Țara în care părinții care își expun copiii pe social media au de plătit. Sunt obligați să strângă bani până la majorat
Primii copii „digitali", adică expuși de mici de părinți influenceri în postări publice, cu sau fără un scop financiar, au ajuns la maturitate.
Unii dintre ei încep să ceară „dreptul de a fi uitați”. Adică să poată șterge, legal, fotografii și texte vechi care îi privesc, de pe conturile părinților.
Deja un stat american îi obligă pe adulții care fac bani online, datorită copiilor, să le pună obligatoriu o parte într-un cont accesibil la majorat.
Reporter: Mama sau tata au publicat vreodată o fotografie sau au scris ceva ce nu ți-a convenit?
Copil: „Normal, de atâtea ori. Fotografii. Și le-am șters tot eu, de pe conturile lor”.
O capcană subtilă în care alunecă unii părinți. Încep cu postări rare despre relația lor cu copiii, destinate familiei, dar extind treptat și cercul urmăritorilor și frecvența relatărilor din sânul familiei, pe măsură ce primesc tot mai multă atenție. Ani mai târziu, unii sunt acuzați dur de copiii majori că au dat „tot” din casă pe social media.
Tinerii a căror copilărie a fost o cronică digitală, în text și imagini, folosesc conceptul „sharenting” pentru a sugera o contopire între sharing și parenting. Adică intruziunea permanentă a postărilor făcute de părinți în viața lor intimă și privată. De aceea cer o lege care să le permită la majorat să șteargă postări de când erau copii, care îi pun într-o lumină nedorită.
Ovidiu Pânișoară, specialist în științele educației: „Părinții vloggeri vor să vândă elementele spectaculoase. „Am fost cu copilul în parc” nu contează foarte mult. „Copilul meu a căzut, s-a bătut cu un alt copil”. Deja poate deveni interesant pentru mai mulți oameni care urmăresc acel vlog. Însă remarc un singur detaliu foarte simpatic. Că acei tineri, cei mai mulți dintre ei, transmit aceste mesaje în lumea digitală”.
Unii spun că prietenii, profesorii și colegii de clasă au aflat de pe Facebook, Instagram și Myspace amănunte jenante care țin de starea lor de sănătate, prima menstruație și eșecuri la școală. Cer, așadar, un cadru legal în care părinții care fac bani de pe urma copiilor să fie obligați la depunerea unui procent într-un cont, pe numele minorului.
Dragoș Stanca, expert digital media: „Există cazuri deja vizibile și în România de părinți care sunt deja influenceri și care fac din nașterea copilului un eveniment. El este pre-vândut unor companii. Brandul X de scutece, brandul Y de hăinuțe pentru copii. Nu sunt natural born digitals, adică nu s-au născut cu internetul și telefonul în buzunar, și nu se gândesc la consecințe pe care o postare poate să le provoace viitorului copiilor lor”.
Mai multe state federale de peste Ocean pregătesc legi care să protejeze interesele financiare ale copiilor din social media, similare celor pentru copiii-actori.
Sursa: Pro TV
Etichete: copii, social media, generația z, myimpact,
Dată publicare:
30-05-2024 20:26