Când vocația de dascăl schimbă destine de copii din zone vulnerabile. EduBuzz, școala din autobuz, în Brașov
La Augustin, în județul Brașov, un fost învățător, devenit profesor și mediator școlar, luptă pentru ca micuții din zonele vulnerabile să nu abandoneze școala.
Adrian Secal este dascălul cu vocație care schimbă viața oamenilor din comunitate, deschide mințile copiilor și îi îndrumă spre educație, convinge autoritățile și familiile din localitate să vadă o prioritate în școală și educație.
Totul se întâmplă la un proiect de care se ocupă în afara școlii - se numește EduBuzz, adică două autobuze școlare salvate de la casat au fost transformate în after-school, bibliotecă și loc în care copiii se trag unii pe alții și prind gustul cunoașterii.
În octombrie 2022, Știrile PROTV au demarat campania ”ROMÂNIA EȘUATĂ” – o serie de reportaje care au vizat abandonul școlar și situația dramatică din învățământul românesc. Atunci am filmat și în comuna Augustin, din județul Brașov, o localitate cu mulți copilași din familii sărmane.
Alexandra: ”Poți să faci ceva, ca să mă mai primească la școală?”.
La Augustin am cunoscut-o pe Alexandra, copil de 9 ani neșcolarizat, căreia sistemul nu i-a mai permis să se înscrie în clasele primare pe motiv că e prea mare.
Am întâlnit-o în afara școlii, la un proiect social, numit EduBuzz - două autobuze care găzduiesc un altfel de after-school, în care învață să scrie și să citească micuți din familii vulnerabile.
A transformat un autobuz în atelier, iar altul în bibliotecă
Alexandra a fost primită în sistem, dar proiectul are în continuare mulți alți copii neînscriși. Așa că merg la școala din afara școlii, un program de care se ocupă învățătorul Adrian Secal.
Adrian Secal nu s-a rezumat doar la predarea la clasă, ci a decis să se implice în măruntaiele unei comunități vulnerabile. A înțeles că abandonul, alienarea de școală, se combat pornind din inima satului, dincolo de unitatea de învățământ. Așa că a avut o inițiativă inedită acum 4 ani.
A mers la autoritățile din Brașov să le ceară două autobuze, din cele care mergeau la casat. A căutat un localnic inimos, care să îi pună la dispoziție un teren, a adus mijloacele de transport în comuna unde predă și le-a transformat rapid.
Unul în atelier de meșteșugit diverse, iar celălalt în bibliotecă, spațiu de alfabetizare și de făcut teme și socializare între copii. Și zilnic, după orele de la școală, Adrian Secal vine la autobuzele educaționale.
Aici se adună, laolaltă, și cei care nu sunt la școală și cei școlarizați din familii vulnerabile, care vin să găsească un sprijin suplimentar și o masă caldă. E un loc în care copiii se trag unii pe alții, descoperă cu adevărat ce înseamnă educația, în sensul că nu doar învață să scrie și să citească sau chiar să stea într-o bancă, ci le este zilnic trezită curiozitatea și setea de a fi aproape de actul educațional. Sunt învățați să aspire la un viitor mai bun, prin școală, printr-un proces de învățare, atrăgător, care îi ține departe de problemele de acasă.
Din dorința de a afla problemele copiilor și ale comunității, Adrian Secal și-a dorit să se implice și mai mult. Din învățător s-a făcut profesor și consilier școlar, pentru că la Augustin nu era unul, iar comunitatea avea mare nevoie.
„Merg pe principiul să fie nițel mai bine, puțin mai mult”
Acum are în fișa postului să știe prin ce greutăți trec cei mici. E datoria lui să țină contactul cu familiile, de la nepoți la bunici. Și-a asumat să descopere, din timp, riscul de abandon școlar și să îi convingă pe cei mici și pe părinții lor să nu renunțe.
Bătrână: ”E un om cu un suflet tare bun, ne obișnuim ușor cu omul bun”.
Adrian Secal: ”Merg pe principiul să fie nițel mai bine, puțin mai mult”.
Adrian Secal e din Bacău și a absolvit asistență socială la București, unde a lucrat apoi 10 ani în mediul privat și la asociația World Vision Romania, unde a făcut management și consultanță pentru proiecte de finanțare din toată țara.
