Cât costă anvelopele de iarnă anul acesta. Șoferii trebuie să se aștepte la scumpiri
Suntem la începutul sezonului rece, care ne obligă să schimbăm cauciucurile de vară.
Dacă trebuie să cumpărați anvelopele, așteptați-vă la o creștere de preț de 50% față de anul trecut.
Industria europeană a cauciucului a avut probleme cu materia primă venită până acum din Rusia, așa că a fost nevoită să scumpească de mai multe ori, în ultimele luni, produsele.
Alegeri 2024
11:43
Alegeri prezidențiale 2024, programe electorale. Candidații promit ”lapte și miere”, deși puterea președintelui este limitată
11:05
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
10:04
De ce relațiile României cu Ucraina și Rep. Moldova s-ar putea înrăutăți după alegeri. Semnalul de alarmă tras de Politico
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
Recomandarea autorităților
Pe Transfăgărașan a nins din nou, iar cauciucurile de vreme rea sunt deja obligatorii.
Recomandările autorităților sunt ca schimbul anvelopelor să se facă atunci când temperatura scade sub 7 grade, dar nu mai târziu de 1 noiembrie.
Bărbat: „Păi e normal că trebuie să ne hotărâm, că se schimbă vremea de nici nu știm când”.
La un service din Sibiu sunt programate peste 80 de mașini la înlocuirea cauciucurilor, chiar în primele zile din octombrie. Prețurile sunt cu 20% mai mari decât se așteptau șoferii.
Tânăr: „Suportăm și scumpirea. Asta e. Siguranța familiei primează".
Toți producătorii de anvelope din Europa s-au confruntat cu o criză a materiilor prime în aceast vară. În fiecare cauciuc intră trei kilograme de negru de fum, iar Rusia era principalul furnizor, până nu demult.
Claudiu Maniț, reprezentant importator și distribuitor anvelope: „În 2022 am avut scumpiri din două în două luni și, în medie, scumpirea este de 20%. Materia primă fiind adusă din zona de război, de anul acesta este foarte dificil să o aducem de acolo. Trebuie adusă de peste ocean ceea ce se regăsește clar în prețul anvelopelor de anul acesta".
Bărbat: „Rămân cu cele ce le-am cumpărat anul trecut. Mai împing un sezon și, anul viitor, poate lucrurile merg mai bine”.
Reporter: E un moment poate mai optim să le schimbați anul viitor?
Bărbat: „Da".
Cauciucurile la mâna a doua nu sunt o soluție
Alți șoferi preferă să cumpere cauciucuri second-hand. Dan Gîrtofan, pilot de raliuri, atrage atenția că economia e doar aparentă.
Dan Gîrtofan, pilot de raliuri: „Anul de fabricație poate fi destul de vechi. Anvelopa nu știi în ce condiții a fost utilizată și riști ca la un moment dat să se exfolieze sau să facă o explozie".
Nu toate cauciucurile all-season sunt potrivite pentru iarnă
Șoferii care optează pentru cauciucuri all-season trebuie să știe că nu toate sunt potrivite pentru iarnă. Unele au fost gândite pentru țări unde nu ninge.
Trebuie să aleagă doar anvelope care au pe ele simbolurile „M” și „S”, adică „mud" - noroi și „snow" - zăpadă.
Amenda pentru circulația cu cauciucuri necorespunzătoare se ridică până la 2.900 de lei. În plus, dacă produceți un accident din această cauză, asigurările nu vă vor despăgubi.