Ce se intampla cand o lucrare din Romania ajunge pe mana mafiei italiene. Primarii cu datorii uriase si un munte fara padure

×
Codul embed a fost copiat

EPISODUL 6, ''Partii de milioane - lectia austriaca''. Telegondole si echipamente de multe milioane de euro depozitate in caminul cultural, un munte fara padure si multe datorii.

Iata rezultatul unui proiect grandios, gandit si aplicat in stil romanesc. Campania "Partii de milioane, lectia austriaca" ajunge in acest episod in Arges, langa lacul Vidraru. Argesul ar trebui sa intre in manualele de turism la capitolul: "asa nu". Mai multe primarii s-au ingropat in datorii, dupa ce s-au apucat sa construiasca o statiune de ski langa lacul Vidraru. Au ras padurea de pe un munte, au cumparat echipamente si instalatii din Austria si... cam atat. Va prezentam o dovada, despre coruptie, lipsa de viziune si incompetenta.

Argesul are munti din belsug. Undeva acolo porneste Transfagarasanul. Din pacate, in tot judetul nu exista un kilometru de partie pentru ski. Acum 9 ani, autoritatile argesene au vrut sa rupa gura targului si sa faca o super statiune de ski. A fost ales muntele Molivisu, din apropierea barajului Vidraru.

Am ajuns in zona cu repezentantii consiliului judetean si ai asociatiei care se ocupa de... partie. Aici e locul din care ar trebui sa porneasca telegondolele spre munte.

Citește și
Vatra Dornei
Romania ar putea avea 2000 de km de partie, daca ar sti sa faca turism. Bani risipiti si someri care nu lucreaza "ca-i frig"

Toata lucrarea trebuia sa fie gata in vara lui 2015. Povestea partiei a inceput in 2008. Erau vremuri in care Cosiliul Judetean era condus de Constantin Nicolescu, arestat acum pentru deturnare de fonduri. Consiliul si primarii din Arefu, Cicanesti si Bradulet au batut palma, au infiintat Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Molivisu si au pornit la drum. Proiectul era estimat la 73 de milioane de lei, din care 25 de milioane de la Uniunea Europeana. Pavel Barla este cel care se visa intemeiatorul unei statiuni. A fost viceprimar in Arefu si mai apoi presedinte al asociatiei.

Pavel Barla: "Colegii cu care am lucrat si ceilalti colegi primari au zis: "ba trebuie sa treci tu acolo, ca daca nu, se alege praful. Ca tu stii totul". Ca acolo a fost ideea mea de a face acolo o statiune."

Firma care a castigat licitatia a predat lucrarea catre o alta din Italia, ai carei patroni aveau legaturi cu mafia. Au fost adusi muncitori din Albania.

Ion Ionescu, primar Cicanesti: "Au gresit total cand au ales constructorul. Nu alesi un cioribori."

Cu toate ca aveau la dispozitie fonduri europene, cele 3 primarii s-au imprumutat la banca. Primaria Cicanesti a luat 10 milioane de lei.

Ion Ionescu, primar Cicanesti: "Dar o sa reusim. Va spun eu ca reusim."

10 milioane de lei a luat si primaria din Arefu.

Gheorghe Stoican, primar Arefu: "Rata e in jur de... anul trecut am platit in jur de 10 miliarde. Anul asta nu platim mai mult de 8. Gradul este mediu si ridicat. Este partie de concurs. Cat are? 1000 de m."

Prin urmare, si daca ar fi fost gata, la Molis pe partie s-ar fi incumetat doar schiorii experimentati. In 2015, firma care lucra la partie a intrat in faliment, iar lucrarile au fost oprite. Au ramas in urma un drum de 5 km, pietruit, 3 piloni nefinalizati, o panta despadurita care acum o ia la vale si echipamentul adus cu 30 de TIR-uri din Austria in 2015.

Echipamentele electronice au fost bagate prin mai multe incaperi ale caminului pentru a fi protejate. Motorul instalatiei a fost infasurat in vata de sticla.

Intr-un an, tot echipamentul iese din garantie. La inceputul 2016, Pavel Barla si-a dat demisia de la asociatie, care a ramas cu multe procese pe rol si datorii de sute de mii de lei. In timp ce lucrarile la partie erau blocate, Brala n-a stat. Si-a ridicat in sat o pensiune.