La Augustin a ajuns prin intermediul altui ONG, Teach for Romania, o organizație care formează oameni din cele mai diverse medii, pe care îi transformă în învățători și profesori și îi plantează în comunitățile unde e mare nevoie de cadre didactice. Și unde dascălii din sistem se feresc, de obicei, să ajungă.
A lăsat capitala pentru a preda la sat, a vrut să înțeleagă sistemul din interior, pentru a putea face o schimbare. Și-a dat seama că făcând naveta nu poate fi implicat total, așa să și-a făcut domiciliu de Augustin - locuiește cu chirie, dar a început în acest an și construcția unei case.
La Teach for Romania a evoluat din cursant-voluntar, într-un îndrumător de bază, care acum pregătește alți tineri cu vocație, pentru a se implica în educație. E pe același palier cu foștii lui mentori, care spun că i-au văzut de la prima întâlnire potențialul.
Duce copiii la teatru sau în natură, pentru a le trezi constant dorința de implicare
Mara Niculescu, mentorul lui Adrian Secal, Teach For Romania: ”El e mereu așa, facem, acum”.
A fost cercetaș și povesteșe că asta l-a ajutat să fie bine organizat, dar și să formeze o echipă pe care să se bazeze. La EduBuzz îl ajută o localnică inimoasă, dar și un grup de elevi mai măricei, voluntari din Augustin, care vin cu rândul să stea cu copiii mai mici.
Și pentru copilași și pentru voluntari organizează periodic excursii în natură, dar și deplasări la Brașov sau București, în semn de apreciere și pentru a le trezi constant dorința de implicare. Merg la operă, la spectacole de teatru, dar și la activități educative, organizate de alte asociații non-guvernamentale.
De curând i-a dus pe voluntari la Comana, Giurgiu, ca să afle cum se printau cărțile, odinioară și cum se obținea hârtia, în vremuri când cartea era obiect foarte valoros, pentru că se obținea greu.
Marea satisfacție vine din faptul că foști elevi, cu risc de abandon școlar, ajung studenți. Rebeca e din Augustin și a dat la Litere, la Brașov. E în primul an, vrea să devină profesor și a decis, după ce în liceu a făcut voluntariat la autobuzele din comuna natală. Din toată generația ei, adică 4 clase, doar alți 2 copiii au optat pentru studii superioare.
Rebeca: ”De la el am înțeles cu ce se mănâncă meseria asta. Doar eu am mers la facultate, din generația mea”.
A fost o scurtă perioadă căsătorit și acum este implicat într-o nouă relație. Are un frate IT-ist stabilit în Brașov și o soră și mai mică, la Iași. Mama a rămas la Bacău, într-o comună învecinată orașului, de unde vorbește despre baza pe care a avut-o în fiul cel mare, Adrian, după ce tatăl copiilor s-a stins.
„Se poate și la noi, puțin câte puțin, și așa facem progres”
Marriana Secal, mama, la poze: „Aici e, era cel mai micuț. A luat un 3 pentru că sufla. L-am trimis la piață când a mai crescut, să nu credeți că a venit cu cele mai bune frunze, a zis că a luat de la o bătrânică să facă și ea un ban”.
A înțeles și că minunile nu apar peste noapte. Are copii care, deși au rămas loiali proiectului social, au abandonat la gimnaziu.
”Mi-e și rușine, am greșit că m-am lăsat. Lasă, că va spune fraților și celorlalți copii”.
Un fost asistent social, manager de proiecte financiare și programe de consultanță la București, s-a mutat la țară. E profesorul cu vocație, un fiu al cetății care schimbă fața comunității în care trăiește.
Adrian Secal reușește să îi facă pe copiii din Augustin să viseze mai mult decât visează. Le deschide mințile și inimile și îi ajută, le trezește curiozitatea și imboldul de a continua. Le arată că pot mai mult și nu trebuie să abandoneze.
”Se poate și la noi, puțin câte puțin, și așa facem progres, așa și o țară”.
În România lui, copiii merg la școală, iar comunitatea pune umărul să îi ajute. Iar dacă au abandonat, sunt readuși la școală.
Le sădește dorința de a-și desena un viitor bazat pe carte, pe actul educational prețios. Un act care îi scoate dintr-un mediu vilnerabil și îi face oamenii valoroși, pentru societate.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: copii, autobuz, brasov, proiect, dascali, after school,
Dată publicare:
01-12-2023 13:49