România, obligată să plătească 400.000 de euro pe zi, din cauza poluării
România este adusă în faţa justiţiei europene pentru că a permis, ani la rând, ca bucureştenii să respire aer prea poluat.
Comisia Europeană a declanşat procesul împotriva ţării noastre, după ani de avertismente. Acum, riscăm să plătim penalităţi de sute de mii de euro pe zi, pentru că responsabilii nu au luat măsuri să protejeze oamenii - de la simplă plantare de copaci, până la modernizarea transportului în comun.
Reporter: „Ce simţi?”
Biciclist: „O durere în plămâni şi o durere în suflet că avem un aer atât de poluat."
Tânără: „Respiri mai greu, ai senzaţie că inspiri nişte particule de praf care sunt mai mari decât ar trebui să fie.''
În Bucureşti, oamenii se îmbolnăvesc din cauza prafului, adică a particulele mobile numite PM10. Nivelul acceptat este de 50 de micrograme pe metrul cub în 24 de ore, dar acest nivel e aproape zilnic depăşit. De vină sunt în primul rând maşinile vechi, care stau permanent în blocaje pe străzile aglomerate.
Una dintre cele mai poluate zone din Capitală este chiar în centrul oraşului, între Universitate şi Parcul Cişmigiu. Aici, staţia de măsurare a calităţii aerului indica valori ale prafului ultrafin, care ajunge în plămânii noştri, peste nivelul maxim acceptat. Şi miercuri, aceste valori au fost duble.
Raul Pop, reprezentant Coaliția pentru Economie Circulară: „Tot ce înseamnă instalaţie de ardere, fie că vorbim de motoarele maşinilor, fie că vorbim de centrale. O altă sursă de poluare sunt şantierele de construcţii. Avem unul chiar în spatele meu. Utilajele vor pleca de aici cu pământ pe roţi, pământ care se va transforma în praf, sub acţiunea vântului."
Pe strada Constantin Mille din centrul Capitalei, o clădire este în reabilitare. Deşi este înconjurată de o plată de protecţie, nu este de ajuns. Plasa ar trebui să fie umedă şi în stare perfectă. Rezultatul se vede peste stradă: stratul de praf strâns pe maşini.
Avertizate încă din 2009, autorităţile de la noi ştiau încă din luna mai că urmează să fie sancţionate de Comisia Europeană pentru aerul prea poluat din Bucureşti. Săptămâna aceasta, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a înștiințat Ministerul Mediului de declanşarea procesului Comisiei Europene împotriva României.
Dar cei de la Ministerul Mediului spun că de reducerea poluării din Capitală ar trebui să se ocupe Primăria Generală, iar Primăria Generală dă vina pe fosta administraţie şi vine deocamdată cu promisiuni: un plan de măsuri, care cuprinde modernizarea transportului public, recuperarea spaţiilor verzi şi amenzi date pe şantiere.
Potrivit unui comunicat al Primăriei Capitalei transmis joi seară, ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu și primarul general al Municipiului București, Gabriela Firea, au avut nouă întrevedere în cadrul grupului de lucru comun privind îmbunătățirea calității aerului în Capitală.
„Discuțiile au vizat dezbaterea calendarului etapizat pentru implementarea Planului Integrat de Calitate a Aerului (PICA) în Municipiul București, precum și setul de măsuri pe care Primăria le derulează în prezent sau pe care urmează să le demareze în perioada următoare. De asemenea, a fost decisă colaborarea între cele două instituții în vederea elaborării răspunsului către Curtea de Justiție a Uniunii Europene, în cadrul procesului împotriva României intentat de Comisia Europeană.”
Măsuri finanțate din bugetul Fondului pentru Mediu: extinderea rețelei de piste pentru biciclete: proiectul de Hotărâre de Guvern este elaborat, urmând ca acesta să fie aprobat în Ședință de Guvern; achiziționarea de vehicule de transport public ecologice – troleibuze, tramvaie, autobuze electrice sau alimentate cu gaz natural comprimat: PMB urmează să depună documentația la AFM; construcția rețelei de stații de reîncărcare pentru autovehicule electrice: PMB urmează să depună documentația la AFM; programele naționale de stimulare a înnoirii parcului auto – Rabla Clasic și Rabla Plus.
Măsuri finanțate din bugetul local al Municipiului București: programul municipal de eliminare a autoturismelor poluante prin acordarea a 5.000 de eco-vouchere, în valoare de 9.000 de lei fiecare, pentru bucureștenii care casează un auto vehicul cu normă de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2; program în curs de derulare; înnoirea parcului auto al STB prin achiziționarea a 400 de autobuze Euro 6; investiții în rețeaua proprie de monitorizare a calității aerului a PMB; investiții în eficientizarea și fluidizarea traficului rutier la nivelul Municipiului București prin: montarea senzorilor de trafic pentru sincronizarea semafoarelor; instalarea pasarelelor pietonale pentru reducerea timpilor petrecuți la semafor; la propunerea ministrului Grațiela Gavrilescu se va realiza un program-pilot, la nivelul Capitalei, care vizează colectarea directă de la populație a deșeurilor din construcții și demolări, în conformitate cu prevederile noului proiect de act normativ aflat în curs de elaborare la Ministerul Mediului; elaborarea studiului privind realizarea centurii verzi a Capitalei; realizarea studiului privind elaborarea stării de sănătate a populației Municipiului București.
Loredana Pană, manager de proiect Ecopolis: „Soluţiile ar fi în primul rând dezvoltarea transportului public, avem acum o nouă flotă de autobuze diesel, ar fi trebuit să fie electrice, ca în alte ţări. Construirea de piste de biciclete şi reintroducerea taxei de auto, foarte dăunătoarea pentru mediu, fiindcă a permis intrarea în ţară a paşinilor vechi şi poluante."
E nevoie de şosele de centură, care să preia maşinile, dar şi de noi magistrale de metrou, spun cei din Primărie, care arată cu degetul spre Ministerul Transporturilor.
În urma procesului cu Comisia Europeană, România ar putea fi obligată să plătească amenzi care ar ajunge, potrivit activiştilor de mediu, la 400.000 de euro pe zi. Între timp bucureştenii vor deconta din propria sănătate factura unui aer prea poluat.
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!