Cum s-a facut Transalpina, soseaua inutila de 300 de milioane de euro. "Era la o regionala, puteau sa o gestioneze palmat"
DRUM BUN, ROMANIA, partea a II-a. In timp ce pentru centura Capitalei nu au fost bani si nu s-a facut nimic, bani multi s-au dus in munti pe un drum care acum e abandonat si se darama: Transalpina.
Un drum lung de 148 de kilometri, dar cu o istorie tare complicata. Si cu dosar la DNA. Este cel mai inalt drum din Romania iar povestea lui incepe acum 2.000 de ani, cand romanii au trecut muntii pe aici. In Primul Razboi Mondial, drumul a fost pietruit de germani, iar mai tarziu reparat si inaugurat de regele Carol al II-lea. Tocmai de aceea se mai numeste si drumul regelui. In 2008, pe cand bani pentru centura Capitalei nu erau, s-a hotarat construirea Transalpinei.
Justificarea: a fost ordin
Transalpina arata act de cat bine pana in statiunea Ranca. Cum ai trecut de Ranca, incep problemele. Nu sunt parapeti si asfaltul incepe sa crape. Ideea acestui drum care a inghitit peste 300 de milioane de euro a aparut la inceputul anului 2008. Acum, intreaga poveste este cercetata de DNA. In raportul corpului de control al Guvernului, inca de pe primul rand apare numele celui care ar trebui sa raspunda pentru lucrarea de aici, directorul general adjunct al CNADNR, Duica Cristian, in prezent primar la Rosiori de Vede
In documentul anchetatorilor se arata ca in ianuarie 2008, directorul general adjunct Duica Cristian a inregistrat o cerere pentru modernizarea drumului 67 C - Transalpina. Acum, spune ca justificarea cererii a fost „dispozitia pe care am primit-o de la directorul general”.
Anchetatorii sustin ca inceputurile acestui drum au pornit de la falsuri grosolane. Investitia de pe Transalpina nu figura in prioritatile anului 2008 iar statisticile aratau ca traficul era redus. Dar in solicitarea lui Duica se precizeaza ca e nevoie de urgenta de acest drum pentru ca traficul e intens. In plus, cu toate ca drumul serpuieste prin varful muntelui, contructia s-a facut fara aprobari de la mediu. Lucrarile au fost facute de Romstrade, firma afaceristului Nelu Iordache. Despre toate acestea, fostul director nu-si amineteste acum.
Cum a inceput afacerea Transalpina
In 2010, Alin Goga fost director al departamentului juridic din compania de drumuri, vorbea despre neregulile si hotiile din sistem. "Eu iti spun sincer, daca lumea ar sti in Romania cum se cheltuiesc banii publici si cat de prost sunt administrati, ne-ar impusca la gard.” In dosarul anchetatorilor apare si numele lui Goga, care este acum director de investititii la Drumuri si Poduri Craiova. Este martor in ancheta. Sustine ca povestea Transalpinei a pornit de la el.
„A venit la mine Mihai Popescu, era consilierul lui Ludovic Orban. Si imi zice: ma frate, am si eu primar, e prietenul cu prietenul asta al meu si a zis ca ne da cate 5 mii de metri patrati la Ranca, asta mi-e sfanta mea cruce, ii faci si lui o hartie cum sa isi reabiliteze drumul? Si am zis: bine, ma. Hai ca iti fac o hartie. Am facut o hartie din aia pompoasa, stimate domnule ministru, dumneavoastra care sunteti mare sustinator al drumurilor turistice. Nu m-am gandit ca se intampla ceva. Am pus sa semneze primarul, prefectul, presedintele consiliului judetean si i-a venit lui Ludovic Orban.”
Ministrul l-ar fi chemat apoi pe Duica si i-ar fi dat dispozitie. „Venea suparat pe hol. Si intamplator ma intalnesc cu el. Si zic: ce ai ma cristi, de ce esti suparat? Zice, uite ma, m-a chemat ministrul si zise sa fac drumul asta si eu nu am niciun ban. Cum sa fac 140 de km? Si m-am dus cu el discutand, ca era hartia pe care o facusem eu cu 2-3 saptamani inainte. Cand sa intru la el in birou, il astepta Nelu Iordache, pe alte treburi. Si cand a vazut, a zis: vrea ministrul sa o facem? Hai sa o facem. Ala fiind destept, a zis am eu solutia. O facem pe credit furnizor. Si asa a inceput si s-a construit Transalpina.”
Credit privat, platit de stat
Transalpina s-a construit in sistem credit furnizor. Adica, Romstrade a construit cu bani de la banca pe care mai tarziu compania de drumuri i-a achitat. In dosarul corpului de control se arata ca Romstrade, firma afaceristului Nelu Iordache, a depus mai multe documente in fals pentru a castiga contractul. In primul rand, s-a depus o dovada ca Romstrade poate lua de la banca 390 de milioane de euro. Documentele depuse nu erau insa reale. Lucrarile s-au platit in lei dar intelegerea a fost ca CNADNR sa plateasca datoria in euro. Din cauza cursului valutar, compania a platit in plus 35 de milioane de lei. Pentru bunul mers al lucrarilor in 2008 s-a hotarat ca directia de Drumuri si Poduri Craiova sa preia fraiele acestei afaceri. „N-o urmarea nimeni. Era la o regionala... puteau sa o gestioneze palmat”, spune Goga.
In dosarul anchetatorilor se arata ca directorul Florin Dascalu s-a ocupat de realizarea unui material care sa justifice trecerea lucrarilor la directia din Craiova. Directorul Dascalu nu isi recunoaste implicarea si da vina pe Cristian Duica, seful sau. Fostul director adjunct spune insa ca nu el stabilea strategia. A tot cautat intr-un dosar decizia prin care a fost insarcinat sa se ocupe de lucrare. N-a gasit-o si a ramas ca ne-o transmite prin email. N-a facut-o.
Un alt nume care apare in dosarul anchetatorilor este cel al lui Lumezeanu Adrian, director Directia Regionala Drumuri si Poduri. A fost in functie in 2008 si este si acum. In dosar se arata ca subalternii lui Lumezeanu au decontat multe lucrari nerealizate.
Liviu Costache a condus compania de drumuri in 2010-2011. „Eu nu zic ca drumul ala nu trebuia facut. Dar nu acum. Fiindca cu aia 400 de milioane puteam reabilita intreaga retea de drumuri a Romaniei.”
In 2012, CNADNR a hotarat sa suspende lucrarile pe Transalpina iar Romstrade a intra in insolventa dupa ce omul de afaceri Nelu Iordache a fost arestat pentru spalare de bani si delapidare. Reprezentantii firmei nu au vrut sa comenteze acum situatia. Deocamdata drumul ramane inchis, spre nemultumirea celor care si-au ridicat vile la Ranca. Anul trecut patronii de pensiuni au facut pomana acestui drum. Iar pentru a termina lucrarile mai sunt necesare peste o suta de milioane de euro. Acum, compania se lupta in instanta pentru preluarea drumului de la Romstrade; deocamdata o ordonanta presedentiala a hotarat ca drumul sa fie preluat doar pentru conservare.
Sursa: Pro TV
Etichete: buget, fonduri europene, drumuri, constructii, sosele, autostrazi, cnadnr,
Dată publicare:
05-06-2015 16:01