Producția de mașini a scăzut, iar termenele pentru livrarea autoturismelor noi au ajuns până la un an
Producția de mașini a continuat să scadă, iar termenele pentru livrarea autoturismelor noi au ajuns până la un an.
Mulți clienții se plâng că dealerii îi tot amână și nu le pot preciza data la care vor primi automobilul comandat. Mașinile aflate pe stoc, cu vânzare imediată, s-au scumpit cu până la 15%, spun surse din piață, iar cele second-hand chiar mai mult.
Fabricile de mașini din Uniunea Europeană lucrează cu motoarele slab turate. Dacă acum cinci ani au produs 15 milioane de autorisme, anul trecut au fabricat doar zece milioane, iar trendul se menține.
Pentru clienți înseamnă termene tot mai mari de livrare. Cine vrea să își ia neapărăt în această perioadă o mașină renunță la pretențiile legate de culoare sau dotări.
Producția de mașini din România a scăzut
Și producția de mașini din România a scăzut, afectată de pandemie, apoi de războiul care a provocat penurie de materii prime. Dacă în 2019, Dacia și Ford fabricau împreună aproape 500.000 de autoturisme, anul trecut, pe porțile celor două uzine au ieșit cu 80.000 mai puține.
Silviu Aurel Ștefan, directorul general al unei reprezentanțe auto: „Nu mai putem oferi omului variante de mașini disponibile pe stoc. Anul acesta noi discutăm de minim patru luni pe o mașină deja lansată în fabricație.”
În Japonia, Toyota și-a cerut scuze pentru că termenul de livrare al noului model Land Cruiser este de patru ani.
La noi, vânzătorii nu pot garanta nici măcar termenul de livrare anunțat inițial. Românii se informează reciproc, pe internet, cât au de asteptat.
Clienții sunt surprinși când îsi dau seama că mașinile la care se uitau anul trecut, aflate acum pe stoc, au prețuri cu două - trei mii de euro mai mari. De vină ar fi scumpirea energiei și a materialelor, spun cei din industrie.
Adrian Sandu, secretar general ACAROM: „Creșterile de prețuri pentru materiile prime, folosite în industria auto, respectiv oțelul, plastic și cauciuc, automat aceste costuri s-au rasfrânt și asupra costului produsului final, undeva la 10%, și este un impact.”
Nici prețurile afișate nu sunt bătute în cuie.
Costin Giurgea, realizator Superspeed: „Atâta vreme cât durează foarte mult până ajung mașinile la ei în țară, se pot trezi cu creșteri de prețuri venite de la producători.”
Unii dealeri încheie un contract pentru vânzarea mașinilor la valoarea actuală, dar prevăd o clauză potrivit căreia, la livrarea autoturismului, factura finală poate fi mai mare. În aceste condiții, nu e de mirare că și mașinile second-hand s-au scumpit.
Cătălin Lungu, administrator parc auto: „Această maşină am vândut-o anul trecut undeva la 46 de mii de euro. 54 de mii.”
Client: „O maşină la care ne orientăm noi, la 10 mii de euro, acum este 12 - 13.”
Vânzările de mașini electrice au crescut cu până la 50% în UE
Pe de altă parte, automobilele electrice stârnesc tot mai mult interes: în Uniunea Europeană vânzările au crescut cu peste 50 la sută, in primele trei luni ale anului.
Grupul Volkswagen a anunțat că unele dintre modelele sale verzi au termen de livrare în 2023. Comenzile acoperă deja capacitatatea maximă de producţie pentru acest an.
În România, de la începutul anului s-au vândut de patru ori mai multe autoturisme electrice decât în aceeași perioada din 2021. Pentru o Dacie Spring, clienții spun că au de așteptat jumătate de an.