119, numărul unic pentru copii abuzați, își dovedește utilitatea. Echipele de urgență ajung imediat
În doar trei săptămâni de când a fost înfiinţat 119, numărul unic destinat copiilor, peste 3.000 de fetiţe şi băieţi au semnalat abuzuri fizice şi emoţionale, cazuri de neglijență, dar şi cazuri de hărţuire.
În acest moment sunt deschise aproape două mii de anchete sociale la nivel naţional, dar şi câteva zeci de dosare penale.
„Bună ziua! Aţi sunat la DGASPC sector 6, 119. Cu ce vă pot ajuta? Da! Spuneţi, vă rog! Vă ascult! Unde se află copilul acum?”. Așa începe o discuție a operatorului de la 119.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
Call center-urile din direcţiile de protecţie a copilului din ţară primesc zilnic, cumulat, sute de apeluri de la copii care se află în situaţii disperate sau de la adulţi care semnalează astfel de cazuri în care sunt implicaţi copii.
Abuzurile fizice, uneori cu conotaţie sexuală, ocupă primul loc în rândul problemelor pentru care sună copiii, urmate de abuzuri emoţionale, dar mulţi copii sună pentru a căuta soluţii de comunicare cu părinţii lor.
„Nu înțeleg de ce nu mă poate ajuta propriul tată. Și aşa am crescut fără nici unul, mama a plecat, el...”
„Mi-aș dori să fiu înțeles de părinții mei. Îi iubesc și știu că și ei mă iubesc, dar parcă e o prăpastie între noi.” Sunt doar două dintre doleanțele copiilor care apelează 119.
Tatiana Duță, şef serviciu evaluare iniţială şi intervenţii în situaţii de risc, DGASPC sector 2: „Atunci când sesizau copii, vorbeau despre relațiile defectuoase dintre ei şi proprii lor părinţi, uneori au fost sesizate şi forme de abuz emoţional sau fizic, dar în mediul instituțional, uneori şi cerşetorie, dar au fost sesizări venite din partea cetăţenilor.”
În momentul în care un copil sună la 119 şi semnalează că este abuzat, operatorul notifică automat echipa mobilă din acel judeţ. Apelul este localizat şi înregistrat, iar echipa se deplasează în cel mai scurt timp la locul respectiv. Cum s-a şi întâmplat în câteva zeci de cazuri, în care a intervenit o echipă formată din asistent social şi chiar şi poliţie.
De exemplu, o adolescentă de 14 ani a apelat 119 solicitând o măsură de protecție, urmare a faptului că este agresată fizic de către fratele său. Mama fetei era la muncă în străinătate, aceasta aflându-se în grija concubinului mamei. Echipa a dispus plasamentul în regim de urgență într-o unitate rezidențială.
Mii de dosare au fost deschise pornind de la sesizările la 119
Cele mai multe asfel de cazuri s-au înregistrat în judeţul Bacău, urmat de Bucureşti, Suceava şi Dolj.
Maria Mădălina Turza, consilier de stat: „Faptul că avem dosare penale deschise, faptul că avem copii luaţi în sistemul de protecţie, cu măsură de protecţie chiar şi temporară pentru abuz, neglijare şi exploatare, ne arată nouă că deja acest instrument începe să producă rezultate.”
În cele mai multe cazuri unde echipele mobile au intervenit, părintele sau persoana abuzatoare a primit amendă şi i s-a deschis dosar penal. Alte 1.800 de dosare în care copiii au fost supuşi unor situaţii de risc sunt în curs de rezolvare, însemnând consiliere, trimitere către servicii de specialitate sau mediere.