Primele probleme pentru misiunea spatiala a Indiei spre Marte. Cum functioneaza planul low-cost
Programul spatial indian nu a beneficiat de prea multa acoperire in presa si gandul unei navete spatiale indiene inca starneste zambete, dar statul asiatic se indreapta, incet dar sigur, spre un viitor galactic
Pe 5 noiembrie, agentia spatiala indiana a lansat o racheta cu destinatia Marte, intr-o incercare de a deveni a patra natiune pamanteana care trimite un vehicul catre Planeta Rosie.
Drumul catre Marte va dura aproximativ 300 de zile iar la destinatie vehiculul va incerca sa amartizeze si sa desfasoare mai multe experimente stiintifice, cu scopul de a demonstra capacitatea tehnologica a Indiei.
Drumul ales de India catre Marte este unul mai anevoios deoarece agentia indiana nu a avut la dispozitie o racheta suficient de puternica pentru a propulsa capsula pe o traiectorie directa spre destinatie.
In schimb, inginerii indieni au ales sa trimita vehiculul pe o traiectorie de orbitare a Terrei, pana la sfarsitul lunii noiembrie, pentru a acumula o viteza suficient de mare pentru a-i permite sa se desprinda de atractia gravitationala a Pamantului.
Luni, 11 noiembrie, misiunea indiana a suferit un esec partial, in timpul incercarii de a ridica naveta pe o orbita superioara, la 100.000 de kilometri. Secventa de aprindere a propulsorului nu a functionat corect iar controlorii de zbor au fost nevoiti sa anuleze procedura.
Deviprasad Karnik, purtatorul de cuvant al Organizatiei Indiene de Cercetare a Spatiului, a declarat pentru AFP, citat de Al Jazeera, ca acest incident nu este o piedica si ca se va incerca repozitionarea pe orbita de 100.00 de kilometri in ziua urmatoare.
Bugetul alocat de agentia indiana pentru atingerea solului martian este de doar 73 de milioane de dolari, mai putin de o sesime din bugetul unei misiuni similare, care va fi lansata de NASA la finalul lunii noiembrie 2013.