700.000 de romano-catolici celebreaza Joia Mare. 200 de preoti au primit impartasania in Capitala
Pentru catolici a venit timpul primelor momente solemne din Saptamana Patimilor. La Catedrala Sfantul Iosif din Bucuresti au fost chemati 200 de preoti, ca sa primeasca, asa cum cere traditia, trupul si sangele Domnului.
Dupa slujba de joi dimineata, enoriasii au primit si ei binecuvantarea sa inceapa pregatirile mesei de Paste. Slujba a fost tinuta de arhiepiscopul Ioan Robu alaturi de un inalt trimis al Vaticanului. Episcopul fost primul care a primit trupul Domnului, adica painea din aluat nedospit pe care a impartit-o si Isus, in Joia Mare, discipolilor sai.
Tot joi s-a facut si sfintirea uleiurilor, cel folosit pentru tamaduirea bolnavilor, un altul pentru botez si al al treilea pentru hirotonirea preotilor.
Dupa ce au primit impartasania si binecuvantarea, preotii chemati din tot sudul tarii se intorc la parohiile lor. E nevoie si de o pregatire sufleteasca pentru cel mai important ritual catolic din Joia Mare, cel al spalarii picioarelor, amintind de acelasi gest pe care l-a facut Isus, in vechime, pentru apostolii sai.
Astfel, enoriasii pot sa inceapa pregatirile pentru masa de Paste.
In Apahida, la Cluj, imediat dupa slujba, a inceput munca de creatie. Ouale au fost impaturite in frunze de patrunjel si ceapa, stranse in ciorap si vopsite la foc automat. Abia dupa ce tot cosul a prins luciu dupa un finisaj cu slanina, femeile s-au pregatit din nou de biserica. In fiecare lacas catolic din lume, preotii au recreat momentul de la care au trecut aproape doua milenii. Cand insusi Isus, ingenuncheat umil in fata ucenicilor sai, se pregatea de patimile zilei de vineri.
In ritualul spalarii picioarelor, cele mai inalte fete bisericesti ingenuncheaza in fata unor preoti obisnuiti, iar acestia fac acelasi lucru pentru enoriasi. Totul simbolizeaza indepartarea pacatelor, dar este o invitatie la smerenie. Gestul atrage atentia ca, de fapt, suntem toti egali.
In Vinerea Mare, crestinii romano-catolici sunt chemati la post negru pana la asfintit, in semn de respect pentru suferintele Mantuitorului pe cruce. Asta, in asteptarea Pastelui, sarbatorit cu tot fastul duminica. In aceeasi zi, crestinii ortodocsi si greco-catolici celebreaza Floriile.