Gabriel Dica i-a luat locul lui Barla si plateste si acum din datorii. Din fonduri europene s-au tras 400 de mii de euro, dar pentru ca proiectul nu a fost gata la timp, asociatia a fost obligata sa dea banii inapoi Uniunii. Dica incearca sa gaseasca acum solutii si scuze pentru esecul proiectului.

Gabriel Dica, presedinte ADI: "E greu sa stiti sa duci o cifa pana mai sus. A fost tractata cifa cu un buldozer."

In Austria, in Solden, anul trecut in doar cateva luni a fost pusa pe munti instalatia cu cea mai mare capacitate de transport din lume: 4.500 de oameni pe ora. Si in Ischgl, vara trecuta s-a montat telegondola noua. In Stubai, tot in cateva luni in 2016 s-a montat cea mai lunga instalatie din Tirol, dovada ca se poate. Aceste imagini pentru turistul roman par de domeniul fantasticului.

Pana acum, nimeni nu i-a tras la raspundere pe edilii din Arges pentru felul in care s-au cheltuit banii pe muntele Molivisu. In Arefu, in asteptarea turistilor s-a construit si centru de informare turistica. Din fonduri europene.

Luni si poate ani au trecut de cand pe aici n-a calcat nimeni. Teancuri de pliante in tipla care erau menite sa promoveze zona zac pe rafuturi.

Centrul din Arefu a costat 130 de mii de euro. In toata tara sunt sute de astfel de centre contruite pe fonduri europene care n-au nicio utilitate. Acum se cauta fonduri pentru a pune echipamentele pe munte. Nimeni nu poate sa spuna insa cand si mai ales daca se va schia in acest loc.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
Peisaj dezolant in mijlocul tarii: statiune abandonata in ruina, munti obtinuti ilegal, echipamente scumpe si nefolosite
Peisaj dezolant in mijlocul tarii: statiune abandonata in ruina, munti obtinuti ilegal, echipamente scumpe si nefolosite

EPISODUL 5, ''Partii de milioane - lectia austriaca''. O statiune abandonata in ruina, munti intregi obtinuti ilegal, echipamente de zeci de milioane nefolosite, partii neterminate.

Romania ar putea avea 2000 de km de partie, daca ar sti sa faca turism. Bani risipiti si someri care nu lucreaza
Romania ar putea avea 2000 de km de partie, daca ar sti sa faca turism. Bani risipiti si someri care nu lucreaza "ca-i frig"

EPISODUL 4, ''Partii de milioane - lectia austriaca''. 2000 de kilometri de partie. Atat am putea avea in Romania, pe muntii nostri, daca am intelege ca din turism putem sa facem bani si mai ales daca ne-am apuca de treaba.

Povestea de succes din care lipsesc somerii iar romanii au de invatat. Cum a ajuns Soelden sa atraga 1,5 mil de turisti anual
Povestea de succes din care lipsesc somerii iar romanii au de invatat. Cum a ajuns Soelden sa atraga 1,5 mil de turisti anual

EPISODUL 3, ''Partii de milioane - lectia austriaca''. In Tirol gasim cele mai puternice intalatii de transport pe munte, mii de locuri de cazare si o comunitate intreaga care traieste din turism.

Lectia austriaca in turism. Cum reusesc sa aiba partii bune si statiuni luxoase, in timp ce romanii se inghesuie la telescaun
Lectia austriaca in turism. Cum reusesc sa aiba partii bune si statiuni luxoase, in timp ce romanii se inghesuie la telescaun

EPISODUL 1, "Partii de milioane- modelul austriac". Muntii nostri aur poarta, noi schiem din poarta-n poarta. Este realitatea amara care impinge in fiecare iarna sute de mii de schiori peste granita. 

Recomandări
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție

Începe o săptămână de foc pentru partidele pro-europene care negociază formarea noului Guvern. Liderii PSD, PNL, USR și UDMR se vor reuni pentru a discuta despre programul comun de guvernare, pe baza datelor din buget.

Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h
Iarna începe să-și intre în drepturi. Zonele în care este anunțat viscol. Vântul va bate cu până la 120 de km/h

Iarna pare că își intră în drepturi, cel puțin la altitudini mari. Meteorologii anunță că, de la ora 10:00, până marți seara, la ora 21:00, în zona de munte va bate vântul cu până la 90 de km pe oră.

Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989
Acum 35 de ani, la Timișoara, s-a strigat pentru prima dată „Libertate”. Cum a început Revoluția din decembrie 1989

Ziua de 16 decembrie 1989 a rămas în istorie ca reprezentând începutul sfârşitului pentru regimul condus de Nicolae Ceauşescu.