Pățaniile mai multor șoferi păcăliți la serviceuri auto. Un mecanic poate câștiga chiar și 7.000 de lei pe lună
Amenzi record de peste 3,5 milioane de lei pentru service-uri din toată țara, după verificările făcute de Protecția Consumatorului în urma a mii de plângeri.
Cele mai multe reclamații au fost făcute anul trecut de șoferii din Capitală, dar și din Ilfov, Prahova și Constanța pentru întârzieri, lipsa bonurilor fiscale, dar și reparații de mântuială.
Bogdan este din Cluj-Napoca și a reușit să rezolve o problemă minoră la mașina tatălui său, pentru că a cerut a doua părere.
Bogdan Uifalean, client: „A fost luna trecută la un service din Cluj-Napoca cu o problemă legată de ventilația din habitat. Însă la 4-5 zile a revenit pentru că indiferent de temperatura setată, mașina dădea doar aer cald. Mecanicul s-a uitat din nou și a zis că nu ar fi din vina lui și că probabil ar trebui schimbate niște motorașe, urmând să coste 4-500 lei, plus manopera. Atunci a mers la alt service și problema a fost rezolvată în două minute cu 50 de lei. Primul mecanic uitase să conecteze înapoi o mufă”.
Și Bianca s-a ales cu o diagnoză exagerată și o factură pe măsură.
Bianca Baias, clientă: „Au preluat masina și au spus că piesele nu au fost schimbate, fiind uzate și vechi. A fost o lucrare destul de mare, peste 2.000 de lei și o lună am tot fost pe drumuri. Cred că s-a profitat de faptul că nu am cunoștințe în domeniu și nu pot verifica calitatea muncii prestate”.
Peste o mie de șoferi păgubiți au făcut sesizări la Protecția Consumatorului. Anul trecut au fost cele mai multe amenzi aplicate la nivel național - peste 3,5 milioane de lei in total.
Cei mai mulți s-au plâns că au apelat la un mecanic neautorizat, că reparația inițială s-a transformat în una capitală sau că primesc nenumărate amânări nejustificate.
Capitala conduce în topul șoferilor care s-au plâns că au nimerit cel puțin o dată un mecanic nepotrivit. Doar anul trecut, aproape 600 de șoferi au făcut reclamații.
Potrivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului, numărul societăților care au ca obiect reparația mașinilor a trecut de 35 de mii. Totuși, spun specialiștii, pe piață sunt și multe service-uri care funcționează ilegal.
Dan Barbu, Patronatul Operatorilor de Service Auto din România: „În momentul acesta autorizate de către RAR sunt undeva la 12 mii. Cele nefiscalizate cu siguranță depășesc acest număr”.
Specialiștii ne recomandă ca de fiecare dată să alegem un service autorizat și să cerem un deviz estimativ.
Pe de altă parte, atelierele căutate de clienți, cu buni profesioniști, și care își desfășoară activitatea legal, duc lipsă de personal. Puțini tineri mai vor să învețe mecanica.
Florin Șimonca, administrator service autor: „Este o problemă mare cu forța de muncă. Migrează în țările europene. Ne gândim la forța de munca din Bangladesh”.
Ion Constantin, mecanic auto: „Este de muncă, tineretul nu vine la lucru să aibă de unde învăța”.
Florin Sturz, manager service auto: „Am încercat o colaborare cu o școală tehnică. A venit un băiat sau doi au venit, dar au venit pur și simplu să-și facă orele și să plece. Nu aveau un interes de viitor”.
Potrivit eJobs, un mecanic auto câștigă, în medie, 3.500 de lei net, pe lună, la nivel național, dar salariul poate ajunge, în funcție de angajator și la 7.000 de lei net, pe lună.