilor de modificare pentru fiecare companie aeriana în parte.
Există cazuri în care utilizatorii rezervă bilete pentru itinerariu greșit. Cea mai frecventă eroare este notarea inversă a intinerariului. De exemplu, în loc de București-Londra, utilizatorii trec Londra-București.
Dacă biletul este plătit deja, corectarea se poate face după ce ce plătește taxa de modificare și diferența dintre zborul confirmat și cel nou.
Horia Constantinescu (ANPC), despre zborurile anulate
Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, a declarat luni despre cazurile de curse aeriene anulate în ultimul moment, că dacă este vorba zboruri anulate de către companii ce nu îşi desfăşoară activitatea comercială pe teritoriul României, Autoritatea din păcate este legată de mâini şi picioare şi nu au altă cale decât notificarea prin Centrul European al consumatorilor.
„Dacă vorbim de zboruri anulate de către companii ce nu îşi desfăşoară activitatea comercială pe teritoriul României, cu siguranţă Autoritatea noastră din păcate ete legată de mâini şi picioare, nu avem altă cale decât notificarea prin Centrul European al consumatorilor al acestor situaţii”, a declarat Horia Constantinescu, la un post TV, potrivit news.ro.
El a arătat că au un act normativ în Parlament şi speră să fie la dispoziţie în toamna acestui an, prin care operatorii vor trebui să aibă un reprezentant legal, pentru că în multe situaţii nu au niciun interlocutor.
„Sâmbătă am reuşit să identific un reprezentant al celor de la Wizz Air, legat de cursa de la Lisabona, care se anulase, am smuls promisiunea că consumatorii români vor primi banii”, a precizat preşedintele ANPC.
El a explicat că, dacă era vorba de companie românească, ar fi putut lua în primul rând măsuri, fie de încetare a practicii dacă se devedea că este una înţelătoare, sau o măsură mai dură de suspendare a activităţii. pentru o perioadă mai lungă de timp.
„Încă de anul trect, într-o discuţie cu Comisia Europeană şi cu comisarul european pe justiţie şi protecţia consumatorului am arătat că este nevoie de o structură operativă europeană, alta decât în mod graţios să comunicăm de la unul la altul hârtii. Cred că regulamentele europene ar trebui adaptate vremurilor pe care le trăim, din păcate din ce în ce mai puţini piloţi, din ce în ce mai puţin personal navigant, fac ca lucrurile să se complice din ce în ce mai mult”, a menţionat Horia Constantinescu.
Sursa: ec.europa.eu, News.ro
Etichete: vacanta, zboruri anulate, avion, concediu, intarzieri zboruri, calatorii,
Dată publicare:
13-07-2023 09:14