Ancheta legată de incidentul aviatic produs în București va fi făcută de armata SUA
Ancheta legată de incidentul aviatic produs în București va fi făcută în final de armata Statelor Unite.
Militarii americani au întâietate în asemenea cazuri, potrivit unui tratat bilateral. Până la o concluzie oficială, experții români au deja posibile explicații pentru aterizarea forțată a elicopterului „Black Hawk” în Piața „Charles de Gaulle”, o intersecție foarte aglomerată a Capitalei.
Elicopterul Black Hawk, ce aparţine Brigăzii 1 de aviaţie de luptă, a pierdut brusc din altitudine şi și-a continuat cu greu drumul în aceeaşi direcţie cu celelalte două elicoptere din formaţie.
Reporter: „Ce s-a întâmplat? De ce credeţi că a pierdut Black Hawk-ul altitudine după ce a trecut de Statuia Aviatorilor?”
Comandor în retragere Ion Breazu, fost pilot militar: „Asta îmi închipui, că a avut probleme la instalaţia hidraulică. Deci nu a mai răspuns la comenzi corect. Bine că el a putut să piloteze. A fost şi jos. Bine a făcut că a lăsat pasul, ca să capete viteză, sa nu se prăbuşească dintr-o dată şi să vină uşor. Viteza îi crea lui portanță, apropierea de pământ”.
Anchetatorii verifică elicea, ne spune comandorul în retragere Ion Breazu, un fost pilot de vânătoare, dar şi de elicoptere, cu o experienţă de aproape 2.000 de ore de zbor. El nu exclude ca defecţiunea tehnic să fi apărut la elice.
Comandor în retragere Ion Breazu, fost pilot militar: „Elicea este mobilă, îşi schimbă unghiul de atac în funcţie de comanda pe care o da pilotul sau se poate, presupun, să se fi blocat pe acolo şi să nu fi putut să fi rămas blocat unghiul. Când ridică în sus, fileul de aer acţionează asupra intradosului elicei şi creează portanța”.
Reporter: „Și căderea aceea e posibil să fie dată de probleme la elice?”
Ion Breazu: „Se poate”.
Experţii cred că pilotul american, în vârstă de 37 de ani, a reacţionat prompt, iar măiestria de care a dat dovadă a făcut ca incidentul să nu se transforme într-o catastrofă.
De altfel, oficialii Forţelor Aeriene Române susţin că în timpul zborurilor de antrenament, cum a fost cel de joi dimineaţa, piloţii au pregătite anumite zone de degajare, de-a lungul culoarului de zbor. Stadionul Dinamo ar fi fost o astfel de zonă pentru elicopterul de luptă american ce părea că scapă de sub control.
Comandor în retragere Ion Breazu: „Consecinţa putea să fie foarte gravă dacă nu ateriza atunci, unde a găsit loc şi, din fericire, a găsit un spaţiu unde să îl pună, chiar cu acel mic incident, că a agăţat un cablu între două. Dacă încerca să îl menţină la înălţimea la care trebuia, cu celelalte, şi nu cobora, putea să fie mult mai grav, să se prăbuşească”.
Aparatul de zbor a fost tractat la aproape zece ore de la aterizarea forţată, la Baza Militară 90 Otopeni. Cutia neagră a elicopterului a fost sigilată de anchetatorii români. Aparatul va fi transportat la baza Mihail Kogălniceanu. Înregistratorul de zbor este cel care va oferi răspunsuri legate de problemele tehnice apărute în timpul zborului.
Ancheta va fi finalizată de armata americană.
Colonel Florin Bonin, procuror militar: „Deocamdată, competența Parchetului Militar București se rezumă la actele de procedura făcute deja, respectiv cercetarea la fata locuuli şi prelevarea şi conservarea mijloacelor de probă, așteptând ca partenerii americani, conform tratatului romano-americaan, să îşi exprime opţiunea cu privire la continuarea anchetei”.
De altfel, piloţii americani au fost testaţi şi cu etilotestul, iar rezultatul a fost negativ.
Potrivit unor surse apropiate de anchetă, oficialii americani şi-ar fi exprimat, inclusiv în fața şoferilor care au fost surprinşi de incidentul aviatic, ca armata Statelor Unite va suporta toate pagubele pricinuite de elicopter, plecând de la cele două maşini avariate, până la cei doi stâlpi din sistemul de iluminat doborâţi la pământ.