Autoritățile vor să termine canalul București - Dunăre - Marea Neagră, realizat în proporție de 80%
Sub presiunea blocajului de pe Dunăre din cauza transporturilor venite din Ucraina autoritățile și-au amintit că pot lega pe apă Bucureștiul de Marea Neagră, dar și de alte capitale europene cu porturi la Dunăre.
Început în 1980, canalul București - Dunăre - Marea Neagră a fost realizat în proporție de 80% până în 2011 după care a fost lăsat de izbeliște. Acum, autoritățile au aprobat refacerea studiului de fezabilitate pentru obținerea finanțării europene.
Proiectanții folosesc hărțile realizate în urmă cu 11 ani. Susțin că sunt încă valabile doar că în teren situația este cu totul alta. Bucăți din infrastructura portuară au fost furate de hoți, iar 20% din traseul navigabil de pe râul Argeș nu este amenajat.
Moren Abdurati, șef departament proiecte europene ACN: "Revizuirea studiului de fezabilitate din 2012 presupune în fapt evaluarea în teren a amenajării construcțiilor. Reactualizarea studiului de fezabilitate am estimat că o vom face în 9 luni de zile".
Peste 7 milioane de lei vor fi folosiți pentru refacerea proiectului, apoi următorul pas este atragerea de fonduri europene. Este nevoie de 1,7 miliarde de euro pentru ca visul lui Nicolae Ceaușescu să devină realitate.
Astfel, Capitala ar putea fi legată de portul Constanța, dar și de alte orașe europene care au porturi la Dunăre. Artera navigabilă ar fi cea mai rapidă și ieftină pentru trasporturile de marfă, mai ales acum când toate porturile românești sub blocate cu mărfuri din Ucraina. Dar noile rute vor putea fi folosite inclusiv turistic și pentru agricultură.
Conform proiectului, Bucureștiul ar putea avea două porturi: 1 decembrie și Glina ceea ce înseamnă croaziere din Capitală până în Delta Dunării, dar și până la Belgrad, Budapesta, Viena sau Regensburg. Studiul arată că cel puțin 10 mii de turiști ar folosi aceste rute, cu o medie de consum de 300 de euro de persoană.
Daniel Georgescu - director general Administrația Canalelor Navigabile: "Cele două râuri Dâmbovița și Argeș de la București vor fi barate, acolo apa va veni gravitațional cu costuri mult mai mici, dezvoltăm agricultura cu irigații toată zona piscicolă, locuri de muncă, turism și să nu uităm că 80 la sută din lucrare a fost executată”.
Potrivit proiectanților, în cazul în care se va realiza de această dată, investiția va fi recuperată în 25 de ani.