Ce a anunţat de fapt România referitor la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. CEDO îşi menţine competenţa


Ultimul update: Marti 24 Martie 2020 23:04
Data publicarii: Marti 24 Martie 2020 22:49
Categorie: Stiri actuale
control restrictii ordonanta militara

România anunță Consiliul Europei că deține deplina suveranitate asupra declarării stării de urgență pe teritoriul său, iar situația excepțională poate duce la derogarea de la anumite obligații impuse de Convenția pentru apărarea drepturilor omului.

”Prin Decretul nr. 195 din 16 martie 2020 a fost instituită starea de urgență pe teritoriul României ca măsură excepțională cu scopul gestionării situației create de răspândirea virusului SARS-COV-2 pe teritoriul României”, se arată într-un document emis de Grupul de Comunicare Strategică.

Autoritățile spun că respectă astfel doar o procedură.

”În conformitate cu dispozițiile Capitolului VI, art. 48 din Anexa 1 la Decretul nr. 195/ 16 martie 2020, la data de 17 martie 2020, a fost notificat Secretarul General al Consiliului Europei cu privire la măsurile adoptate prin decretul de instituire a stării de urgență pe teritoriul României care au ca efect limitarea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale.

Prin notificarea efectuată la nivelul Consiliului Europei, România respectă o procedură care decurge din statutul său de Parte Contractantă la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale”.

Caracter excepțional al măsurilor

Grupul de Comunicare Strategică invocă caracterul exceptional al măsurii, menită exclusive scopului de gestionare a crizei generate de răspândirea Covid-19.

”În cadrul procedurii de notificare a Secretarului General al Consiliului Europei, România a transmis textul Decretului nr 195 din 16 martie 2020, precum și traducerea sa în limba engleză.
Prin punerea la dispoziția Consiliului Europei a întregului text al Decretului au fost furnizate informațiile necesare privind drepturile și libertățile fundamentale al căror exercițiu se limitează în scopul exclusiv al gestionării crizei generate de răspândirea virusului SARS-CoV-2, drepturi explicit menționate în cuprinsul art. 2 al Decretului Prezidențial.

Totodată, notificarea a inclus informații privind contextul instaurării stării de urgență, fiind subliniat caracterul excepțional al măsurilor luate, care privesc limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2 și durata pentru care a fost decretată starea de urgență”.

Amenință viața națiunii

Oficialii români amintesc faptul că ”pericolul public care amenință viața națiunii” o îndreptățește să ia orice măsură consider de privință. ”


”Facem precizarea că, potrivit art. 15 din Convenție, în caz de ”pericol public ce amenință viața națiunii, orice Înaltă Parte Contractantă poate lua măsuri care derogă de la obligaţiile prevăzute de prezenta Convenţie, în măsura strictă în care situaţia o impune şi cu condiţia ca aceste măsuri să nu fie în contradicţie cu alte obligaţii care decurg din dreptul internaţional”.

Deplina suveranitate de a adopta măsurile

Pe cale de consecință, pentru adoptarea unor astfel de măsuri nu este necesară obținerea vreunei aprobări de la Secretarul General al Consiliului Europei, statele părți la Convenție având deplina suveranitate de a adopta măsurile pe care le apreciază de cuviință în astfel de situații excepționale (cu limitările stabilite prin Convenție).

Singura obligație ce incumbă autorităților statelor părți este de a informa pe deplin Secretarul General al Consiliului Europei despre măsurile de această natură adoptate, conform art. 15 alin. 3”, se arată în comunicatul autorităților.

”Totodată, menționăm că organismul jurisdicțional stabilit în baza Convenției, respectiv Curtea Europeană a Drepturilor Omului, își menține competența de a se pronunța în orice situație dată cu privire la măsurile adoptate de România în acest context”, mai spune Grupul de Comunicare Specială.

Sursa: StirilePROTV

VIDEO PROTVPLUS.RO